printlogo


کد خبر: 272963تاریخ: 1402/9/21 00:00
اخبار

رکورد ترانزیت تا 3 ماه آینده از مرز ۱۲ میلیون تن می‌گذرد
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد ترانزیتی کشور اظهار کرد: با تمهیدات وزیر راه و شهرسازی و دیدارهایی که منجر به برگزاری نشست‌هایی با کشورهای همسایه و هیات‌های خارجی طی سال گذشته و امسال شد، شاهد شکسته شدن رکورد ماهانه آبان پس از ۱۰ سال و دستیابی به رشد ۳۳ درصد حمل بار ترانزیتی از کشور بودیم.  داریوش امانی افزود: در آبان‌ماه سال جاری نزدیک به ۶۰ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی بالغ بر 1.4 میلیون تن کالای ترانزیتی از قلمروی کشور حمل کرده‌اند که بیشترین میزان ترانزیت جاده‌ای ماهانه از قلمروی کشور طی سنوات گذشته بوده و نسبت به آبان سال گذشته رشد ۹۲ درصدی داشته است.  رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: پیش‌بینی  می‌شود رکورد حمل بار ترانزیتی در 3 ماه آینده از مرز ۱۲ میلیون تن بگذرد و این کار بزرگی است که در دولت سیزدهم رقم می‌خورد. وی یادآور شد: با وجود نوسازی نزدیک به ۲۶ هزار دستگاه کشنده از ابتدای دولت سیزدهم، میانگین عمر مفید ناوگان کشنده به زیر ۵ سال کاهش یافته ‌است، لذا در حوزه حمل و نقل کالا مشکل خاصی وجود ندارد و اتفاقات خوبی بویژه در حوزه ترانزیت در پیش است. امانی در پایان خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی با توجه به توسعه دریامحور، بحث توسعه سواحل مکران و رشد صنایع در بنادر پیش‌بینی  شده است که می‌تواند به تولید بار در کشور و نیز ترانزیت کالا کمک کند. برنامه و پیش‌بینی‌های انجام شده با سازمان بنادر و دریانوردی پس از جمع‌بندی به سمع و نظر مردم خواهد رسید.
***
وزیر صمت: واردات خودرو تا رفع ناترازی تولید ادامه دارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه ارز واردات خودروی برقی تأمین شده است، گفت: تا زمانی که ناترازی در تولید خودرو وجود داشته باشد، ما واردات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مناسب می‌دانیم و برای رفع آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. عباس علی‌آبادی دیروز در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس صندوق ضمانت صادرات ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در دولت تصویب شده و ابلاغ آن توسط دولت انجام می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تامین ارز واردات خودرو اظهار داشت: ارز در حقیقت ابزاری در تجارت و فعالیت اقتصادی است که بین ساختارهای اقتصادی مختلف کارکرد دارد و روی همه چیز می‌تواند اثرگذار باشد؛ نگرانی دولت این است که یک اقدام نسنجیده اقتصاد کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دچار تأثیر و معیشت و زندگی مردم با تغییر و نوسانات نرخ ارز دچار خطر شود، لذا با احتیاط عمل می‌کند ‌اما برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که اقتصاد کشور دچار لطمه نمی‌شود و وضعیت کشور در این زمینه پایدار و مناسب است. وی افزود: ارز همه مواردی که درباره واردات خودروی برقی گفته‌ایم، تامین شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ناترازی در حوزه خودرو گفت: تا زمانی که ناترازی وجود داشته باشد، ما واردات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مناسب می‌دانیم و برای رفع آن برنامه‌ریزی می‌کنیم، لذا از جهت برنامه‌ریزی وضعیت خوبی داریم و در اقدام نیز نیازمند صبر و حوصله هستیم.
***
کسری بودجه رژیم صهیونیستی به 4.5 میلیارد دلار افزایش یافت
وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم در نوامبر گذشته کسری بودجه 16.6 میلیارد شکلی (4.5 میلیارد دلاری) را به ثبت رساند  که این جهش در هزینه‌های اشغالگران ناشی از تامین مالی تجاوز نظامی آنها علیه نوار غزه است. این وزارتخانه گفت: کسری بودجه رژیم صهیونیستی  طی ۱۲ ماه گذشته از 2.6 درصد تولید ناخالص داخلی در ماه اکتبر به 3.4 درصد در نوامبر افزایش یافته است. یک مقام وزارت دارایی رژیم صهیونیستی گفته است کسری بودجه تا پایان سال ۲۰۲۳ به حدود 4 درصد از تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. بنا بر اعلام وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، درآمدهای اسرائیل در ماه گذشته ۱۵,۶ درصد کاهش یافته است که بخشی از آن به دلیل به تعویق افتادن پرداخت مالیات‌ها از سوی ساکنان سرزمین‌های اشغالی در نتیجه جنگ غزه است. ماه گذشته، وزارت دارایی رژیم صهیونیستی گزارش داد هزینه جنگ در نوار غزه در 3 هفته اول ۳۰ میلیارد شکل (7.5 میلیارد دلار) برای بودجه عمومی  این رژیم هزینه داشته است و این شامل خسارت به منافع تجاری کوچک و بزرگ و و زیان‌های مستقیم و غیرمستقیمی است که فعالیت اقتصادی رژیم صهیونیستی در نتیجه عملیات توفان الاقصی و جنگ غزه متحمل شده است. یوگیف گردوس، رئیس بخش بودجه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، آن زمان فاش کرد جنگ غزه در روز یک میلیارد شکل (۲۵۰ میلیون دلار) هزینه دارد و با ادامه جنگ، کل هزینه‌ها افزایش می‌یابد. وزارت دارایی رژیم صهیونیستی تخمین ‌زده خسارت وارده از جنگ به تولید ناخالص داخلی این رژیم  به حدود ۱۰ میلیارد شکل (2.5 میلیارد دلار) می‌رسد، به این معنی که رشد در اسرائیل تا پایان سال به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. گردوس گفت هزینه‌های جنگ کنونی غزه در مقایسه با دوره‌های قبلی جنگ بسیار زیاد است و ما باید مسؤولانه عمل کنیم. به نظر می‌رسد جنگ برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و ما نمی‌خواهیم ضربه مالی و اقتصادی را نیز متحمل شویم.

Page Generated in 0/0055 sec