printlogo


کد خبر: 272939تاریخ: 1402/9/21 00:00
اخبار

۲۱۶ بازی به جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر ارسال شد
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر با اعلام اینکه در نهمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر شاهد ارسال بیشترین بازی به دبیرخانه این رویداد به نسبت دوره‌های قبل این جشنواره بودیم، گفت: با پایان مهلت ارسال تولیدات بازی‌سازان ایرانی برای شرکت در نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر در ۱۵ آذر و بررسی بازی‌های ارسال‌شده به دبیرخانه این رویداد، در مجموع ۲۱۶ بازی در سایت جشنواره برای شرکت در این رویداد ثبت شده است. وی افزود: به دلیل استقبال صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازی‌سازان از بخش سرمایه‌گذاری این رویداد، فرصت حضور در بخش سرمایه‌گذاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر تا ۳۰ آذر تعیین شده است. نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر در 3 بخش رقابتی بهترین دستاورد، بهترین بازی در سبک (ژانر) و بخش ویژه جشنواره شامل بازی‌های قابل تقدیر، منتخبان خود را در دی و طی مراسمی در آیین اختتامیه این رویداد معرفی می‌کند.
***
هویت معماری ایران در عصر معاصر بررسی می‌شود
دومین دوره نشست‌های «سه تفکر یک هدف» با عنوان جایگاه «هویت معماری ایران در عصر معاصر» از ۲۹ آذر تا 9 اسفند در موسسه فرهنگی - هنری صحنه آبی برگزار می‌شود. این رویداد در ۶ نشست تخصصی در حوزه معماری، معماری داخلی و منظر با حضور معماران و جامعه‌شناسان میزبان مخاطبان است.
نشست‌های «سه تفکر یک هدف» با همت آکادمی معماری جوانان برای جوانان و موسسه فرهنگی - هنری صحنه آبی برگزار می‌شود. محمد کانی‌سواران، نوید امامی، پویا خرائلی، محمد خاوریان، رها اشرقی، امیرحسین اشعری، مانلی افشنگ، علی خادم‌زاده، علی نعمتی، نیما میرزامحمدی، آرش علی‌آبادی، شادی عزیزی، عباس کاظمی، حسین ایمانی جاجرمی، عبدالوهاب شهلی‌بر، نوا توکلی مهر، بابک مطلب‌نژاد و پویا علاءالدینی سخنرانان این رویداد هستند.
علی لواسانی میزبانی و دبیری این رویداد را بر عهده دارد. اولین نشست این دوره ۲۹ آذر ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار می‌شود و برنامه‌های بعدی هم اطلاع‌رسانی می‌شود.
***
خالی‌ ماندن ۶۰ درصد سالن‌های نمایش سمنان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با گلایه از خالی‌ بودن ۶۰ تا ۷۰ درصدی ظرفیت سالن‌های نمایش، گفت: با وجود اجراهای متنوع و متعدد تئاتر در استان فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت سالن‌های تئاتر پر می‌شود. فرشید فلاح همچنین با اشاره به بهره‌مندی بیشتر علاقه‌مندان از این فعالیت‌های هنری اظهار کرد: تقریبا هر هفته شاهد روی صحنه رفتن آثار نمایشی در فرهنگسراهای استان هستیم اما متاسفانه استقبال از این اجراها آن‌گونه که انتظار می‌رود، نیست. 
این مدیر استانی با اشاره به هزینه بسیار ناچیز آثار روی صحنه بیان کرد: در حال حاضر علاوه بر اجراهای تئاتر، هر هفته برنامه‌های حافظ‌خوانی، مولوی‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، نظامی‌خوانی و... در فرهنگسراها برگزار می‌شود و جوانان و علاقه‌مندان می‌توانند از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.
***
بخش ویژه غزه در جشنواره تئاتر فجر
بخش ویژه غزه در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار خواهد شد و آثار تولیدشده با محوریت مقاومت ملت فلسطین حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد، در این بخش هم اجرا خواهند شد. مهدی حامدسقایان، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره جدیدترین اقدامات در جشنواره تئاتر فجر توضیحاتی را ارائه داد. حامدسقایان در رابطه با بایی این بخش گفت: با توجه به اهمیت موضوع مقاومت فلسطین و رویدادهای اخیر در غزه، نسبت به آثار متنوعی که با این مضمون به بخش‌های مختلف جشنواره رسیده‌اند، توجه ویژه خواهد شد.
وی اظهار کرد: در بخش‌های مختلف جشنواره امسال اعم از بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، دانشجویی، نمایشنامه‌نویسی و رادیوتئاتر، آثاری با موضوع فلسطین و غزه معرفی‌ شده‌اند که پس از گذراندن مراحل انتخاب جشنواره، در بخش ویژه غزه نیز حضور خواهند داشت.
***
نکوداشت پدر گرافیک ایران در خانه هنرمندان
مراسم نکوداشت مرتضی ممیز به مناسبت هجدهمین سالگرد درگذشت او، ساعت ۱۷ جمعه ۲۴ آذر در سالن شهناز برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاهی از آثار هنرمندان برجسته عصر همان روز افتتاح می‌شود و تا ۴ دی ۱۴۰۲ میزبان علاقه‌مندان است. در این نمایشگاه، گزیده آثاری از مصطفی اسدالهی، پوسترهای آلکساندر دیموس (هنرمند فرانسوی) و مارک گاونینگ (هنرمند استرالیایی) در گالری‌های ممیز، پاییز و زمستان نمایش داده می‌شود. مرتضی ممیز، طراح گرافیک، تصویرگر و استاد دانشگاه در ایران بود. او را پدر هنر گرافیک معاصر ایران نیز می‌نامند. ممیز در زمینه طراحی پوستر، نشان، تصویرسازی، صفحه‌آرایی و طراحی جلد کتاب و مجلات آثار ماندگاری به جا گذاشته است.

Page Generated in 0/0059 sec