printlogo


کد خبر: 272927تاریخ: 1402/9/20 00:00
برگزاری همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی» با حضور رؤسای جمهور و مجلس شورای اسلامی
دورنمای مدیریت یکپارچه فرهنگی

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور سیاست‌گذاری و هدایت دستگاه‌های متولی علم و فرهنگ در جهت اهداف و محتوای انقلاب اسلامی را از جمله مسؤولیت‌های شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک مرکز قرارگاهی برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که آموزش و پرورش، رسانه‌ها و بویژه رسانه ملی و دستگاه‌های فرهنگی، علمی و تبلیغی ما ذیل یک مرکز قرارگاهی در جهت تقویت و ارتقای فرهنگ در راستای اهداف و محتوای انقلاب اسلامی فعالیت کنند.
ساختمان مجلس مشروطه روز گذشته میزبان روسای قوای مجریه و مقننه بود. میزبانی این جلسه را اما نه هیچ‌یک از قوا که شورای عالی انقلاب فرهنگی برعهده داشت. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی» حاضر شده و از اهمیت این شورا در آینده فرهنگی و اجتماعی کشور گفتند.
رئیس‌جمهور سیاست‌گذاری و هدایت دستگاه‌های متولی علم و فرهنگ در جهت اهداف و محتوای انقلاب اسلامی را از جمله مسؤولیت‌های شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک مرکز قرارگاهی برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که آموزش و پرورش، رسانه‌ها و بویژه رسانه ملی و دستگاه‌های فرهنگی، علمی و تبلیغی ما ذیل یک مرکز قرارگاهی در جهت تقویت و ارتقای فرهنگ در راستای اهداف و محتوای انقلاب اسلامی فعالیت کنند. 
رئیسی افزود: سیاست‌گذاری و تدوین ضوابط و نظارت ۳ اصل و محور اساسی برای قرارگاه مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا فاصله وضع موجود با وضع مطلوب را کمتر کند. وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت ابزارهای ارتباطی نباشند، امروز جامعه، جامعه ارتباطات و اطلاعات است و تنها راه مصون‌سازی با مبانی فرهنگی است، اظهار داشت: برای تهی کردن‌ ملت‌ها از فرهنگ‌ و داشته‌ها می‌خواهند آنچه خود می‌پسندند بر ملت‌ها تحمیل کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: دولت باید از نهضت فرهنگی مردم‌پایه در کشور پشتیبانی کنید. همه همکاران من در دولت باید خود را برای اجرای منویات مقام معظم رهبری موظف بدانند. باید در سطوح مختلف از نهضت فرهنگی مردم‌پایه و این قرارگاه پشتیبانی شود. وی با اشاره به اینکه تلاش شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم باید در جهت افزایش سهم ما از خزانه علمی و فرهنگی جهان باشد، اظهار داشت: مزیت مهم ما در علوم انسانی است. سهم ما در تولید علم بالاست. این سهم باید مورد توجه دستگاه‌های مربوط باشد. سهم ما در خزانه علمی و فرهنگی جهان بویژه در علوم انسانی باید بیش از آنچه الان، هست باشد. به دلیل جایگاهی که کشور ما دارد، به دلیل تمدن و مدنیتی که ما از آن برخوردار هستیم حتما سهم ما می‌تواند ارتقا یابد. داشته‌های علمی که در مراکز علمی و فرهنگی کشور بحمدالله امروز از آن برخورداریم زیاد است و این نقش بسیار مهمی است. سهم ما می‌تواند در انسانی‌تر شدن فناوری‌های مدرن در جهان باشد. نقش دادن به علوم انسانی موجب انسانی‌تر شدن فناوری‌های مدرن در عالم و جهان می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز غلبه اقدامات سلبی بر ایجابی را از مشکلات فرهنگی کشور دانست و گفت: مقام معظم رهبری در حوزه سیاست فرهنگی بحثی درباره موازنه فرهنگی دارند، بنابراین هم باید فرصت‌ها را بشناسیم و هم تهدیدها را مهار کنیم. قالیباف افزود: اگر به مسیری که از ابتدای پیروزی انقلاب طی کرده‌ایم بنگریم، می‌بینیم که به توازن و تعادل در حوزه فرهنگ توجه نکرده‌ایم. وی افزود:  مقام معظم رهبری در حوزه سیاست فرهنگی بحثی درباره موازنه فرهنگی دارند. هم باید فرصت‌ها را بشناسیم و هم تهدیدها را مهار کنیم. 
اگر به مسیری که از ابتدای پیروزی انقلاب طی کرده‌ایم بنگریم، می‌بینیم که به توازن و تعادل در حوزه فرهنگ توجه نکرده‌ایم. گام‌به‌گام که از انقلاب فاصله گرفتیم، اقدامات سلبی بر اقدامات ایجابی در حوزه فرهنگ غلبه کرد. این یکی از دلایل مهم مشکلات امروز ما است. قالیباف ادامه داد:  اکنون شورای عالی امنیت کشور وظیفه حفاظت از تمامیت ارضی کشور را دارد تا نگذارد کشور تجزیه شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم داریم. این شورا هم وظیفه دارد نگذارد تجزیه اجتماعی رخ دهد. وی گفت: امروز که قرار نیست کردستان و سیستان‌وبلوچستان از ما جدا شود. هرگز این اتفاق نمی‌افتد اما اگر از داخل و خارج ذهن 8 میلیون جوان را از ما دور کردند و هرچه خواستند در ذهن آنها قرار دادند، باید بپذیریم این تعداد از ما تجزیه شده‌اند، لذا اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌نشینیم، نباید اجازه دهیم این تجزیه اتفاق بیفتد. اگر یک تکه فیزیکی از خاک کشور را می‌گرفتند، خون می‌دادیم تا آن تکه به سرزمین ما بازگردد اما وقتی ذهن فردی از ما جدا شود، متأسفانه کاری نمی‌کنیم.

Page Generated in 0/0099 sec