printlogo


کد خبر: 272805تاریخ: 1402/9/16 00:00
کپسول زیستی کاووس با پرتابگر سلمان با موفقیت پرتاب شد
گام بلند برای فضانورد ایرانی

گروه سیاسی: کپسول زیستی ایران بعد از یک دهه توقف برای انجام تست زیرمداری به فضا پرتاب شد. این پرتاب در شرایطی انجام شد که آخرین پرتاب کپسول زیستی ایران سال ۱۳۹۲ انجام شده بود.
به گزارش تسنیم، کپسول زیستی ایران با نام «کاووس» بعد از یک دهه توقف از پایگاه امام خمینی(ره) سمنان برای انجام تست زیرمداری به فضا پرتاب شد. آخرین پرتاب کپسول زیستی ایران سال 1392 انجام شد که پس از آن به‌دلیل مسائل مختلف متوقف شده بود. این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضاست که به‌ منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع 130 کیلومتری سطح زمین پرتاب شد. با پرتاب موفق این کپسول 500 کیلوگرمی که به ‌سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده است، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و... مورد آزمایش قرار گرفت. پرتابگر این کپسول که سلمان نام دارد هم نخستین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست و ویژگی‌هایی متعدد و پیشرفته در حوزه پیشران، آیرودینامیکی و کنترل دارد و توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده و تماما بومی است. وزن این کپسول زیستی ایران که به فضا پرتاب شده 500 کیلوگرم است و تا امروز در صنعت فضایی ایران هیچگاه جرم 500 کیلوگرمی به فضا پرتاب نشده بود! عمده ماهواره‌های ایرانی نیز بین 50 تا 100 کیلوگرم وزن دارند. موضوع زیست فضا و کپسول‌های زیستی یکی از اولویت‌های فضایی همه کشورها از جمله کشور ما است. کپسول‌های زیستی ابزاری هستند که موجود زنده را به فضا می‌رسانند و معمولا آزمایشات کپسول زیستی ابتدا با فرستادن حیوانات و سایر موجودات زنده آغاز می‌شود تا در نهایت شرایط پرتاب و زیست انسان در فضا فراهم شود. پرتاب این کپسول‌ها که زمینه‌ساز حضور انسان در فضاست، به متخصصان این فرصت را می‌دهد تا در زمینه‌های گوناگون از جمله زیست فضایی، فیزیولوژی، هوافضا و مهندسی پزشکی تحقیقات خود را کامل کنند.
کپسول زیستی یا کپسول فضایی در واقع فضاپیمایی است که برای انتقال محموله، انجام آزمایش‌های علمی و ارسال فضانوردان به فضا و بازگرداندن آنها به زمین طراحی شده است اما تفاوت کپسول‌های زیستی با سایر فضاپیماها در این است که این کپسول‌ها می‌توانند انسان و محموله‌ها را به ‌سلامت به مدار برسانند و دوباره به سطح زمین برگردانند، همچنین این کپسول‌ها به ‌دلیل شکل خاص خود که چندان شبیه موشک‌های فضایی نیست، از همتایان خود متمایز می‌شوند. کپسول‌های زیستی علاوه بر این موارد باید سوخت بیشتری با خود حمل کنند تا امنیت کپسول، سرنشینان و محموله‌ها تضمین شود.

Page Generated in 0/0062 sec