printlogo


کد خبر: 272798تاریخ: 1402/9/16 00:00
اخبار

افزایش 20 درصدی تولید خودروی سواری در سال جاری
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در سال جاری حدود 742 هزار دستگاه خودروی سواری به ‌صورت کامل تولید شده که در مقایسه با 621 هزار دستگاه تولید کامل مدت مشابه پارسال‌، رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد. 
عبدالله توکلی‌لاهیجانی بیان کرد: سال جاری 107 هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از 43 درصد رشد برخوردار بوده است.  وی بیان داشت: علاوه بر این در 8 ماه اول امسال حدود 2هزار و 300 دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 3 درصد رشد را نشان می‌دهد. این مقام مسؤول وزارت صمت اظهار داشت: تولید حدود 25 هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد 26 درصدی تولید در این حوزه از دیگر آمار قابل ذکر است. مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت افزود: در مدت یادشده 394 هزار دستگاه موتوسیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از 41 درصد رشد برخوردار بوده است. وی افزود: علاوه بر این در 8 ماه اول امسال حدود 205 هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با تولید 114 هزار دستگاه در مدت مشابه پارسال حدود 80 درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. توکلی‌لاهیجانی یبان داشت: در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور 23 درصد بوده است. 
***
شناسایی 27 نقطه ساحلی جنوب برای ایجاد شهرهای جدید
دبیر شورای ‌عالی شهرسازی و معماری ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام برگزاری سیزدهمین جلسه شورای‌ عالی، بر تلاش مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای تحقق سیاست اقتصاد دریامحور در 4 استان جنوبی تاکید کرد. خسرو دانشجو گفت: در سیزدهمین جلسه شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران، مکان‌یابی سکونتگاه‌های ساحلی سیستان‌وبلوچستان در قالب ۸ پهنه مورد بررسی قرار گرفت و با کلیات آن موافقت شد. وی با بیان اینکه مکان‌یابی و شناسایی ۲۷ نقطه ساحلی برای ایجاد شهرهای جدید در 4 استان جنوبی در شورای‌ عالی بررسی خواهد شد تا ضمن تصویب مکان‌یابی آن مناطق، طرح جامع آن شهرها نیز تهیه شده و به تصویب برسد، افزود: توسعه استان‌های جنوبی، ایجاد و استقرار صنایع مختلف و رونق اقتصاد دریامحور با توجه به سیاست‌های کلی نظام و ابلاغ مقام معظم رهبری در دستور کار و برنامه شورای‌ عالی شهرسازی و معماری قرار گرفته است، تا بعد از مکان‌یابی و تهیه و تصویب طرح جامع جهت سکونتگاه‌های جدید، برنامه عملیاتی و اجرایی آنها از سال ۱۴۰۳ با هماهنگی و همکاری استانداران استان‌های مورد اشاره و سایر دستگاه‌های اجرایی و مرتبط در دستور کار قرار گیرد. دانشجو توضیح داد: مقرر است طرح جامع این سکونتگاه‌ها در سیستان‌وبلوچستان آماده و تدوین شود که تهیه این طرح‌ها و مطالعات آنها بر مبنای نیازها، ظرفیت‌ها و تهدیدها و همچنین تجربیات موفق سایر کشورهای جهان در این باره، انجام خواهد شد. وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تهیه و تصویب طرح‌های جامع سکونتگاه‌های منطقه مکران در 4 استان جنوبی سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر تا پایان سال انجام شود. دانشجو تصریح کرد: تمام کارشناسان معتقدند مراکز جمعیتی به جای فلات مرکزی ایران که دارای مشکلات متعددی همچون آب و سایر موارد است باید در جنوب استقرار یابد که البته این کار بتدریج و با بررسی‌های همه‌جانبه انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه در سواحل جنوبی حتی از ۱۰ درصد ظرفیت‌های این مناطق نیز استفاده نشده است، توضیح داد: تلاش خواهیم کرد بهره‌مندی کشور را از ظرفیت‌های جنوب ایران افزایش دهیم.
***
تجارت ایران و روسیه به 1.7 میلیارد دلار رسید
رئیس کل گمرک ایران گفت تجارت ایران و روسیه در 8 ماه نخست سال جاری با ۱۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و ۷۵۶ میلیون و ۴۰۵ هزار دلار رسید. محمد رضوانی‌فر با اعلام این خبر اظهار داشت: میزان وزنی تجارت ایران و روسیه در این مدت ۳ میلیون و ۷۴۸ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش داشته است. وی درباره میزان صادرات ایران به روسیه در ۸ ماه سال ۱۴۰۲ از مجموع تجارت خارجی بین ۲ کشور، خاطرنشان ‌کرد: در این مدت ۶۱۶ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار کالا به روسیه صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشته است. به گفته رضوانی‌فر، میزان وزنی کالاهای صادر شده به روسیه در این مدت یک میلیون و ۴۹۵ هزار تن بوده که ۶۶ درصد رشد نشان می‌دهد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره میزان واردات از روسیه به عنوان کشور طرف معامله با ایران تا پایان آبان امسال، ادامه ‌داد: در این مدت ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۷۸ هزار دلار وارد شده است که به لحاظ وزنی ۳۱ درصد و از نظر ارزش ۱۲ درصد افزایش داشته است.

Page Generated in 0/0075 sec