بذرپاش: برای مسکن مهر ۸ هزار هکتار زمین تأمین شد اما تا امروز بیش از ۵۲ هزار هکتار زمین در نهضت ملی مسکن تأمین شده است
وزیر راه و شهرسازی انعقاد قرارداد راهسازی کشورها با شرکتهای ایرانی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار را در تاریخ کشور بیسابقه دانست و گفت: استفاده از شرکتهای دانشبنیان در کریدورها علاوه بر بخشهای زیرساختی، باید حوزه نرمافزاری از جمله صدور بارنامه و تسهیل تردد در پایانههای مرزی و ... را هم شامل شود.
مهرداد بذرپاش در رویداد و نمایشگاه شرکتهای دانشبنیان حوزه مسکن و حمل و نقل که با حضور روحالله دهقانی معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، بر آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای همراهی با صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکتهای دانشبنیان تاکید کرد و گفت: گستره وزارت راه و شهرسازی برای حضور شرکتهای دانشبنیان و استفاده از ظرفیتهای آنها در حوزههای روشهای تامین مالی، مصالح ساخت، ارزانسازی و ... در پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن بالاست.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پروژه نهضت ملی مسکن بزرگترین پروژه ساخت و ساز کشور است و ساخت مسکنهای ویلایی و یک طبقه حیاطدار در این طرح در نظر گرفته شده است. بذرپاش با اشاره به بزرگی ابعاد طرح نهضت ملی مسکن گفت: در کل پروژه مسکن مهر ۸ هزار هکتار زمین تامین شد اما تا امروز بیش از ۵۲ هزار هکتار زمین در نهضت ملی مسکن تامین شده و برای اضافه شدن ۵۰۰ هزار زمین روستایی فقط تا پایان امسال هدفگذاری شده است. وی افزود: این ارقام نشاندهنده ابعاد بزرگ پروژه نهضت ملی مسکن است و قطعا باید در قیمت تمامشده ساخت و روشهای نوین تامین مالی از ظرفیتهای صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنیم. بذرپاش ضمن تاکید بر اهمیت جمعآوری اطلاعات مربوط به املاک در حوزه مقابله با احتکار خانه و زمین، گفت: طبق مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری، هر زمینی که ۱۰ سال از پروانه ساخت مسکونی آن گذشته و مالک به ساخت اقدام نکرده باشد، در این شورا تغییر کاربری خواهد گرفت و این گام بلندی برای مقابله با احتکار زمین است. وزیر راه و شهرسازی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن را احتکار به دلیل اجرا نشدن قانون مالیات بر خانههای خالی با وجود تصویب در سالهای گذشته دانست و افزود: کشورهای مختلف دنیا از این روش برای ساماندهی و کنترل بازار مسکن استفاده میکنند. وی سامانه شناسایی زمینهای معطل مانده برای ساخت را از دیگر راهکارها دانست و افزود: برای آنکه بتوانیم در بخش قیمت مسکن ورود موفقیتآمیزی داشته باشیم به شناسایی احتکارهای حوزه زمین و ملک و عدم عرضه آنها در بازار نیاز است. بذرپاش درخواست کرد طی جلسهای با حضور همه مدیران بخش مسکن، پلتفرمهایی که میتوانند در حوزه صنعتیسازی کمک کنند، معرفی شوند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وام ساخت مسکن در بخش صنعتی را به ۳۵ درصد بیشتر از وام نهضت ملی مسکن افزایش دادهایم و در شورای پول و اعتبار تصویب شده است. وی یادآور شد: آییننامه نحوه تعامل وزارت راه و شهرسازی با شرکتهای دانشبنیان در حوزه مسکن و حملونقل به تصویب رسیده است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آستانه هفته پژوهش قرار داریم، گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان پیشران پیشرفت کشور 2 رکن فناورپایه بودن و مردمپایه بودن دارد که اجرای رکن فناورانه بودن نیازمند تجدید نظر در رویکردهای ما است و باید تحولی در رفتارهای مدیریتی ما برای اجرای اسناد، مقررات و توافقنامهها و بخشنامهها ایجاد شود. بذرپاش در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در بخش حملونقل، کلان پروژه ایران راه را در دستور کار داریم و برای اینکه بدانیم وضعیت ما در کریدورهای بینالمللی و منطقهای چگونه است باید ترانزیت، ظرفیتهای ثروتآفرینی ترانزیت و میزان افزایش آن در یک سال اخیر را بررسی کنیم که سیاست همسایگی با کشورهای همسایه و توافقات انجام شده در یک سال اخیر چقدر سهم ترانزیت ما را افزایش داد، کدام محورهای ترانزیتی برای ما تهدید است و کدام فرصت. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ترانزیت وزنی کشور ما ۳۳ درصد افزایش یافته که نشان میدهد تعاملات ما با کشورهای منطقه نتیجه داده است و کشورهایی مثل روسیه، خود به افزایش میزان حمل و ترانزیت کالاها از طریق ایران اذعان کردهاند. وی درباره زیرساختهای حملونقل و ترانزیت کشور توضیح داد: باید از همه ظرفیتها برای توسعه کریدورهای حملونقلی دریایی، ریلی، زمینی و هوایی استفاده کنیم. پروژه کاسپین را باید تا پایان سال به اتمام برسانیم تا از دریای جنوب به دریای آزاد متصل شویم و حتما باید شهر فرودگاهی مناسب داشته باشیم.
بذرپاش تاکید کرد: راهآهن چابهار - زاهدان به سرخس در اولویت فوری دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و پروژه شلمچه - بصره که میتواند یک شاهراه ترانزیتی برای اتصال به مدیترانه باشد، بعد از ۴۵ سال به نتیجه رسید. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه رشت - آستارا در توافق با روسیه از ابتدای سال میلادی جدید آغاز خواهد شد و توافق با ارمنستان منجر شد برای نخستین بار با شرکتهای ایرانی قرارداد بیش از ۲۰ میلیون دلاری برای تکمیل کریدورهای گذرگاهی شمال به جنوب منعقد شود. وی توافق با ترکمنستان برای انعقاد قرارداد راهسازی با شرکتهای ایرانی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار را در تاریخ کشور بیسابقه دانست و گفت: این قراردادها هم نقش کریدوری ایران را تکمیل میکند و هم منجر به حضور و معرفی ایرانیها در دنیا خواهد شد. به گفته بذرپاش، استفاده از شرکتهای دانشبنیان در کریدورها علاوه بر بخشهای زیرساختی باید حوزه نرمافزاری از جمله صدور بارنامه و تسهیل تردد در پایانههای مرزی و ... را هم شامل شود و نرمافزار توسعه و رونق ترانزیت باید در کنار توسعه زیرساختهای ریلی، جادهای، هوایی و دریایی توسعه یابد. گفتنی است رویداد و نمایشگاه شرکتهای دانشبنیان حوزه مسکن و حملونقل به منظور امضای توافقنامههای سهجانبه و ارائه دستاوردهای بیش از ۵۰ شرکت دانشبنیان در حوزه ساختمان و حملونقل برگزار شد. در این رویداد تعدادی از شرکتهای دانشبنیان به ارائه دستاوردها و نوآوریهای خود در حوزه مسکن و حملونقل پرداختند.