printlogo


کد خبر: 272801تاریخ: 1402/9/16 00:00
رئیس‌جمهور در ویژه‌برنامه روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی از تعهد دولت سیزدهم به شعار مقابله با مفاسد اقتصادی گفت
پیشقدم در مبارزه با فساد
رئیسی: فساد واردات چای را دولت شناسایی و پیگیری کرد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با یادآوری شعار انتخاباتی‌اش درباره اینکه رئیس‌جمهور باید اول مدعی مبارزه با فساد اقتصادی باشد، گفت: در گزارش اخیر فساد در واردات چای نخست دولت پیشقدم شد و شناسایی و پیگیری کرد و دست‌اندرکاران را عزل و پرونده را به دست دستگاه قضا سپرد.
به گزارش «وطن امروز»، دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت روز دانشجو میزبان رئیس‌جمهور بود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی که امسال سومین روز دانشجو را در دوره ریاست‌جمهوری‌اش تجربه می‌کرد، پس از حضور در دانشگاه صنعتی شریف در سال1400 و دانشگاه تهران در سال 1401، امسال میهمان دانشجویان دیگر دانشگاه بزرگ پایتخت بود تا پس از یک وقفه طولانی در دولت سابق، سنت حضور رئیس‌جمهور در میان دانشجویان را تثبیت کند. 
البته حضور رئیسی در جمع دانشجویان محدود به میانه آذر و روز دانشجو نمی‌شود و او سال گذشته در میانه روزهای پرالتهاب پاییز 1401 نیز در جمع دانشجویان الزهرا(س) حاضر شد و با دانشجویان به گفت‌وگو پرداخت. عمده دولتمردان نیز در 2 سال گذشته بارها در جمع دانشجویان حاضر شده‌اند که سرآمدشان علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت است که حضورش در جمع دانشجویان در میانه آشوب‌های سال گذشته نیز خبرساز شد.
رئیس‌جمهور که از آغاز دوره ریاستش بر قوه مجریه، بارها دانشگاه را «اتاق فکر» دولت نامیده بود، در جمع دانشجویان دانشگاه بهشتی نیز با تکرار این موضع گفت: دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد. رئیسی ادامه داد: دانشگاه می‌تواند در کنار مساله‌شناسی، برای حل مشکلات کمک کند.  دانشگاه کانون فضیلت‌خواهی، اخلاق، ادب و کرامت انسانی و توجه به دیگران و خداخواهی و توجه به اجرای قانون و عدالت است و می‌تواند در این عرصه نقش‌آفرین باشد. جنبش دانشجویی، جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است‌. دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه سال گذشته دیدید که دانشگاه هدف بود، اظهار داشت: باید صمیمانه از دانشجویان، اساتید و مدیران تشکر کنم که دشمن را ناکام گذاشتند و نگذاشتند به اهداف پلیدش برسد و او را ناامید کردند. دشمن چون نقش دانشگاه را فهمیده بود تلاش کرد دانشگاه را به‌هم بریزد و کسب علم و معرفت را مختل کند.
رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه سیاسی است اما سیاست‌کار نه؛ سیاسی یعنی اینکه نسبت به جامعه خود و نیازهای آن شناخت دارد، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند سیاسی بودن دانشگاه به معنای این است که دانشگاه به باشگاه احزاب سیاسی و دانشجویان پیاده‌نظام سیاسیون تبدیل شوند، ما این را سیاسی بودن دانشگاه نمی‌دانیم. وظیفه دانشگاه پرورش عالم و نخبه و چهره‌های محقق و پژوهشگر است اما متاسفانه دانشگاه و کشور گرفتار مدرک‌گرایی شده است. 
رئیس‌جمهور تاکید کرد: ۲ کار و ۲ ابرپروژه را دشمن دنبال کرد، نخست منزوی کردن ایران در جهان بود. رصد کنید و ببینید شرایط در جهان و منطقه چگونه است، با توجه به تلاشی که جمهوری اسلامی در همکاری و ارتباط با کشورهای همسایه و مسلمان و همسو و حضور در مجامع بین‌المللی کرد، آیا امروز دشمن منزوی شده یا جمهوری اسلامی ایران؟ حقیقتا دشمن منزوی شده و ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در منطقه و جهان‌ می‌درخشد. 
رؤسای‌جمهور کشورها بارها اذعان داشته‌اند ایران را ابرقدرت منطقه و کشوری مستقل می‌دانند و رسما می‌گویند بنا دارند مسائل منطقه را با ایران حل کنند. رئیس‌جمهور اظهار داشت: با وجود آنکه دشمن به دنبال ناامید کردن مردم ایران بود اما امروز ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و صادرات این شرکت‌ها به مرز ۲ میلیارد دلار رسیده است. در تجارت منطقه طی ۴۰ سال گذشته رکورد زده‌ایم. بیش از ۶ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل را در عرصه تولید فعال کردیم. دولت دنبال این است که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته باشد و در این جهت دشمن موفق نشد مردم را ناامید کند.
* پروژه مأیوس‌سازی مردم شکست خورد
رئیسی با تاکید بر اینکه مقاومت با اقدامات خود در منطقه زیر میزی‌ زده است که دشمنان گزینه‌های مختلفی روی آن‌ چیده بودند، گفت: مقاومت محاسبات دشمن در منطقه و جهان را بر ‌هم زد. به تعبیر مقام معظم رهبری در منطقه دشمن خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم. وی تصریح کرد: پروژه دیگر دشمن مأیوس‌سازی مردم بود که باز هم شکست خورد. آنها می‌خواستند نوعی بن‌بست‌نمایی کنند غافل از اینکه در نظام و کشور بن‌بستی وجود ندارد. القا می‌کردند مردم با این شرایط باید منتظر قحطی، تورم ۳ رقمی و قطع آب آشامیدنی باشند اما زهی خیال باطل!
* دولت دست‌اندرکاران پرونده فساد چای را عزل و پرونده را به دست دستگاه قضا سپرد
رئیس‌جمهور با بیان اینکه زیاده‌خواهی، سوداگری و فساد موانع قابل توجهی پیش روی ما است، گفت: در دستگاه قضایی هم که بودم اعلام کردم افراد سوداگر در عرصه‌های مختلف به دنبال این هستند که با فساد جیب خود را پر کنند و این موضوع حتی در زمان جنگ هم وجود داشت. از روز اول در دولت اعلام کردیم که حتما سر اژدهای 7 سر فساد را قطع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد فساد در هیچ جایی از کشور لانه کند. هر جا که من فساد ببینم و دولتمردان ما در هر جایی از ادارات و سازمان‌ها فساد را ببینند، موظف به برخورد با آن هستند. وی اظهار داشت: در ایام انتخابات وعده دادم که رئیس دولت باید نخستین مدعی مبارزه با فساد در کشور باشد و این در دولت سیزدهم‌ محقق شد. تمام کسانی که به نام دولت کار می‌کنند باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند. در گزارش اخیر فساد در واردات چای نخست دولت پیشقدم شد و شناسایی و پیگیری کرد و دست‌اندرکاران را عزل و پرونده را به دست دستگاه قضا سپرد.
* تشریح دستاوردهای اقتصادی دولت به دانشجویان
بخش بعدی سخنان رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به تشریح عملکرد و دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم مربوط می‌شد. رئیسی با بیان اینکه در ابتدای دولت ۲۴۰ هزار مسکن مهر ناتمام وجود داشت،گفت: تا امروز ۱۰۷ هزار مسکن را تحویل متقاضیان داده‌ایم و الباقی آن را هم تا اوایل سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم. امروز ۵۲ هزار هکتار زمین در سراسر کشور آماده واگذاری به متقاضیان داریم. وی ادامه داد: مسکن وعده دولت است. برخی در 10 روز اول دولت می‌گفتند از وعده ۴ میلیون مسکن چه خبر! در حالی ‌که هنوز دولت تشکیل نشده بود. رشد مسکن در کشور طی سال‌های ۹۸‌و‌۹۹ به ترتیب منفی ۱۵و ۱۳ درصد بود و امروز رشد منفی به رشد مثبت 3.2 درصد رسیده است. کمبود و نساختن مسکن در سنواتی که مغفول بود باید جبران شود. دولت شجاعانه در این عرصه وارد شد. یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است. رئیسی تاکید کرد: در اشتغال عقب نیستیم و آمار، کاهش بیکاری را نشان می‌دهد و اکنون نرخ بیکاری به طور متوسط 7.9 درصد است که در بعضی استان‌ها این آمار ۵ یا ۶ درصد است، حتی برخی استان‌ها به دنبال نیروی کار هستند. درباره اشتغال نیروهای تحصیلکرده نیز اقداماتی کردیم مانند آنچه در بخش صنعت انجام دادیم و ۵ هزار بورسیه صنعت داریم. درباره نخبگان تمام کسانی که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان هستند به عنوان هیات‌های علمی در حال جذب در دانشگاه‌های کشور هستند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ۲۳ استان کشور مشکل بیکاری از وضعیت حاد خارج شده است، گفت: جذب دانشجو باید متناسب با نیازهای کشور باشد تا اشتغال آنها در آینده با مشکل مواجه نشود. رئیسی در ادامه درباره وضعیت رشد اقتصادی در یک دهه گذشته نیز گفت: رشد اقتصادی در کشور در 10 سال گذشته ۴ دهم درصد بوده است، در برخی سال‌ها ۷ دهم درصد و برخی سال‌ها 1.5 درصد اما دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت خود ۴ درصد رشد اقتصادی داشته و این رشد در 3‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ به ۷ درصد رسیده است. 
* در جابه‌جایی مدیران ناکارآمد تعلل نمی‌کنیم
رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود با بیان اینکه اگر به ضرورت جابه‌جایی یک مدیر برسیم، کوچک‌ترین تأملی نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: هر وقت به این موضوع برسیم که یک مدیری در جایی ضرورت دارد تغییر کند، بدانید کوچک‌ترین تأملی نخواهیم کرد و به‌سرعت او را جابه‌جا خواهیم کرد. این ادعا نیست؛ در این ۲ سال عمل کردیم؛ در سطوح مختلف هر جا احساس کردیم کارآمدی مدیری دچار آسیب شده او را جابه‌جا کردیم.  این موضوع برخلاف دولت‌های پیشین است که می‌گفتند فلان مسؤول جزو فلان حزب، گروه و... است یا فلان شخص او را سفارش کرده است. پیش از آغاز سخنرانی رئیس‌جمهور، نمایندگان دانشجویان به طرح سوالات، انتقادات و پیشنهادات خود و تشکل‌های دانشجویی‌شان از رئیسی پرداختند.

Page Generated in 0/0060 sec