printlogo


کد خبر: 272975تاریخ: 1402/9/21 00:00
جهان اسلام و میدان حق

دکتر محمدمهدی ایمانی‌پور*: جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه ساکنان نوار غزه همچنان ادامه دارد. این نسل‌کشی سیستماتیک، در فرامتنی صورت می‌گیرد که حامیان غربی تل‌آویو ایجاد کرده و بر حفظ آن اصرار می‌ورزند. حتی فعال‌سازی ماده 99 منشور ملل متحد توسط آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، تاثیری بر جلوگیری از این جنایت تمام عیار نداشت و اصرار جهان بر آتش‌بس در غزه با وتوی آمریکا مواجه شد. در چنین وضعیتی، مسؤولیت حمایت از مسلمانان غزه بیش از پیش بر دوش جهان اسلام سنگینی می‌کند. حماس و جهاد اسلامی مظلومانه و مقتدرانه در برابر رژیم اشغالگر قدس و حامیان غربی آن مقاومت کرده‌اند و نماد اعتبار و آبروی جهان اسلام محسوب می‌شوند.
در چنین شرایطی سکوت و انفعال در برابر صهیونیست‌ها از سوی هیچ‌یک از دولت‌های مسلمان معنایی ندارد. چندی پیش رهبر حکیم انقلاب اسلامی به نکته اساسی و تعیین‌کننده‌ای درباره ماهیت و متعلقات  نبرد غزه اشاره فرمودند: «مردم غزه با صبر خودشان توانستند وجدان بشری را به حرکت دربیاورند... میدان، میدان غزه و اسرائیل نیست، میدان حق و باطل است».
جهان اسلام باید نسبت به ابعاد محیطی و فرامنطقه‌ای جنگ غزه آگاه باشد. هدفگذاری صهیونیست‌ها و آمریکا  از نسل‌کشی در نوار غزه، محدود به فلسطین نیست، بلکه آنها جهان اسلام را هدف قرار داده‌اند، بنابراین اساسا باید این نبرد را در بستری گفتمانی مورد تحلیل قرار داد، نه بستری جغرافیایی یا ژئوپلیتیک! جهان اسلام با یکپارچگی، ابتکار عمل و قاطعیت خود باید سرنوشت این جنگ را به سود منافع جمعی مسلمانان ـ که همان شکست و تباهی دشمن است ـ رقم بزند. گزینه دیگری میان حق و باطل در این مواجهه تمام عیار وجود ندارد. بهتر است سران کشورهای اسلامی تحت تاثیر ایده‌های انتزاعی و غیرعملیاتی درباره حل مساله فلسطین قرار نگیرند. در اینجا انتخاب میان حق و باطل است و راه سومی در آن متصور نیست. علمای مسلمان، شخصیت‌های فرهنگی و فعالان اجتماعی و جوانان مسلمان، نیروی محرک دولت‌ها و مجامع اسلامی در پیشبرد این هدف مقدس به شمار می‌آیند. باشد که سرنوشت نهایی این نبرد، اثبات عینی  تسلیم‌ناپذیری جهان اسلام در برابر ظلم و زور باشد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی *

Page Generated in 0/0074 sec