printlogo


کد خبر: 272923تاریخ: 1402/9/20 00:00
اخبار

۸۸ خودروی تمام برقی به تاکسیرانی تحویل شد
وزیر صمت در مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام‌برقی تولید داخل با پلاک ملی و تحویل تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، ضمن تاکید بر اینکه در ابتدای مسیر برقی‌سازی صنعت خودروی کشور هستیم، گفت: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خودروهای برقی، تنوع استفاده از سوخت و همچنین استفاده از انرژی‌های سبز در کنار مزیت کاهش مصرف سوخت و انرژی است.
ظهر دیروز یکی از شرکت‌های خودروساز در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع حمل‌ونقل این وزارتخانه، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شهردار تهران و سایر مسؤولان، مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی تولید داخل با پلاک ملی را برگزار کرد. در این مراسم، ۸۸ دستگاه آریزو
 ۵ EV که نخستین سری تحویل این خودروهاست، به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور و حوزه تاکسیرانی کشور اضافه شد. همچنین در این مراسم، تفاهمنامه همکاری میان این شرکت خودروساز، سازمان تاکسیرانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران امضا شد. عباس علی‌آبادی در مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی با پلاک ملی و تحویل ۸۸ دستگاه از آن به تاکسیرانی کشور، ضمن ابراز خرسندی از تحویل نخستین خودروهای تمام برقی به ناوگان تاکسیرانی کشور، این روز را روز مبارکی خواند و گفت: مراسم امروز و اینکه نخستین خودروهای برقی به تاکسیرانی کشور منتقل شده، بسیار اقدام خوبی است؛ ضمن اینکه اطلاع داریم سایر خودروسازان کشور نیز در این زمینه در تلاشند و بزودی تعداد خودروهای برقی بیشتری را در سبد محصولات خودروسازان خواهیم داشت. خودروسازان در تلاشند تا هر هفته، روند تزریق خودروهای برقی به ناوگان تاکسیرانی را شاهد باشیم. وی تصریح کرد: اما در حقیقت در مرحله‌ای هستیم که باید با فرهنگ‌ استفاده از خودروهای برقی آشنا شویم و نیاز به آموزش در این حوزه از طریق مدارس، دانشگاه‌ها و همکاری تمام نهادهای کشور ضروری است. باید تناسب با اقلیم‌ها و در کل آموزش رفتار خودروی برقی در نقاط مختلف کشور و اقلیم‌های آب‌وهوایی آموزش داده شود. این بررسی رفتار یک ضرورت ملی به لحاظ زیست‌محیطی و البته اقتصادی است که باید اقدام اساسی برای آن شود.  وزیر صمت تاکید کرد: مزیت خودروهای برقی تنها در کاهش مصرف سوخت و انرژی نیست؛ خودروی برقی امکان تنوع سوختی را فراهم می‌کند. همچنین تبدیل خودروها به خودروهای برقی، زمینه استفاده از انرژی‌های خوب همچون خورشیدی، بادی، آبی و... را برای تولید برق فراهم می‌کنیم و به ‌مرور به سمت استفاده از انرژی‌های سبز به‌ جای سوخت‌های فسیلی خواهیم رفت. 
علی‌آبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مرحله آزمایش هستیم و همه این خودروها به صورت آزمایشی تولید و وارد چرخه حمل‌ونقل می‌شوند. کار با استان تهران آغاز شده تا اطلاعات مورد نیاز در این حوزه به تکامل برسد و بدانیم متناسب با کدام اقلیم و شرایط کشور، چه خودروهای برقی متناسب هستند؛ بنابراین با صبوری باید رفتار متفاوت خودروهای برقی را مورد بررسی قرار دهیم تا به اطلاعات دقیق و جامع در این حوزه دسترسی یابیم و بتوانیم خودروی برقی متناسب با فضا، شرایط، امکانات و... را تولید کنیم.
***
ریالی از بانک مرکزی بابت تنخواه‌گردان خزانه نگرفتیم
خرانه‌دار کل کشور گفت: در دولت سیزدهم ریالی از بانک مرکزی بابت تنخوا‌ه‌گردان خزانه نگرفتیم که این اقدام جلوی افزایش نقدینگی، خلق پول و نقش‌های منفی گردش پول را می‌گیرد. رحمت‌الله اکرمی درباره حساب واحد خزانه اظهار کرد: حساب واحد خزانه یکی از مسائل بسیار مهم و تعیین‌کننده برای مدیریت نقدینگی است که در این سازوکار همه حساب‌هایی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد را به صورت یکپارچه تجمیع می‌کنیم و بدون هیچ گونه دخالتی هر کسی کار خود را انجام می‌دهد، منتها ساز و کار آن از طریق بانک مرکزی و به منظور مدیریت نقدینگی تعیین می‌شود. خزانه‌دار کل کشور با بیان اینکه حساب واحد خزانه از رسوب پول جلوگیری می‌کند، گفت: در دولت سیزدهم تقریباً ریالی از بانک مرکزی بابت تنخواه گردان خزانه نگرفتیم، در صورتی که تنخواه‌گردان خزانه یک روال قانونی است و می‌توان درصدی از بودجه عمومی را گرفت و خرج کرد اما ما از همان رسوب پول استفاده کردیم.
وی تاکید کرد: این اقدام جلوی افزایش نقدینگی، خلق پول و نقش‌های منفی گردش پول در اقتصاد را می‌گیرد.
***
امضای ۶ سند همکاری بین ایران و سوریه
وزیر راه و شهرسازی از امضای یادداشت‌تفاهم و ۶ سند همکاری بین ایران و سوریه خبر داد. مهرداد بذرپاش، رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه در نشست با «حسین عرنوس» نخست‌وزیر سوریه، با ابزار خرسندی از نتایج مذاکرات انجام شده بین 2 طرف گفت: پانزدهمین نشست کمیته عالی مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه برگزار شد و در حاشیه آن، یادداشت‌تفاهم نشست و ۶ سند همکاری به امضا مسؤولان عالی رتبه 2 کشور رسید. مهرداد بذرپاش تصریح کرد: در این اجلاس علاوه بر یادداشت‌تفاهم پانزدهمین اجلاس، اسناد دیگری در زمینه‌های «اصلاح موافقتنامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه»، «همکاری‌های گردشگری»، «آثار باستانی و موزه» و «همکاری‌های ورزشی» به امضای 2 طرف رسید. در سفر رئیس‌جمهور به سوریه ۱۶ سند همکاری میان 2 کشور به امضا رسید که سعی می‌شود این اسناد همکاری و توافقات فعلی با جدیت عملیاتی شود.  در کمیته عالی مشترک همکاری‌های 2 کشور مباحث و موضوعات متعددی در بخش‌های مختلف نفت، گاز، برق، صنعت، تجارت آزاد، گردشگری، آموزش و مبارزه با گردوغبار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین در زمینه بازسازی کارخانه‌های آسیب‌دیده سوریه توسط شرکت‌های ایرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های بخش کشاورزی میان 2‌کشور توافقنامه‌ای منعقد و 5 کمیته نیز برای پیگیری این موضوعات تعیین شد.

Page Generated in 0/0062 sec