printlogo


کد خبر: 272942تاریخ: 1402/9/21 00:00
پخش مجموعه در برابر توفان به کارگردانی مهدی نقویان
10 روایت از 4 دهه سلطنت پهلوی دوم

گروه فرهنگ و هنر: مجموعه در برابر توفان روایتی متقن و مستند از نزدیک به 4 دهه سلطنت محمدرضا پهلوی در عرصه‌های فرهنگ و هنر، اقتصاد، ارتش، آموزش و پرورش، ساواک، سیاست داخلی و خارجی، مذهب، مطبوعات و زندگی خصوصی است که هفته آینده از شبکه افق سیما روی آنتن می‌رود. این مجموعه روایتی عبرت‌آموز از چند و چون سلطنت مردی است که در روزهای ابتدایی تاج و تخت، پدرش او را نصیحت کرد در برابر توفان نایستد و صبر کند تا توفان حوادث از او و تخت و سلطنتش عبور کند. این روایت از متون تاریخی شناخته‌شده‌ای مثل آثار یرواند آبراهامیان، عباس میلانی، همایون کاتوزیان و ... برگرفته شده و علاوه بر سیر تاریخی حوادث سیاسی آن دوران به فراز و فرودهای فرهنگی، اقتصادی و نظامی کشور نیز پرداخته است. این مستند در حالی از شبکه افق مجدد به روی آنتن می‌رود که از ابتدای انقلاب خاندان پهلوی با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای وابسته‌اش سعی در بزک چهره خود برای نسل جدید دارد.
اما آنچه حائز اهمیت است روشنگری و تبیین پیرامون جنایات صورت گرفته توسط حکومت پهلوی در کشور است که متاسفانه از سوی متولیان و دستگاه‌های فرهنگی بسیار کم‌رونق و کم‌رمق صورت گرفته است. در این بین مجموعه در برابر توفان مَثَل تک درختی وسط بیابان برهوت است. که یک تنه بار روشنگری‌ها و جهاد تبیین پیرامون جنایات این خاندان را بر دوش کشیده است به جرأت می‌توان گفت مجموعه 10 قسمتی در برابر توفان یک‌تنه کم‌کاری بسیاری از دستگاه‌ها را جبران کرده و پخش چندباره آن می‌تواند واقعیت و حقیقت این خاندان ورشکسته و منحط را برای نسل جدید روشن کند. اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مجموعه مربوط به حوزه فرهنگ و اقدامات هنری در دوران پهلوی است، آن هم در شرایطی که این خاندان با شیوه و روش‌های متعدد سعی کرده است اوج فعالیت‌های فرهنگی را به دوران خود نسبت دهد، در حالی که با نگاهی به این مستند با اسناد و مدارک موجود کاملا مشخص و محرز می‌شود سخیف‌ترین و وقیح‌ترین دوران فرهنگی مربوط به سلطنت پهلوی دوم بویژه سیاست‌ها و برنامه‌های فرح دیبا است؛ از تبیین 6 دوره جشن هنر شیراز گرفته تا نمایش‌ها و تئاترهایی که در آن ایام به روی صحنه می‌رفت.
مجموعه در برابر توفان بدون تردید یکی از آثار ارزشمند در کارنامه کاری مهدی نقویان به شمار می‌رود؛ کارگردانی که در این اثر توانسته است مجموعه‌ای از تصاویر تاریخ معاصر را در حالی در کنار هم جمع کند که دسترسی به آنها در داخل کشور چندان آسان نبوده؛ حتی با وجود اینکه سازمان صداوسیما و مراکز تحقیقاتی تاریخ معاصر عکس‌ها، مدارک و فیلم‌های متعددی از این دوران در اختیار دارند، مستندسازان یا نتوانسته‌اند به خوبی از آنها استفاده کنند یا اصلا اجازه دسترسی به آنها داده نشده است. صدالبته انتقال بخشی از تصاویر دوران پهلوی به خارج از ایران و تولید مستندهایی توسط شبکه منوتو که با روایتی یک‌سویه قصد تطهیر دوران پهلوی و تضعیف باورهای انقلاب اسلامی را دارند، نیازمند پاسخی مستند بود؛ مستندی که بتواند بدون غرض‌ورزی، دروغ‌های مستندهای خارجی را برملا و تاریخ را آنگونه که هست روایت کند. مهدی نقویان به عنوان مستند‌سازی که کارنامه پربار و موفقی دارد، در طول مجموعه در برابر توفان تلاش کرده با همین رویکرد و حفظ بی‌طرفی مستندساز، مجموعه‌ای را بسازد که مورد توجه بینندگان سیما قرار گیرد.

Page Generated in 0/0065 sec