printlogo


کد خبر: 272852تاریخ: 1402/9/18 00:00
رئیس قوه‌قضائیه در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی تأکید کرد
عدلیه پیگیر حقوق عامه

گروه سیاسی: پس از حضور روسای قوای مجریه و مقننه در دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم و تحقیقات، رئیس قوه‌قضائیه نیز پنجشنبه به مناسبت روز دانشجو، در جمع دانشجویان دانشگاه محقق‌اردبیلی حاضر شد تا 16 آذر امسال با حضور تمام سران قوا در جمع دانشگاهیان سپری شود. در این جلسه ابتدا حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنان، انتقادات و مطالبات 9 نفر از نمایندگان دانشجویی را شنید. 
محسنی‌اژه‌ای در ابتدای سخنانش با اشاره به مقوله احیای حقوق عامه گفت: ما در دستگاه قضا به موجب وظیفه ذاتی خود، مصرانه و مجدانه، مقوله احیای حقوق عامه را پیگیری می‌کنیم؛ همین قضیه آلودگی هوا و احیانا استفاده از مازوت در برخی نیروگاه‌ها، از جمله مصادیق حقوق عامه محسوب می‌شود و ما در این باره، مسؤولان ذی‌ربط را نه‌ تنها مورد تذکر، بلکه مورد تهدید قرار داده‌ایم و به آنها اعلام کرده‌ایم که چنانچه ترک‌ فعل‌های‌شان در این قضیه احراز شود، برخورد‌های مقتضی با آنها به عمل خواهد آمد.
رئیس دستگاه قضا در ادامه با تبیین و تشریح خصوصیات جنبش دانشجویی ایرانی از جمله مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی، گفت: مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی شما دانشجویان عزیز، مسؤولیت ما را سنگین‌تر و وجدان ما را بیشتر تحریک می‌کند؛ شما دانشجویان اطمینان داشته باشید که قوه‌قضائیه از مبارزه قاطعانه و بدون تبعیض و علنی با فساد صرف‌نظر نخواهد کرد؛ ما مقابله با فساد صاحب‌منصبان و نزدیکان آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم.
محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به موضوع رسیدگی به پرونده شهید عجمیان که در سخنان یکی از دانشجویان مطرح شد، گفت: در پرونده شهید عجمیان، هیچ‌گونه مداخله‌ای از بیرون از قوه‌قضائیه صورت نگرفته است؛ از لسان پدر بزرگوار شهید عجمیان و همچنین در برخی رسانه‌ها چنین اعلام شد که نامه‌ای از ناحیه آقای ولایتی درباره پرونده مزبور به من واصل شده است؛ پس از بررسی دقیق متوجه شدیم اصلا چنین نامه‌ای به قوه‌قضائیه واصل نشده است. وی ادامه داد: من در ادامه، موضوع را از رئیس کل دادگستری استان البرز و حتی قاضی پرونده جویا شدم و از آنها پرسیدم آیا نامه‌ای پیرامون این پرونده به شما واصل شده است؟ آنها نیز چنین موضوعی را رد کردند، بنابراین وقتی اصلا نامه‌ای به دست ما مقامات و مسؤولان قضایی نرسیده، چگونه گفته می‌شود در پرونده شهید عجمیان اعمال نفوذ شده است؟ در این قضیه، یک عده‌ای از آقای ولایتی تقاضایی کردند اما او کوچک‌ترین دخالتی در این پرونده نداشت. رئیس عدلیه در ادامه گفت: البته من ادعا ندارم در هیچ بخش و مرجع قضایی، هیچ‌گونه اعمال نفوذی وجود ندارد ولی تاکید دارم در مقابل اینگونه مقولات قاطعانه می‌ایستیم و از شما دانشجویان نیز می‌خواهم چنانچه مصادیقی از این موضوع را اطلاع دارید، برای پیگیری و رسیدگی به ما ارائه دهید.
* ورود جدی دولت و قوه‌قضائیه به پرونده چای دبش
رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به موضوع وقوع تخلف در واردات نهاده‌های دامی و همچنین موضوع چای دبش، که در سخنان یکی دیگر از دانشجویان مطرح شد، گفت: متاسفانه در هر ۲ مورد، بدون تردید تخلف صورت گرفته است اما اینکه میزان آن چقدر است یا اینکه امر به وقوع پیوسته، تخلف محسوب می‌شود یا جرم و اگر جرم است از چه نوع جرمی است و چه مجازاتی دارد، از جمله مواردی هستند که باید مورد رسیدگی دقیق قرار گیرد و قاضی درباره آنها اتخاذ تصمیم و رای کند. وی گفت: درباره هر ۲ موضوع باید تاکید کنم به محض اطلاع یافتن بخش‌ها و ‌دستگاه‌های ذی‌ربط در دولت و‌ قوه قضائیه، بررسی‌ها و پیگیری‌های مقتضی به عمل آمد و ما از کنار این دو موضوع نگذشتیم.
محسنی‌اژه‌ای با تشریح فرآیند رسیدگی به موضوع واردات نهاده‌های دامی گفت: در قضیه واردات نهاده‌های دامی، در ابتدا جلوی تخصیص ارز به فرد متهم گرفته شد؛ سپس مبالغ ریالی تخصیص‌یافته به او مسترد شد و در ضمن، اصلاح فرآیند مرتبط با این قضیه نیز انجام شد. وی اظهار کرد: در مرحله بعد، افراد دخیل در موضوع چه در داخل و چه خارج از وزارتخانه مربوط، تحت تعقیب قرار گرفتند و وزیر مربوط استعفا کرد و قائم‌مقام او نیز برکنار شد و تحت تعقیب قرار گرفت. 
رئیس قوه‌قضائیه تاکید کرد: اگرچه این موضوع یک‌سال طول کشید اما ابعاد قضیه به طور کامل پیگیری شد و برای وزیر پیشین و سایر افراد دخیل د‌ر پرونده کیفرخواست صادر شد و تاکنون 8 جلسه دادگاه برگزار شده و «قاضی پرونده بزودی انشای رای را آغاز خواهد کرد»؛ در پرونده مورد اشاره، همه جرم تحقق کامل نیافته بود اما تمام ارکان ذی‌ربط در نظام از جمله قوه‌قضائیه و دولت با جدیت به موضوع ورود کردند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به قضیه چای دبش گفت: آن فردی که ریالش را به بازار برده بود تا برای به اصطلاح وارداتش ارز بگیرد، به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت دبش مراجعه کرده بود تا ارز دریافت کند؛ از اینجا بازرسی ورود کرد که شرکت دبش این مقدار ارز را از کجا آورده است؛ یعنی سازمان بازرسی از آن پرونده به پرونده حاضر رسید؛ البته فرد به اصطلاح واردکننده اکنون در بازداشت و طی مراحل محاکمه است. وی افزود: از سوی دیگر واجا نیز به موضوع وجود مقدار قابل توجهی چای در گمرک حساس شد؛ همچنین گزارشی نیز از اتحادیه مرتبط با چای‌کاران و واردکنندگان چای ناظر بر ارز‌های تخصیصی به یک شرکت خاص، به معاون اول رئیس‌جمهور واصل شد و وی با حساسیت تمام، مسؤولان مربوطه در ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی را مسؤول رسیدگی به موضوع کرد.

Page Generated in 0/0054 sec