printlogo


کد خبر: 272806تاریخ: 1402/9/16 00:00
بایدن پس از کمک‌های فراوان به اسرائیل اعلام کرد با افتخار یک صهیونیست است
بانی نسل‌کشی!
* وال‌استریت ژورنال: آمریکا از ابتدای جنگ غزه تا کنون ۱۰۰ بمب سنگر‌شکن برای اسرائیل ارسال کرده است/ * بایدن: اگر ترامپ کاندیدا نمی‌شد من هم نامزد نمی‌‌شدم

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در ایالت بوستون آمریکا در جریان حمایت از کمپین انتخاباتی خود بار دیگر اعلام کرد: «با افتخار اعلام می‌کنم من یک صهیونیست هستم و لازم نیست حتما دین من صهیونیسم باشد و از این موضوع هیچ هم عذرخواهی نمی‌کنم». سخنان جو بایدن در کنار کمک‌های روزانه آمریکا به اسرائیل نشان‌دهنده آن است که سناریونویس اصلی جنگ غزه، آمریکاست. بایدن درباره حمایت دولتش از اسرائیل در تجاوز به غزه و حمایت از اشغالگری گفت: «از زمانی که سال 1973 وارد مجلس سنای آمریکا شدم، از حامیان بسیار قوی اسرائیل بودم». این موارد در کنار کمک‌های متعدد واشنگتن به تل‌آویو نشان می‌دهد طراحی حمله همه‌جانبه اسرائیل به نوار غزه و شهادت بیش از 16 هزار غیرنظامی با چراغ سبز و حتی هدایت‌ آمریکاست. از طرفی روز سه‌شنبه مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۱۱ رأی موافق در مقابل ۱۴ رأی مخالف و ۹۲ رأی ممتنع، لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، هر اقدامی علیه صهیونیسم، مساوی با یهودستیزی است. 
اعضای این مجلس مدعی هستند این لایحه نمادین با هدف مقابله با افزایش یهودستیزی در آمریکا و دیگر نقاط جهان تصویب شده اما قانون‌گذاران آمریکایی در این لایحه با صراحت بیان کرده‌اند صهیونیسم‌ستیزی مساوی است با یهودستیزی! آنان همچنین شعار عدالت‌طلبانه «از نهر تا بحر، فلسطین باید آزاد شود» را محکوم کردند؛ شعاری که به گفته کنشگران حقوق فلسطین، فریاد برای برابری در سرزمین فلسطین است. در این لایحه از شعار مذکور به‌ عنوان یک «فریاد برای از بین ‌بردن اسرائیل و مردم یهود» یاد شده و همچنین تظاهرات‌کنندگانی که ماه گذشته میلادی خواستار برقراری آتش‌بس شدند، «شورشی» خوانده شدند. 
به گفته کنشگران حقوق فلسطین، این اقدام کنگره آمریکا با هدف اعمال فشار بر فعالان حامی فلسطین و متهم‌کردن آنها به نژادپرستی است. آنها می‌گویند مجلس نمایندگان آمریکا سعی دارد انتقادهای آنان از سیاست‌های رژیم صهیونیستی را مصداق نفرت‌پراکنی معرفی کند. یک فعال حقوق فلسطین به الجزیره گفت: این فوق‌العاده خطرناک است. این یک بدعت بسیار بد ایجاد می‌کند. هدف این لایحه جرم‌انگاری مبارزه آزادی‌خواهانه و فراخوان ما برای عدالت، صلح و برابری است. در حالی که آمریکا جهت محدود کردن کمک‌های نظامی‌ به رژیم صهیونیستی در بحبوحه تشدید حملات به غزه کوچک‌ترین اقدامی انجام نمی‌دهد، دولت بایدن ادعا کرده در مواجهه با افزایش تلفات ناشی از تهاجمات رژیم صهیونیستی به جنوب این منطقه در تلاش است به متحد خود فشار بیاورد تا تلفات غیرنظامیان را در این منطقه به حداقل ممکن برساند. 
به گزارش رویترز، مقامات ارشد ایالات متحده از جمله «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند حملات خود در جنوب غزه را به گونه‌ای هدفمند پیش ببرد تا از تکرار تلفات سنگین غیرنظامیان در این منطقه همانند شمال غزه جلوگیری کند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به گفته وزارت بهداشت فلسطین، حدود 1000 نفر در غزه در جریان حملات هوایی رژیم صهیونیستی از روز جمعه، پس از پایان آتش‌بس موقت در این منطقه تا روز دوشنبه به شهادت رسیده‌اند؛ تعدادی که با شمار جان‌باختگان 4 روز اول جنگ غزه از تاریخ ۷ اکتبر برابری می‌کند. این آمار در جریان عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در 4 روز اول حملات زمینی این رژیم به شمال غزه در تاریخ ۲۸ اکتبر  هزار و ۱۹۹ نفر عنوان شده بود. به گفته 2 مقام آمریکایی، واشنگتن در حال حاضر پیشنهادات مبتنی بر منع تحویل تسلیحات به رژیم صهیونیستی یا انتقاد شدید از عملکرد این رژیم جهت تغییر دادن تاکتیک‌های جنگی آن را رد می‌کند، چرا که معتقد است راهبرد موجود واشنگتن، مبنی بر انجام مذاکرات خصوصی با اسرائیل در این زمینه بسیار موثرتر است. 
یک مقام ارشد آمریکایی هم در این رابطه گفته است: ما فکر می‌کنیم آنچه انجام می‌دهیم، آنها را به حرکت وامی‌دارد. وی با اشاره به این موضوع که چگونه نخست‌وزیر اسرائیل از اظهارات خود مبنی بر اینکه اجازه نمی‌دهد هیچ کمکی وارد نوار غزه شود کوتاه آمده و در نهایت با ورود ۲۰۰ کامیون حاوی تجهیزات امدادی و کمکی به منطقه مذکور موافقت کرده است، گفت: این دستاورد در نتیجه اتخاذ دیپلماسی فشرده و نه تهدید به دست آمده است.  به گفته این مقام آمریکایی، هر گونه کاهش حمایت نظامی از اسرائیل با خطرات بزرگی همراه خواهد بود. وی همچنین در ادعایی عنوان کرده است: به موازات آنکه آمریکا شروع به کاهش کمک‌های خود به اسرائیل کند، در اصل طرف‌های دیگر را تشویق می‌کند وارد این درگیری شوند و در اصل این اقدام اثر بازدارندگی را تضعیف کرده و دیگر دشمنان اسرائیل را برای جنگ با آن ترغیب می‌کند. این اظهارات در حالی طرح می‌شود که ایالات‌متحده حمایت خود از رژیم صهیونیستی در جریان جنگ با غزه را «تزلزل‌ناپذیر» خوانده است و به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی نیز به هیچ عنوان تحت تاثیر خواسته‌های بین‌المللی حاضر به تغییر استراتژی جنگی خود نباشد. 
از سویی روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد افزایش ارسال سلاح از آمریکا به اسرائیل که ۱۵ هزار بمب و ۵۷ هزار گلوله توپخانه را شامل می‌شود، اندکی بعد از حمله ۷ اکتبر آغاز شد و در روزهای اخیر نیز ادامه داشته است. مطابق این گزارش آمریکا ۱۰۰ بمب سنگرشکن نیز به اسرائیل منتقل کرده است. وال‌استریت‌ژورنال نوشته بود آمریکا از یک طرف متحد اصلی‌اش در منطقه را به اجتناب از افزایش تلفات غیرنظامیان دعوت می‌کند اما از طرف دیگر بسیاری از مهمات مورد استفاده در حملات به غزه را در اختیار تل‌آویو قرار می‌دهد. آمریکا بعد از ۷ اکتبر بشدت از حملات رژیم اسرائیل به غزه حمایت کرده است. دولت بایدن در هفته‌های آغازین جنگ در برابر درخواست‌های مستمر برای کمک به برقراری آتش‌بس در غزه گفته بود کاخ سفید تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود، نیست. این در حالی است که فعالان حقوق بشر و برخی سیاستمداران حزب دموکرات بارها از بایدن خواسته‌اند اسرائیل را برای پایان عملیاتی که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده، تحت فشار قرار دهد. در همین زمینه عفو بین‌الملل خواستار تحقیق درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی شده و از «آمریکا و دیگر دولت‌ها» خواست «فوراً ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کنند»، زیرا رژیم صهیونیستی به احتمال زیاد از این تسلیحات برای ارتکاب جنایات جنگی یا اقداماتی استفاده خواهد کرد که احتمال نقض قوانین بین‌المللی را افزایش می‌دهد. از طرفی روزنامه تایمز انگلیس گزارش داد اریک پرینس، پیمانکار امنیتی بدنام اهل آمریکا توانسته رژیم صهیونیستی را متقاعد کند تجهیزات معدن‌کاری او را خریداری کرده و تونل‌های حماس را در زیر غزه به آب ببندد. در این گزارش آمده است: پرینس کمی پس از حمله حماس، به اسرائیل سفر کرد. او که بنیانگذار شرکت نظامی خصوصی بلک‌واتر در آمریکا بوده و تا ۲۰۰۹ ریاست آن را بر عهده داشت، سابقه عضویت در یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا را هم در کارنامه دارد. رژیم صهیونیستی که از شبکه گسترده و تودرتوی تونل‌های حماس در زیر نوار غزه آسیب‌های زیادی دیده، پمپ‌های قدرتمندی را در شمال نوار غزه مستقر کرده و قصد دارد این تونل‌ها را به آب ببندد. روزنامه تایمز گزارش داد پرینس به محض آغاز جنگ غزه، خود را به سرزمین‌های اشغالی رساند تا با فروش تجهیزات معدن‌کاری خود به صهیونیست‌ها، پولی به جیب ‌زده و در فرآیند به آب بستن این تونل‌ها به صهیونیست‌ها کمک کند. 
***
اعتراف تل‌آویو به دریافت ۱۰ هزار تن تجهیزات نظامی از  واشنگتن
وزارت جنگ رژیم صهیونیستی با اعلام خبر ورود هواپیمای حامل تجهیزات نظامی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد از هفتم اکتبر تاکنون ۱۰ هزار تن تجهیزات جنگی آمریکایی دریافت کرده است. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم از ابتدای جنگ ۱۰ هزار تن سلاح و تجهیزات نظامی آمریکایی از طریق پل هوایی دریافت کرده است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد هواپیمای شماره ۲۰۰ حامل سلاح و تجهیزات نظامی و خودروهای ضدزرهی آمریکا وارد سرزمین‌های اشغالی شد. از سوی دیگر، آویر جندلمان، سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت نیروهای صهیونیست به قلب خان‌یونس رسیدند. به نقل از الجزیره، وی مدعی شد نیروهای صهیونیست به‌طور فشرده در شمال نوار غزه فعالیت دارند و توانستند بیش از ۶۰۰۰ فرد وابسته به جنبش حماس را بکشند. سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی مدعی شد: عملیات نظامی در برخی مناطق غزه به حالت تعلیق درآمد تا کمک‌های انسانی به مردم برسد.
***
بایدن: اگر ترامپ کاندیدا نمی‌شد، من هم نامزد نمی‌‌شدم
جو بایدن می‌گوید اگر مطمئن بود دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نمی‌شود، او هم بار دیگر در این رقابت حضور نمی‌یافت.
به گزارش یورونیوز، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه دموکراسی آمریکا در سال ۲۰۲۴ در خطر است، تاکید کرد که دونالد ترامپ قصد تخریب نهادهای دموکراتیک ایالات متحده را دارد. او که این صحبت‌ها را در بوستون در جمع حامیان مالی‌اش و حزب دموکرات زبان آورد، همچنین اضافه کرد که نباید اجازه داد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده پیروز شود.
بایدن با اشاره به سخنرانی‌های دونالد ترامپ اشاره کرد که در صورت پیروزی رئیس‌جمهوری پیشین خطر انتقام‌گیری توسط او وجود خواهد داشت. او همچنین در ادامه افزود: «ما باید این کار را انجام دهیم، نه به خاطر من بلکه برای جلوگیری از پیروزی ترامپ. اگر ترامپ در انتخابات شرکت نمی‌کرد، مطمئن نبودم که من هم نامزد می‌شدم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم او برنده شود».
اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در حالی بیان شد که دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز، بایدن را «ویرانگر دموکراسی آمریکایی» نامید. ترامپ در این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه در صورت پیروزی در انتخابات قول می‌دهد علیه هیچ‌کس انتقام‌گیری و سوءاستفاده نکند، گفت: «من دیکتاتور نخواهم بود به جز روز اول». او همچنین در ادامه افزود: «من می‌خواهم مرزها را ببندم و پس از آن دیگر دیکتاتور نخواهم بود».
کمپین انتخاباتی بایدن بلافاصله به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و ایمیلی برای طرفدارانش با این عنوان ارسال کرد: «دونالد ترامپ؛ دیکتاتور روز اول». هشدارهای بایدن به طور فزاینده‌ای بخشی‌ از تلاش‌های جدایی‌ناپذیر او از کمک‌کنندگان مالی به او و حزب دموکرات است و هر بار این موضوع را پررنگ می‌کند که اگر ترامپ دوباره پیروز شود دموکراسی آمریکا در خطر خواهد بود و به همین دلیل او حتما باید شکست بخورد.
در ادامه  بایدن در پاسخ به خبرنگاران از کسانی که از او پرسیدند در صورت عدم حضور ترامپ در انتخابات حضور خواهد داشت یا خیر، گفت: «من چنین انتظاری دارم اما ببینید؛ او نامزد می‌شود و من هم باید نامزد شوم».
او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه اگر ترامپ از حضور در انتخابات کناره‌گیری کند او هم چنین خواهد کرد یا خیر، گفت: «نه، الان نه».
ترامپ آخر هفته گذشته در یک سخنرانی اعلام کرد راه‌اندازی ۴ کیفرخواست جنایی علیه او نشان می‌دهد جو بایدن در حال سوءاستفاده از سیستم قضایی فدرال است تا بتواند به رقیب سیاسی خود ضربه بزند. ترامپ همچنین وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، بایدن را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد. در مقابل جو بایدن در سخنرانی خود ترامپ را تنها بازنده تاریخ در آمریکا دانست که نتایج انتخابات را نپذیرفته است. 
او همچنین در ادامه اضافه کرد: «در حالی ‌که ۶‌ژانویه ۲۰۲۱ حامیان ترامپ به ساختمان کنگره یورش بردند تا از تایید نتایج انتخابات جلوگیری کنند، ترامپ در سالن ناهارخوری در نزدیکی دفتر بیضی شکل خود در کاخ سفید نشست و نظاره‌گر این اتفاقات بود».
***
جنایت صهیونیست‌ها در جنوب غزه
با آغاز حملات رژیم صهیونیستی به شمال غزه بسیاری از ساکنان این مناطق از بیم جان یا به دستور ارتش صهیونیستی ناگزیر به مناطق جنوبی رفته‌اند، اما اکنون جنوب مملو از جمعیت غیرنظامی، به هدفی دیگر برای نظامیان صهیونیست تبدیل شده است. 
اکنون دیگر در باریکه غزه هیچ جا امن نیست؛ مدارس، بیمارستان‌ها حتی یتیم‌خانه‌ها هدف نظامیان صهیونیست است. دیرالبلح در مرکز نوار غزه، منطقه‌ای است که تحت بمباران فزاینده ارتش صهیونیستی قرار دارد. این ارتش با انتشار نقشه‌های دیجیتالی که ساکنان به سی‌ان‌ان می‌گویند یا گیج‌کننده است یا به دلیل کمبود برق و اتصال به اینترنت به آن دسترسی ندارند، از فلسطینیان در برخی مناطق جنوب غزه خواسته است آنجا را ترک کنند. در حالی ‌که آنها اوایل جنگ از مردم خواسته بودند برای امنیت خود به سمت جنوب نوار غزه حرکت کنند. به گفته ساکنان، حملات در دیرالبلح یک‌شبه رخ داد و تا صبح مردان، زنان و کودکان در حال آواربرداری بودند اما این بار، ساکنان برای یافتن عزیزان حفاری نمی‌کردند. آنها ناامیدانه به دنبال غذا و سایر لوازم ضروری بودند. در حالی که حملات رژیم صهیونیستی به غزه وارد نهمین هفته خود می‌شود، دسترسی به آب، غذا و برق در باریکه‌ای که محل زندگی بیش از ۲ میلیون فلسطینی است، سخت‌تر شده است. 
به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز عملیات غزه، بیش از ۱۵۸۹۹ نفر در غزه شهید شده‌اند. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا (WFP)، کل جمعیت غزه به کمک غذایی نیاز دارند. در آغاز بحران کنونی، این سازمان امداد با ۲۳ نانوایی فعالیت می‌کرد اما سیستم‌های غذایی در حال فروپاشی است. آخرین نانوایی که این برنامه با آن کار می‌کرد به دلیل نداشتن سوخت یا گاز تعطیل شد. 
ابراهیم دبور، یکی دیگر از ساکنان دیرالبلح گفت: نانوایی البرکه با تهیه نان رنج مردم را کاهش می‌داد. این نانوایی باید خارج از اهداف نظامی می‌بود. صادقانه بگویم، ضربه زدن به نانوایی باید تروریسم تلقی شود. 
یک روز پس از اینکه ارتش صهیونیستی اعلام کرد در حال گسترش عملیات زمینی خود است، حدود ۲۰۰‌نقطه حماس در نوار غزه را هدف قرار داده است. نقطه آن شامل مدرسه‌ای در شهر بیت حانون در شمال شرقی بود. 
ارتش صهیونیستی در روزهای اخیر بارها اعلامیه‌هایی را بر فراز شهر جنوبی خان‌یونس منتشر کرده است که این منطقه را «منطقه جنگی» خوانده و از ساکنان خواسته است فوراً آن را تخلیه کنند. از مردم خواسته شده چند منطقه در جنوب شرق خان‌یونس را تخلیه کنند و به شهروندان دستور داده شده بیشتر به سمت جنوب حرکت کنند. 
جنوب غزه زمانی که اسرائیل در حال انجام عملیات خود در شمال بود، منطقه‌ای امن تعیین شده بود که باعث شد بیش از یک میلیون نفر از شمال به آنجا نقل مکان کنند. بر اساس گزارش آنروا، ۱,۹ میلیون نفر -‌ بیش از ۸۰ درصد از کل جمعیت غزه- از ۷ اکتبر در سراسر نوار غزه آواره داخلی شده‌اند که تخمین ‌زده می‌شود نزدیک به یک میلیون نفر در نقاط مرکزی و جنوبی غزه از جمله خان‌یونس و رفح پناه گرفته‌اند.

 


Page Generated in 0/0065 sec