printlogo


کد خبر: 272840تاریخ: 1402/9/18 00:00
اخبار

افزایش صادرات صنعت پتروشیمی با بهره‌برداری از اسکله شماره ۱۷ عسلویه
در راستای پیشبرد همزمان طرح پتروشیمی هنگام و اسکله شماره ۱۷ عسلویه، تجهیز و ساخت این اسکله بر عهده این پتروشیمی قرار گرفت و بدین ترتیب همزمان با راه‌اندازی و بهره‌برداری از فاز نخست این شرکت که تولید محصول آمونیاک است، امکان بارگیری کشتی و صادرات آمونیاک از طریق این اسکله به بازارهای صادراتی هدف فراهم شده است. از ویژگی‌های این اسکله، اختصاصی بودن، سیستم هوشمند و مکانیزه برای مسیریابی درست و دقیق کشتی‌ها و همچنین بازوی بارگیری منحصر به فرد این اسکله است که می‌توان از آن به عنوان نخستین بازوی خنک‌کننده کرایوژنیک ایرانی برای بارگیری محصول آمونیاک اشاره کرد که توسط متخصصان داخلی ساخته شده است. شرکت پتروشیمی هنگام، همه تجهیزات شامل تجهیزات ایمنی و دریایی، زیرساخت و یوتیلیتی این اسکله را خریداری و تامین کرده است. با توجه به سیاست دولت سیزدهم برای توسعه صادرات محصولات پتروشیمی، این کار با سرعت خوب پیش رفته است و می‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک میزان صادرات این صنعت افزایش یابد.
***
رشد تولید نفت ایران مانع کاهش تولید اوپک نشد
تولید نفت اوپک در نوامبر به دلیل عرضه کمتر از سوی نیجریه و عراق و همچنین کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی و سایر متحدانش در اوپک پلاس، کاهش یافت که نخستین کاهش از ژوئیه بود. نظرسنجی رویترز نشان داد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه میلادی گذشته، ۲۷,۸۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که ۹۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با اکتبر کمتر بود. تولید این گروه در مدت ۳ ماه منتهی به اکتبر، افزایش داشت. این کاهش با وجود افزایش بیشتر عرضه از سوی ایران روی داد که از مشارکت در محدودیت عرضه اوپک معاف است. طبق نظرسنجی رویترز، تولید ایران به بالاترین حد خود در ۵ سال گذشته صعود کرد و کاهش‌ عرضه تولیدکنندگان دیگر این گروه را جبران کرد. تولید عربستان سعودی در نوامبر ۹ میلیون بشکه در روز ماند، زیرا این کشور کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را برای حمایت بیشتر از بازار تمدید کرد. بررسی‌های رویترز و آمار جداگانه دیگر از اوپک نشان می‌دهد در میان کشورهایی که تولید بالاتری داشتند، بیشترین افزایش تولید در ایران مشاهده شد و تولید این کشور در نوامبر به 3.2 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است که واشنگتن تحریم‌ها را دوباره علیه تهران اعمال کرد. صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با وجود تحریم‌های آمریکا افزایش یافته است. تحلیلگران می‌گویند صادرات بیشتر، نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکاست.
 تولید اوپک هنوز حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از اهداف تولید است. بازنگری در اهداف تولید برای سال ۲۰۲۴ باید تولید واقعی این گروه را به سطح هدف نزدیک‌تر کند.
 نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می‌شود و بر اساس داده‌های فراهم شده توسط منابع خارجی، داده‌های رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده صادرات نفت شامل کپلر و پترولجستیک و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفت، اوپک و مشاوران تهیه شده است.
***
وزیر تعاون: نرخ بیکاری کشور به 7 درصد کاهش یافت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد نرخ بیکاری کشور در دهه ۹۰ بین ۱۱ تا ۱۲ درصد بود که طی ۲ سال گذشته به ۷ درصد کاهش یافته است. سیدصولت مرتضوی روز جمعه در نشست شورای اداری شهرستان طالقان اظهار کرد: همچنین در ۶ ماه نخست سال جاری رشد اقتصادی کشور به کانال ۷ درصد رسید. 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت سیزدهم کارهای بسیار بزرگی در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست خارجی انجام داده که یکی از آنها عضویت ایران در مجامع بین‌المللی از جمله شانگهای و بریکس است که قابل توجه بود. مرتضوی اظهار کرد: توسعه سیاسی و افزایش صادرات و ساماندهی تجاری از خدمات ارزنده دولت سیزدهم است. 
مرتضوی گفت: در دولت سیزدهم بالغ بر ۱۵ هزار تخت بیمارستانی به بهره‌برداری رسیده و بیش از۱۰۰ کیلومتر طرح ریلی و راه‌آهن به بهره‌برداری رسیده و اقدامات زیادی در ایجاد و بهسازی راه روستایی انجام شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در بخش تولیدات کشاورزی این دولت توانست میزان تولید گندم را از 5.4 میلیون تن به نزدیک ۱۱ میلیون تن برساند و در بخش صنعت و معدن اقدامات قابل توجهی انجام شده است. مرتضوی یادآور شد: در بخش نفت و گاز و پتروشیمی به تولید قبل از تحریم می‌رسیم و صادرات ما به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است.

Page Generated in 0/0076 sec