printlogo


کد خبر: 272934تاریخ: 1402/9/20 00:00
پهپادهای‌ کرار مسلح به موشک مجید به یگان‌های نیروی پدافند هوایی ارتش ملحق شد
آسمان امن پهپادی

گروه سیاسی: روزگذشته طی مراسمی به میزبانی دانشگاه خاتم‌الانبیا(ص) پدافند هوایی ارتش، با دستور فرمانده کل ارتش گروه‌های پروازی پهپاد کرار رهگیر مسلح به موشک هوا به هوای مجید به مناطق پدافند هوایی ملحق شدند.
به گزارش «وطن امروز»، اواخر مهرماه بود که فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از «طرح پهپادی هوا به هوای رسول» خبر داد؛ طرحی که بر اساس آن از پهپاد‌های ارتقایافته به موشک هوا به هوای کاملا بومی، توانایی ردگیری و درگیری علیه هرگونه پرنده و اهداف متخاصم در برد عملیاتی محقق می‌شد. امیرعلیرضا صباحی‌فرد در این باره گفته بود: ظهور و بروز این‌گونه طرح‌ها و ایده‌ها و محصولات اثربخش در عرصه‌های دفاعی، معادلات و شیوه‌های رزم و دکترین دفاعی در عرصه جهانی را دستخوش تغییرات بنیادین خواهد کرد که به تبع آن، ایجاد فضای ابهام و افزایش قدرت بازدارندگی در برابر دیگران را هم به دنبال خواهد داشت.
روز گذشته آنچه فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش خبرش را داده بود رونمایی شد. بر این اساس پهپاد کرار رهگیر مسلح به موشک مجید تحت عنوان طرح رسول حاصل همکاری و هم‌افزایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح و نیروی پدافند هوایی ارتش است که می‌تواند با هزینه بسیار کمتر از هواپیماهای با سرنشین شکاری، عملیات رهگیری و انهدام هواگردهای متخاصم را به انجام رساند.
موشک پدافندی مجید که برای هدف قرار دادن اهداف در طرح رسول استفاده شده است به ۲ صورت حرارتی و تصویری هدف را ردگیری و دنبال می‌کند و یک دستاورد کاملا بومی است. پهپاد کرار مسلح به موشک مجید در رزمایش پهپادی ارتش مهرماه سال جاری با موفقیت هدف واگذاری را مورد اصابت قرار داد. با الحاق پهپادهای طرح رسول به یگان‌های پدافندی در سطح کشور، بخش عمده‌ای از عملیات پدافند هواپایه به‌صورت تاکتیکی و در هر موقعیت جغرافیایی و با هزینه بسیار پایین‌تر نسبت به استفاده از هواپیماهای با سرنشین و با درصد خطر کمتر انجام می‌شود.
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در این مراسم با بیان اینکه قدرت پهپادی یکی از ارکان تأثیرگذار در نبردهای هوایی است، تصریح کرد: این اثرگذاری در سطوح مختلف تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی قابل‌تعریف است. پهپاد به‌عنوان یکی از ابزارهای قطعی و موثر در نبردهای آتی به‌منظور کوتاه‌ کردن زمان نبرد، سرعت عمل در غافلگیری و ایجاد فضای ابهام برای دشمن مطرح است. امیر علیرضا صباحی‌فرد افزود: در این راستا نیروی پدافند هوایی ارتش با هدف‌گذاری در افزایش و توسعه کاربردهای پهپاد در حوزه‌های مختلف مانند کشف و مراقبت، جمع‌آوری اطلاعات، شناسایی و تعقیب، رهگیری هواپایه و رزم هوایی نسبت به حفظ آمادگی دفاعی خود در حراست مقتدرانه از آسمان مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کند.
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به طرح رسول و ویژگی‌های آن عنوان کرد: دستاورد عملیاتی رسول مبتنی بر پهپاد کرار و موشک مجید در یک اقدام مشترک بین نیروی پدافند هوایی ارتش و وزارت دفاع تعریف شد. متخصصان و دانشمندان هر ۲ بخش، عزم و ایمان را در هم آمیختند و در رزمایش بزرگ پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این طرح را با موفقیت مورد ارزیابی و بهره‌برداری قرار دادند. 
وی درباره مزایای بهره‌گیری از پهپادها در پدافند هوایی کشور خاطرنشان کرد: هواپیماها و پهپادهای بدون سرنشین به لحاظ قیمت قابل قیاس با هواپیماهای با سرنشین نیستند، بنابراین می‌توانیم با قیمتی بسیار پایین‌تر، کاری که باید یک هواپیمای با سرنشین انجام دهد با پهپادهای بومی و کاملا ایرانی، می‌توانیم کارها را انجام دهیم و از امکاناتی که دارند استفاده کنیم.
* حیات یک ملت وابسته به تقویت مؤلفه‌های‌های قدرت است
سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش نیز در مراسم الحاق پهپادهای کرار مجهز به موشک مجید گفت: حیات یک ملت وابسته به تقویت مؤلفه‌های‌های قدرت است. دشمنان با اقتدار ایران اسلامی مخالف هستند، اگر ذره‌ای از اقتدار ما کاسته شود و اگر قوی نباشیم دشمن بر سرنوشت و آینده ما مسلط خواهد شد. فرمانده کل ارتش با تاکید بر اینکه اقتدار ما در حوزه‌های مختلف یأس و ناامیدی دشمن را به دنبال داشته است، تصریح کرد: قوی شدن مولفه‌های مختلفی دارد اما آنچه به ما به عنوان رکن دفاعی کشور مربوط می‌شود قوی شدن از لحاظ نظامی و آمادگی روزافزون برای مقابله با انواع تهدیدات علیه ایران عزیز است. وی افزود: لازمه حفظ و ارتقای آمادگی بهره‌مندی از علم و فناوری و استفاده از ظرفیت‌های عظیم علمی در کشور و نیروی‌های مسلح و اراده و اقدام انقلابی برای در هم شکستن موانع و امید به موفقیت در سایه برنامه‌ریزی دقیق و متناسب با نیاز است. سرلشکر موسوی خاطرنشان کرد: ما برابر تدبیر و فرمان فرماندهی معظم کل قوا، آمادگی برای مقابله با انواع ترفندها و توطئه‌های دشمنان و مقابله با تهدیدات سخت و نرم را برای ارتقای ایران عزیز سرلوحه برنامه‌های خود قرار دادیم. آنچه امروز در این میدان ارائه شده گوشه‌ای از توان نیروی پدافند ارتش و بخشی از افتخارات و محصولات ارزشمند دفاعی در مسیر تقویت توان رزمی است.

Page Generated in 0/0051 sec