printlogo


کد خبر: 272904تاریخ: 1402/9/20 00:00
دور دنیا

عصبانیت نتانیاهو از همکاری میان روسیه و ایران
بنیامین نتانیاهو در گفت‌و‌گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، به شدت از روابط روسیه با ایران انتقاد کرد و همکاری 2 کشور را «خطرناک» دانست. دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل دیروز (۱۹ آذر) از تماس تلفنی او با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خبر داد؛ گفت‌و‌گویی که چندان دوستانه به نظر نمی‌رسید.  طبق بیانیه صادره، 2 طرف در این گفت‌و‌گو مسأله جنگ در غزه و شرایط کلی منطقه را مورد بررسی قرار دادند و بنیامین نتانیاهو از مواضع نمایندگان روسیه در سازمان ملل و دیگر محافل درباره اسرائیل، انتقاد و ابراز ناامیدی کرد. نخست‌وزیر اسرائیل همچنین در این تماس تلفنی بشدت از همکاری میان تهران و مسکو انتقاد کرد و آن را خطرناک دانست. نتانیاهو مدعی شد: «هر کشوری که در معرض حمله تروریستی جنایتکارانه همانند آنچه برای اسرائیل اتفاق افتاد، قرار می‌گرفت، همان کاری را می‌کرد که اسرائیل می‌کند». او البته از تلاش‌های روسیه برای آزادی چند تبعه روس - اسرائیلی تقدیر کرد و از پوتین نیز خواست به صلیب سرخ جهانی برای دیدار با اسرای نزد حماس و رساندن دارو به آنها فشار آورد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ۱۵‌آگوست گذشته نیز به نمایندگان پارلمان اسرائیل گفت در تماس با دولت روسیه از افزایش همکاری‌های نظامی میان ایران و روسیه ابراز نگرانی و انتقاد کرده است. 
***
آخرین تحولات جنگ غزه
هلاکت 10 اسرائیلی و حمله پهپادی حزب‌الله به پایگاه‌ رژیم صهیونیستی
 شاخه نظامی حماس اعلام کرد 10 نظامی اسرائیلی را از پا درآورده و چند خودروی زرهی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، ظهر یکشنبه اعلام کرد رزمندگان مقاومت توانسته‌اند ۱۰ نظامی را از فاصله صفر در منطقه «الفالوجا» در شمال نوار غزه از پا درآورند. مقاومت فلسطین همچنین اعلام کرد گروهی از نظامیان اسرائیلی را که در غرب اردوگاه جبالیا مستقر شده بودند، همچنین گروهی دیگر را که در شمال جبالیا مستقر بوده‌اند، هدف حمله قرار داده است. کتائب القسام در عین حال اعلام کرد تک‌تیراندازان مقاومت یک نظامی اسرائیلی را در منطقه الفالوجا هدف قرار داده‌اند، همچنین در جبهه شمالی حزب‌الله لبنان هم اعلام کرد روز گذشته پایگاه‌ تازه تاسیس رژیم صهیونیستی را هدف حمله پهپادی قرار داده است. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: مبارزان ما در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت جسور و شریف، پایگاه جل العلام دشمن صهیونیستی را با سلاح مناسب هدف قرار دادند که تلفاتی در میان نیروهای دشمن برجا گذاشت. حزب‌الله همچنین از حمله به پایگاه تازه‌تاسیس ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. 
***
منابع عبری: اوضاع جنگ بحرانی‌تر شده است
رسانه‌های صهیونیستی از مشکلات پیش روی ارتش این رژیم برای پیشروی در نوار غزه صحبت می‌کنند و اینکه تیم‌های صهیونیستی با مقاومت قوی‌تری نسبت به گذشته روبه‌رو هستند. روزنامه هاآرتص نوشت: «زمان باقیمانده برای نبرد در خان یونس در حال کوتاه شدن است و جنگ بحرانی‌تر شده است».  ارتش رژیم صهیونیستی در پیشروی در نوار غزه با دشواری روبه‌روست. میان اهداف جنگ و زمان تعیین‌شده برای آن هماهنگی وجود ندارد. تیم‌های صهیونیستی اکنون در زمان واحد در 3 جبهه درگیرند و در همه این جبهه‌ها با مقاومتی قوی‌تر از قبل مواجهند. این روزنامه نوشت: ارتش امیدوار است ظرف یک هفته بیشتر عملیات‌ها در شمال نوار غزه پایان یابد اما پس از آن نبرد در خان‌یونس بحرانی‌تر می‌شود. این تحولات درگیری را در هفته‌های آینده پیچیده‌تر خواهد کرد. هاآرتص نوشت: ارتش اسرائیل تصویر اطلاعاتی کاملی از پایگاه‌هایی که حماس اسرای صهیونیستی را در آنها مخفی کرده، ندارد و بدون شک ادامه جنگ زندگی این اسرا را به خطر می‌اندازد. پیش از این روزنامه یدیعوت آحارانوت در صفحه اول خود گزارشی با عنوان «جنگ سخت و کند است و زمان زیادی خواهد برد تا ارتش به اهدافش برسد»، منتشر کرد. شبکه 7 رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد طبق ارزیابی‌هایی این رژیم جنگ دست‌کم 2 ماه ادامه خواهد داشت و در آینده نزدیک تلاش‌هایی برای تبادل اسرا انجام خواهد شد. 
***
نیویورک‌تایمز خبر داد
 احتمال خروج آمریکا از ناتو با پیروزی ترامپ
نیویورک‌تایمز گزارش داد پیروزی احتمالی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ این کشور ممکن است به خروج واشنگتن از ناتو منجر شود. این روزنامه آمریکایی گزارش داد دیپلمات‌های مختلف همچنین دولت‌های کشورهای عضو ناتو هشدار داده‌اند که «بازگشت ترامپ می‌تواند نه تنها به معنای رها کردن اوکراین ، بلکه به معنای عقب‌نشینی گسترده‌تر آمریکا از قاره (اروپا) و از بین بردن ائتلاف آتلانتیک (ناتو) باشد». در این گزارش به نقل از دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی آمریکا جیمز استاوریدیس که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ فرمانده ارشد ناتو بود، آمده است: «ترس بزرگی در اروپا وجود دارد که ریاست‌جمهوری دور دوم ترامپ منجر به خروج واقعی ایالات‌متحده از ناتو شود. این شکست استراتژیک و تاریخی بزرگ از سوی کشور ما خواهد بود». نیویورک‌تایمز افزود: اغلب کشورهای اروپایی درباره انتخاب مسیر احتمالی در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات نامطمئن هستند. به نوشته این روزنامه، «انتظار می‌رود کشورهای کوچک‌تر با افزایش سفارش تسلیحات آمریکایی یا انجام اقدامات بزرگ ستایش‌آمیز سعی کنند راهی به سوی جلب لطف ترامپ بیابند». مجله آمریکایی «آتلانتیک» اخیرا در گزارشی تحت عنوان «شکاف میان آمریکا و اروپا درباره موضوع اوکراین» نوشت: در صورتی که ترامپ یا یک جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده پیروز شود، احتمالا واشنگتن کمک به کی‌یف را متوقف خواهد کرد، بنابراین اتحادیه اروپایی باید برای احتمال نابودی ناتو به دست واشنگتن در مدت زمان کوتاهی بعد از آن آمادگی داشته باشد. 

Page Generated in 0/0044 sec