printlogo


کد خبر: 272851تاریخ: 1402/9/18 00:00
منطقه حائل در غزه طرح از پیش شکست‌خورده

مهدی گرگانی: رژیم صهیونیستی که با اهداف بزرگی جنگ علیه نوار غزه را آغاز کرد، اکنون در تحقق اهداف خود دچار ناامیدی و استیصال شده است. 
اسرائیل در آغاز با هدف اشغال کامل غزه، نابود کردن حماس و تحویل اداره غزه به یک نیروی مشترک منطقه‌ای، عملیات هوایی و زمینی خود را آغاز کرد اما شواهد نشان می‌دهد کابینه امنیتی اسرائیل طی روزهای گذشته با این تحلیل که اهداف اولیه غیرممکن به نظر می‌رسد دست به تغییراتی در تاکتیک و استراتژی خود ‌زده است.  
روزنامه واشنگتن‌پست اخیرا در تحلیلی درباره جنگ غزه نوشت: تل‌آویو با اهداف اولیه خود در جنگ فاصله بسیار زیادی دارد و نه‌تنها موفق به کنترل نوار غزه نشده است بلکه گروه حماس تا حد زیادی دست نخورده و سالم باقی‌مانده و هیچ یک از رهبران آن ترور یا در بمباران‌ها کشته نشده‌اند. بیش از 170 اسرائیلی که اغلب آنها نظامی هستند همچنان اسیر حماس هستند و دست رژیم صهیونیستی از تونل‌ها و مقرهای اصلی حماس کوتاه مانده است. 
با وجود چنین شکست تحقیرآمیزی، اسرائیل مجبور به محدود کردن اهداف جنگی خود در غزه شده است تا شکست نهایی را به تاخیر بیندازد یا از تبعات آن بکاهد. به همین دلیل رژیم صهیونیستی اخیرا طرح ایجاد «منطقه حائل» به عمق ۲ کیلومتر را در داخل خاک غزه به اطلاع مقامات غرب رسانده است.  
طرح چنین موضوعی نشان می‌دهد رژیم تروریست صهیونیست چقدر از اهداف اولیه خود در غزه فاصله گرفته است. یعنی اسرائیل به جای کنترل کامل نوار غزه، به جلو بردن فنس‌های مرزی به عمق ۲ کیلومتر بسنده خواهد کرد!
اما همین طرح نیز با چالش‌های زیادی مواجه است. در وهله اول این سوال پیش می‌آید: اداره نوار غزه به چه کسی واگذار خواهد شد؟ با توجه به عدم تمایل نیروهای منطقه‌ای برای مدیریت غزه، تنها گزینه صهیونیست‌ها، تشکیلات خودگردان است اما ضعف و ناکارآمدی تشکیلات خودگردان و عدم محبوبیت آن در نوار غزه این گزینه را از پیش شکست خورده کرده است.  
مساله دوم کوچاندن اجباری فلسطینی‌های ساکن در این محدوده است که به باور تحلیلگران به تشکیل گروه‌های مسلح جدید برای مقابله با صهیونیست‌ها در خاک غزه و شکل‌گیری انواع جدید مقاومت منتهی خواهد شد.  
مساله بعد عدم توانایی ارتش رژیم صهیونیستی در کنترل این محدوده است.
در واقع با ایجاد منطقه حائل چیزی تغییر نخواهد کرد و تنها فنس‌های مرزی با نوار غزه ۲ کیلومتر جلوتر خواهد آمد. اگر اسرائیل می‌توانست مرز غزه را کنترل کند عملیاتی به وسعت توفان الاقصی هرگز رخ نمی‌داد، بنابراین تهدیدهای امنیتی علیه اشغالگران با این طرح به هیچ وجه از بین نخواهد رفت و حتی تشدید نیز خواهد شد.  
چالش دیگر اسرائیل در ایجاد منطقه حائل مخالفت جامعه جهانی با اشغال حتی یک اینچ از خاک غزه است. منابع دیپلماتیک می‌گویند طرف‌های خارجی با این طرح مخالف هستند چرا که نگران دائمی شدن حضور صهیونیست‌ها در عمق نوار غزه و افزایش تنش‌ها و درگیری ها در آینده نزدیک هستند.  
«عبدالله دوم» پادشاه اردن در همین زمینه گفته این کشور با هر سناریویی مبنی بر اشغال دوباره بخشی از نوار غزه توسط اسرائیل  یا ایجاد مناطق حائل در این باریکه که منجر به وخامت بحران شود، مخالفت خواهد کرد.  
۲ ماه بعد از آغاز جنگ رژیم نژادپرست صهیونیست علیه نوار غزه، اکنون تصویر روشن‌تری از آینده جنگ می‌توانیم به دست دهیم. در حالی که اشغالگران به دنبال بستن تومار حماس طی ۲ هفته بودند اکنون مشخص شده است حماس نه‌تنها از بین رفتنی نیست بلکه اسرائیل از تداوم این جنگ دستاوردی نخواهد داشت و حتی تهدیدهای بیشتری را نیز برای خود می‌خرد.

Page Generated in 0/0051 sec