printlogo


کد خبر: 272943تاریخ: 1402/9/21 00:00
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد
۶۰ قصه‌گو در مرحله نهایی جشنواره قصه‌گویی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال‌های دور توفیق برگزاری جشنواره قصه‌گویی را دارد و نخستین جشنواره را سال ۷۶ در استان گیلان برگزار کرد، بنابراین برگزاری جشنواره توسط کانون پرورش فکری سابقه دیرینه دارد. از آن سال‌ جشنواره آغاز شده است و امروز به دوره بیست‌وپنجم رسیده و با افتخار می‌گوییم جشنواره قصه‌گویی سابقه ربع قرن را در ایران دارد و توانسته‌ایم فرهنگ قصه و قصه‌گویی را تقویت کنیم.
* جشنواره قصه‌گویی مقدمه‌ای برای ثبت جهانی قصه در فهرست آثار جهانی
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در قرآن بیش از ۲۶۰ قصه‌ داریم و این رقم نشان نمی‌دهد قصه ریشه دینی هم دارد. خداوند زمانی که می‌خواهد از طریق پیامبران اقدام به موضوعی کند، موضوع قصه‌گویی را به عنوان ابزار مهم تبلیغی در نظر گرفته است.
حامد علامتی گفت: امسال ثبت ملی قصه‌گویی در فهرست آثار ناملموس کشور به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شد و در تلاش هستیم ثبت جهانی قصه‌گویی را در فهرست آثار ناملموس جهانی در یونسکو داشته باشیم. البته مقدمات کار را انجام داده‌ایم و ممکن است این اقدام چند سال طول بکشد. بین‌المللی کردن موضوع و جریان قصه‌گویی و حرکت‌های بین‌المللی فرهنگی در میان ملت‌ها از جمله اقدامات کانون پرورش فکری برای ثبت جهانی قصه به نام کشور ایران است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: با توجه به آنکه جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، در این دوره شاهد حضور قصه‌گویانی از کشورهایی همچون آرژانتین، هند، آفریقای جنوبی، ترکیه، اسکاتلند، تانزانیا، کنیا، انگلستان، مالزی، لبنان، اوگاندا و فرانسه بودیم و آثاری که برای‌مان ارسال کرده بودند به مراحل مختلف داوری رسید.
وی افزود: در دوره بیست‌وپنجم جشنواره قصه‌گویی چند جایزه ویژه داریم که می‌توان به جایزه ویژه شهید سلیمانی، جایزه لبخند و جایزه جهانی قصه‌گویی اشاره کرد که جایزه جهانی قصه‌گویی مقدمه‌ای برای ثبت جهانی قصه به نام جمهوری اسلامی ایران در جهان است.
علامتی گفت: در دوره بیست‌وپنجم جشنواره قصه‌گویی ۱۷ هزار و ۵۳۶ قصه ثبت شده و در بخش علمی ۵۳۳ اثر و در بخش بین‌الملل ۴۵۰ اثر از کشورهای خارجی است. در مراحل استانی آثار داوری و در نهایت پایش شد که در نهایت ۱۸۰ اثر در بخش ملی و بین‌المللی به مراحل بالاتر راه یافتند، همچنین پس از ارزیابی نهایی داوران، ۶۰ اثر به بخش بین‌المللی و ملی راه یافتند که در بازه زمانی ۲۷ تا ۳۰ آذر در شهر یزد به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

Page Generated in 0/0052 sec