printlogo


کد خبر: 272955تاریخ: 1402/9/21 00:00
22 مخزن پالایشگاه بیرجند طی ۲ روز گذشته دچار آتش‌سوزی و ۱۵ مخزن تاکنون منفجر شده است؛ عملیات اطفای حریق همچنان ادامه دارد
پالایشگاه بیرجند همچنان می‌سوزد
4.5 میلیون لیتر مواد سوختی در پالایشگاه بیرجند سوخت؛ برآورد اولیه زیان بیش از 700 میلیاردی آتش‌سوزی

گروه اجتماعی: آتش‌سوزی در مینی‌پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با گذشت 2 روز، در مرحله کنترل قرار گرفته، این در حالی است که مخزن‌ها همچنان می‌سوزد و عملیات اطفای حریق ادامه دارد. تداوم آتش‌سوزی در حالی است که یکشنبه شب استاندار خراسان جنوبی از مهار آن خبر داد اما با توجه به حجم بسیار مواد سوختی در این مخازن، حریق ادامه‌دار شد و کار آتش‌نشانان نیز برای مهار چنین حریق گسترده‌ای سخت کرد. آتش‌سوزی طی 2 روز گذشته به صورت دومینووار مخازن این پالایشگاه را یکی پس از دیگر طعمه حریق و انفجار کرده به طوری که تاکنون از 22 مخزن این پالایشگاه 15 مخزن منفجر شده و میعانات آنها نیز در آتش سوخته است. در این میان مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفته است: هنوز 3 مخزن این واحد به مرحله انفجار نرسیده است، هر چند بخشی از آنها در آتش سوخته اما در تلاشیم این 3 مخزن را با فوم سنگین از خطر انفجار نجات دهیم.
* پالایشگاه هیدروکربن ‌بیرجند همچنان در آتش می‌سوزد
ساعت 8:45 صبح یکشنبه 19 آذر، در پی آتش‌سوزی در یکی از مخازن مینی‌پالایشگاه هیدروکربن‌ بیرجند‌، بلافاصله تیم‌های آتش‌نشان از فرودگاه، شرکت نفت و تیم‌های هلال‌احمر و اورژانس به منطقه اعزام شدند و تمام تلاش خود را برای مهار این آتش به ‌کار گرفتند و تا حدودی هم به مهار و کنترل آتش نزدیک شدند اما ماهیت میعانات گازی به‌ گونه‌ای است که مجددا باعث ‌شعله‌ور‌ شدن آتش می‌شود. ابتدای صبح تنها یک مخزن در حال سوختن بود ولی به ‌یک ‌باره ‌آتش شعله‌ور شد و به انفجارهای متوالی در دیگر مخزن‌ها منجر شد، به ‌نحوی که به ‌گفته استاندار خراسان جنوبی، از 22 مخزن این پالایشگاه 15 مخزن منفجر شده و میعانات آن در آتش سوخته است. اکنون نیز تیم‌های ارزیابی در حال بررسی علت حادثه هستند و  پس از تشخیص علت حادثه برآورد خسارت انجام می‌شود ولی طبق پیش‌بینی مسؤولان بیش از 700 میلیارد تومان خسارت به این واحد وارد شده است. ‌مدیرکل مدیریت بحران ‌خراسان جنوبی در جدیدترین گزارش خود از آتش‌سوزی در این پالایشگاه اظهار داشت: ‌با توجه به شرایط مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد اما محدود و کنترل‌شده است. 3 مخزن این واحد به مرحله انفجار نرسیده، هر‌چند بخشی از آنها در آتش سوخته است. تلاش می‌کنیم که این 3 مخزن را با فوم سنگین از خطر انفجار نجات دهیم. محمدعلی آخوندی گفت: به ‌رغم بزرگ بودن حجم حادثه اما خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم. خسارت‌‌های وارده به کارخانه نیز پس از بررسی کارشناسی و دقیق باید توسط بیمه جبران شود. وی متذکر شد: دود موجود در آسمان ناشی از سوخت هیدروکربن‌های سبک و سنگین، گازهای سمی و شیمیایی خاصی ندارد و مشکلی از لحاظ مسمومیت ایجاد نمی‌کند.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: روز گذشته ۲۲ مخزن مینی‌پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دچار حریق شد و 4.5 میلیون لیتر مواد سوختی و هیدروکربن این کارخانه در حال سوختن است. وی بیان کرد: 4.5 میلیون لیتر مواد سوختی و هیدروکربن این کارخانه در حال سوختن است. ماشین‌آلات آتش‌نشانی فرودگاه را نیز برای مهار آتش فراخواندیم و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به صورت یک تیم تخصصی در حال بررسی شرایط است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه نیروهای امدادی به صورت صادقانه و متعهدانه برای مهار آتش پای کار هستند، ادامه داد: همه مسؤولان با هم‌افزایی، نقش فعال و محوری در این حادثه داشتند. وی افزود: با همراهی همه مسؤولان امدادی و عملیاتی، مدیریت آتش‌سوزی مینی‌پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی مناسب بوده و در این اتفاق خسارت جانی نداشته‌ایم. آخوندی اظهار داشت: از ساعت 8:45 یکشنبه، پرسنل خود کارخانه و منطقه ویژه اقتصادی استان وارد کار عملیاتی شدند اما وقتی حادثه رشد کرد، استفاده از نیروهای پشتیبان و همیار آتش‌نشانی و نیروهای مدیریت بحران در دستور کار قرار گرفت.  آخوندی عنوان کرد: مباحث اطلاع‌رسانی و حلقه‌های امنیتی برای حفظ جان مردم و تخلیه محیط نیز به صورت مستمر در حال انجام است. وی ادامه داد: در وهله نخست شرایط عادی بود اما به محض اینکه شرایط بحرانی شد، با هماهنگی نیروهای انتظامی منطقه، حلقه‌های امنیتی از 200 متر به 500 متر افزایش یافت. 
سیدمحمد موسوی‌میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند نیز اظهار داشت: بعد از حادثه حریق مینی‌پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، همکاران ما در سطح بیمارستان‌ها آماده‌باش هستند و همه تلاش بر این شد تا اورژانس‌های بیمارستان‌های بیرجند را خالی نگه داریم. وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده، از روز یکشنبه تاکنون تنها یک بیمار در این رابطه مراجعه کرده و بعد از درمان سرپایی مرخص شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: با توجه به جریان باد، دود به سمت خانه‌های مسکونی نرفته است و در حال حاضر تهدیدی متوجه مردم نیست و مشکل خاصی وجود ندارد. رئیس مرکز فوریت‌های پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: حریق مینی‌پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی به دلیل تولید گازهای سبک و انتشار آن در جو هوا، برای مردم مشکل تنفسی ایجاد نمی‌کند. سیدمحمدرضا حسینی افزود: این حریق چون سوخت ناشی از مواد نفتی بوده، مانند همه احتراق‌هایی که در دکل‌های نفتی یا پالایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، گازهای سبک، حتی سبک‌تر از هوا تولید می‌کند که داخل جو منتشر شده و به سطح زمین نمی‌رسد، لذا آلودگی خاصی جز احساس بوی سوختنی مواد نداریم.
***
بازدید میدانی وزیر کشور از ‌پالایشگاه هیدروکربن ‌بیرجند
وزیر کشور برای بررسی آخرین وضعیت آتش‌سوزی در پالایشگاه بیرجند دیروز وارد این شهرستان شد و مستقیما به محل آتش‌سوزی رفت. احمد وحیدی پس از ورود به محل پالایشگاه هیدروکربن، از منطقه بازدید میدانی داشته و در جریان آخرین وضعیت آتش‌سوزی قرار گرفت. در این بازدید، مسؤولان استانی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای اطفای حریق و خاموش کردن آتش‌سوزی، تاکید کردند با وجود تمام تلاش‌های انجام‌ شده اما با توجه به حجم بالای سوخت، امکان اطفا نبود و باید این مایعات تا اتمام می‌سوخت تا بتوان آتش را مهار کرد. گزارش‌ جامع ‌اقدامات انجام شده از روز آغاز آتش‌سوزی به وزیر کشور ارائه شد. وحیدی با بیان اینکه علت دقیق حادثه آتش‌سوزی نیاز به بررسی بیشتر دارد و همچنان بخشی از پالایشگاه در آتش است؛ گفت: برای مهار این آتش‌سوزی نیازمند امکانات بیشتر از قبیل فوم هستیم.

Page Generated in 0/0050 sec