printlogo


کد خبر: 272915تاریخ: 1402/9/20 00:00
اعتبارات بودجه‌ای بخش سلامت طی ۲ سال اخیر 36 درصد رشد داشته است؛ اجرای غربالگری رایگان سلامت در سراسر کشور
بودجه بیشتر برای ارتقای سلامت

گروه اجتماعی: توجه به حفظ سلامت مردم و اولویت‌بخشی به آن در برنامه‌های دولت سیزدهم تا جایی است که اکنون بیش از نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه قرار دارند و 34 میلیون تن از این جمعیت به صورت رایگان بیمه هستند، علاوه بر این در دولت مردمی  ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به تجهیزات درمانی کشور اضافه شده و ده‌ها مرکز بهداشتی و بیمارستانی نیز طی 2 سال اخیر با تجهیزات مدرن راه‌اندازی شده است. مهم‌تر از این خدمات گسترده، دولت سیزدهم  با اجرای طرح پزشک خانواده پیشگیری از امراض و شناسایی بیماران برای درمان را در اولویت قرار داده به گونه‌ای که این طرح هم‌اکنون در کشور در حال اجراست؛ طرحی که با پوشش بیمه رایگان در برنامه پزشک خانواده، برای هر فرد بر اساس شماره کارت ملی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل و همه اطلاعات مربوط به سلامت وی، قبل از تولد تا پس از مرگ، در آن ثبت می‌شود و تنها با استفاده از رمز عبور و حفظ حریم خصوصی، امکان دسترسی به این اطلاعات، به پزشک و اعضای تیم سلامت توسط وزارت بهداشت در سراسر کشور ایجاد خواهد شد. علاوه بر این، در این برنامه هر فرد می‌تواند پایگاه سلامت و پزشک خانواده خود را از بین پزشکانی که در نزدیکی محل زندگی یا کارش مستقر است و تمایل دارد خدمات بهداشتی - درمانی را از آنجا دریافت نماید، انتخاب کند. در صورتی که «پزشک خانواده» بررسی‌های بیشتر برای ادامه روند تشخیص و درمان بیمار را نیاز بداند، «تیم پزشک خانواده»، بیمار را به پزشکان متخصص یا مشاوران مرتبط ارجاع می‌دهد. تمام اعضای خانواده (حتی افرادی که در سلامتی کامل به‌سر می‌برند) به صورت دوره‌ای توسط «تیم پزشکی خانواده» ویزیت و معاینه می‌شوند و «پزشک خانواده» بر همه اقدامات و فعالیت‌های بهداشتی و درمانی انجام شده توسط تیم پزشکی خانواده نظارت می‌کند. به هر حال پزشک خانواده مسؤولیت دارد خدمات سلامت را در محدوده جمعیتی تعیین شده، بدون تبعیض سنی جنسی، ویژگی‌های اقتصادی - اجتماعی و ریسک بیماری در اختیار فرد، خانواده، جمعیت و جامعه تحت پوشش خود قرار دهد. همچنین پزشک خانواده می‌تواند برای حفظ و ارتقای سلامت، فرد را به سایر ارائه‌کنندگان خدمات سلامت و سطوح بالاتر ارجاع دهد و بر عملکرد مراقب سلامت نظارت کند. در پزشکی خانواده، کاهش هزینه‌های تشخیص بیماری به دلیل شناسایی بیماری‌ها در مراحل ابتدایی امکان‌پذیر است. سرپرست مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره با اعلام پوشش ۴۰ درصدی برنامه «سلامت خانواده» در شهرهای کشور گفت: این برنامه تاکنون در ۱۸۲ شهر کشور اجرایی شده و بیش از ۲۰ میلیون ایرانی تحت پوشش آن قرار دارند. محسن بارونی در سیزدهمین جلسه قرارگاه سلامت خانواده در ستاد وزارت بهداشت، گفت: ۲۰ میلیون و ۲۶۳ هزار و ۵۰۱ نفر تاکنون تحت پوشش برنامه «سلامت خانواده» قرار گرفته‌اند که ۴۰ درصد جمعیت هدف در شهرها را تشکیل می‌دهند. 
سرپرست مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه برای اجرای این برنامه تاکنون بیش از ۴۳۰۰ مراقب سلامت جذب شده‌اند، اظهار داشت: برنامه «سلامت خانواده» در 3‌فاز؛ ابتدا در ۵۹ شهر، سپس در ۹۳ شهر و اکنون در ۱۸۲ شهر کشور به مرحله اجرا درآمده است. وی یادآور شد: برنامه «سلامت خانواده» هنوز در ۶۶ شهر کشور اجرایی نشده است که در مراحل بعدی به برنامه ملحق می‌شوند. همچنین بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست دولت سیزدهم را پرچمدار اجرای برنامه «سلامت خانواده» در کشور دانست و گفت: این برنامه از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت است. 
وی با اشاره به اینکه «برنامه سلامت» خانواده باید از طرف سایر دستگاه‌های اجرایی نیز مورد توجه قرار گیرد، افزود: از همه نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط می‌خواهیم به وزارت بهداشت کمک کنند این برنامه به نحوی شایسته و جامع در کل کشور اجرایی شود. وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه «سلامت خانواده» یک طرح ملی است و از پشتوانه علمی بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در دیداری که به تازگی با مقامات کوبایی داشتم، از آنجا که این کشور مبتکر اصلی برنامه پزشک خانواده در دنیاست، درباره اجرای برنامه «سلامت خانواده» در ایران با محوریت نیروهای بهداشتی مذاکره کردیم که مورد تمجید آنان قرار گرفت. عین‌اللهی هدف از اجرای برنامه سلامت خانواده را تقدم پیشگیری بر درمان در کشور دانست و گفت: برخی دوستان ما اینگونه استنباط کردند که این برنامه شبکه را زیر سوال خواهد برد، در صورتی که شبکه سخت‌افزار کار ما است و این برنامه، نرم‌افزاری است که قرار است بر بستر شبکه بهداشت اجرایی شود. وزیر بهداشت بر ثبت‌نام برنامه «سلامت خانواده» تاکید کرد و اظهار داشت: پویش ملی سلامت، یک سرشماری ملی سلامت است‌ و در این پویش علاوه بر دیابت و پرفشاری خون، بیماری‌های دیگری نیز در آینده مورد پایش قرار می‌گیرند.
* سلامت، درمان و بهداشت؛ اولویت‌های اصلی دولت
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از رشد ۳۶ درصدی اعتبارات بودجه‌ای بخش سلامت در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: موضوع سلامت، درمان و بهداشت جزو اولویت‌های اصلی دولت برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم است. نخستین نشست هم‌اندیشی با اعضای فرهنگستان علوم پزشکی کشور به ریاست «داوود منظور» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و با حضور مرندی رئیس فرهنگستان، معاونان و اعضای فرهنگستان، همچنین معاونان و رؤسای امور و مشاوران سازمان برنامه و بودجه روز گذشته برگزار شد. وی با اشاره به رویکرد تحول‌آفرین دولت در بخش سلامت گفت: هدف ما در سازمان برنامه و بودجه این است که بتوانیم در فرآیندها، تخصیص بهتر منابع و هزینه‌ها که در حوزه سلامت و بهداشت صرف می‌شود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی به هدف اصابت کند و باعث رضایت مردم عزیزمان شود. منظور با اشاره به ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود بویژه نیروی انسانی افزود: سازمان برنامه ‌و بودجه به‌عنوان مرجع در نظام اجرا و تخصیص منابع بودجه‌ای این ظرفیت را دارد که در برنامه ۵ ‌ساله هفتم بسترهای لازم را برای دوره شکوفایی در بخش سلامت و درمان فراهم کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن پیشنهاد انعقاد تفاهمنامه بین سازمان برنامه و بودجه و فرهنگستان علوم پزشکی کشور تصریح کرد: در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی کشور، باید بهبود نظام سلامت، بهداشت و درمان و رضایت مردم در اولویت اصلی قرار گیرد. منظور با اشاره به اینکه موضوع خروج متخصصان از کشور دغدغه مهم و مساله جدی است، اظهار داشت: باید اعتبارات و تخصیص‌های ویژه‌‌ای برای بخش سلامت در نظر گرفت، همچنین برای نگهداشت نیروهای متخصص کشور و تامین ارز و نحوه بازپرداخت برای تولید‌کنندگان دارو تدابیری اندیشیده می‌شود. وی تصریح کرد: اعتبارات بودجه‌ای بخش سلامت در دولت سیزدهم ۳۶‌درصد رشد کرده است.

Page Generated in 0/0060 sec