printlogo


کد خبر: 272796تاریخ: 1402/9/16 00:00
تا ۲ سال آینده انجام می‌شود
تولید ۵ هزار مگاوات برق سبز

انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم مورد توجه بیشتری قرار گرفته و برنامه‌ریزی شده در 4 سال آینده بیش از ۱۱هزار مگاوات نیروگاه که عمدتا خورشیدی است، در مدار تولید قرار گیرد و تا 2 سال آینده حداقل ۵۰ درصد آن به سبد تولید برق کشور اضافه شود.
در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به ۱۱۰۰ مگاوات افزایش یافته است که سالانه با تولید بالغ بر ۲۱۵۴ میلیون کیلووات ساعت برق، ناترازی برق بویژه در زمان‌های پیک کاهش می‌یابد.
همچنین سالانه از مصرف بالغ بر ۶۸۵ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی و انتشار یک میلیون و ۶۶۴ هزار و ۵۷۸ هزار تن آلاینده‌های زیست‌محیطی جلوگیری و باعث صرفه‌جویی ۵۳۰,۷۳۵ هزار مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می‌شود.
امروزه به دلیل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مناسب برای حامل‌های انرژی فسیلی توصیه می‌شود، چرا که کاهش ذخایر سوخت فسیلی از یک سو و غیرواقعی بودن قیمت این حامل‌ها از سوی دیگر، موجب هدررفت منابع مالی کشور در حوزه‌های مختلف بویژه در بخش صنعت برق شده است.
با توجه به شرایط اقتصادی کشور  احداث نیروگاه‌های حرارتی جدید به دلیل زمانبر بودن فرآیند احداث و ناترازی سوخت در کشور،  به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز فعلی و رشد بار سالانه شبکه باشد، به همین منظور احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌تواند گزینه مناسبی برای مقابله با این مشکلات بوده و امکان دسترسی به برق پایدار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم کند.
وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه‌هایی را برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ارائه کرده است که یکی از آنها برنامه احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است؛ برنامه‌ای که در آن تولید ۴۰۰۰ مگاوات برق از طریق نیروگاه خورشیدی و ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۳۰۰۰ مگاوات احداث نیروگاه خودتامین صنایع پیش‌بینی شده است.
اخیرا نیز احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی 5 سال در جلسه شورای عالی انرژی به تصویب رسید که خبر از آینده‌ای روشن در زمینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور می‌دهد.
آنطور که سخنگوی صنعت برق  اعلام کرده، به دستور رئیس‌جمهور که تأکید و پشتیبانی بسیاری بر بحث توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد و همچنین در شورای‌ عالی انرژی نیز مطرح شده، موافقت شد ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی جدید احداث و راه‌اندازی شود که مناقصات آنها انجام شده، شرکت‌های برنده مشخص شده‌اند و تضامین لازم هم ارائه می‌شود.
به گفته مصطفی رجبی‌مشهدی، هم‌اکنون مجوز شورای اقتصاد اخذ شده است و امیدواریم بیش از ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه که عمدتاً خورشیدی هستند، ظرف ۴ سال آینده در مدار تولید قرار بگیرند.
سخنگوی صنعت برق اظهار کرد:  تشریک مساعی و همکاری بسیار خوبی در صندوق توسعه ملی برای استفاده از وام یا تسهیلات صندوق به وجود آمده است و سایر ارکان نظام بویژه رئیس‌جمهور و وزیر نیرو پشتیبانی خوبی از آن دارند.
توجه دولت سیزدهم به انرژی‌های تجدیدپذیر در شرایط ناترازی برق می‌تواند یک نقطه قوت حساب شود اما باید دید برنامه‌های تدوین شده تا کجا اجرایی می‌شود و تجدیدپذیرها پس از این برنامه 4 ساله چقدر در سبد انرژی نقش دارند.

Page Generated in 0/0065 sec