printlogo


کد خبر: 273007تاریخ: 1402/9/22 00:00
اخبار

مرغ کیلویی ۹۷,۸۰۰ تومان
دیروز نرخ هر کیلو گوشت مرغ در حالی به بیش از ۹۷ هزار تومان رسید که ابتدای هفته حدود ۹۴ هزار تومان بود. مهر در این باره نوشت: رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی، قیمت هر کیلو گوشت مرغ را در ابتدای هفته (شنبه  ۱۸ آذر)  94400 تا 94800 نشان می‌داد. این در حالی است که دیروز نرخ هر کیلو گوشت مرغ دوباره افزایش یافت و به بیش از ۹۷ هزار تومان رسید. گفتنی است برخی مرغداران گوشتی نسبت به وضعیت تأمین نهاده‌های دامی گلایه دارند.
***
واردات خودرو با قطعیت انجام می‌شود
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت واردات خودرو با قطعیت امسال و سال بعد انجام می‌شود و خللی در برنامه‌های دولت پیش نخواهد آمد. مهدی ضیغمی دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه واردات خودرو را به صلاح کشور ندانسته است، آیا رویه دولت تغییر کرده است؟ گفت: نظر دولت انجام واردات خودرو هم امسال و سال آینده است و رویه دولت تغییر نکرده است. وی افزود: بحث آقای منظور این بود که با توجه به برنامه‌ای که برای واردات در بودجه در نظر گرفته شده، وقتی نتوان طبق پیش‌بینی‌ها واردات را انجام داد، دچار ناترازی می‌شویم؛ تاکید آقای منظور بر این موضوع بود. ضیغمی اضافه کرد: واردات خودرو با قطعیت امسال و سال بعد انجام می‌شود و خللی در برنامه‌های دولت پیش نخواهد آمد. معاون وزیر صمت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا برای واردات خودرو مشکل ارزی داریم،گفت: مشکل ارزی به معنای عام نداریم. با بانک مرکزی درباره تخصیص ارز جلسات نزدیکی را برگزار کردیم تا روند تخصیص ارز را تسریع کنیم. وی افزود: طی ۲ هفته گذشته ۱۱۰ میلیون دلار برای واردات خودرو ارز تخصیص دادیم ولی اعلام کردیم یک فرصت طلایی برای واردات خودرو داریم که ماه آتی است تا بتوانیم عدد قابل توجهی ارز تخصیص دهیم که با بانک مرکزی به جمع‌بندی رسیدیم. ضیغمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه قرار بود تحویل خودرو به ۳۰ هزار متقاضی که اسفند پارسال ثبت‌نام کرده بودند تا آخر آذر تعیین‌تکلیف شود، گفت: تأخیر 2 تا 3 هفته‌ای خواهیم داشت ولی تعیین تکلیف را انجام خواهیم داد. معاون وزیر صمت درباره اینکه تا پایان سال چه تعداد خودرو وارد خواهد شد، تصریح کرد: این مساله بستگی به این دارد که بانک مرکزی در این 2 تا 3 هفته ارز تخصیص دهد. به لحاظ پتانسیلی که داریم حداقل امکان واردات ۴۰ هزار خودروی دیگر را داریم اما به این شرط که بانک مرکزی در این مدت به سرعت ارز مورد نیاز را تخصیص دهد. ضیغمی درباره آزادسازی واردات لوازم خانگی نیز گفت: درباره عبارات لوازم خانگی معاون مربوطه در وزارت صمت باید توضیح دهد و جزئیات واردات لوازم خانگی بسته به اینکه چه نوع لوازم خانگی باشد و برای اصلاح روند انرژی باشد، متفاوت است. اگر الان بگویم واردات آزاد شده، ممکن است درباره تمام گروه‌های کالایی درست نباشد.
***
امضای توافق تجارت آزاد با اوراسیا ۲۵ دسامبر در روسیه
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت توافق تجارت آزاد با اوراسیا ۲۵ دسامبر در سن‌پترزبورگ امضا خواهد شد. تجارت ما با اوراسیا ۵ میلیارد دلار بود که ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. مهدی صفری دیروز در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: پارسال نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران احیا شد که به خاطر همکاری نزدیک وزارت امور خارجه با بخش تجارت خارجی و وزارت صمت موفقیت نسبی کسب کردیم و حدود ۷۰ کشور در نمایشگاه حضور یافتند. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه افزود: وضعیت عرضه کالاهای صادرات غیرنفتی کشور با ۵ سال پیش فرق می‌کند و اساس کار روی دانش‌بنیان‌ها قرار گرفته است. طبق آخرین آمار به میزان ۲ میلیارد دلار صادرات کالاهای دانش‌بنیان داشتیم که امیدواریم این عدد در سال آینده به ۴ میلیارد دلار برسد. صفری ادامه داد: تاکنون 4 دستورالعمل به سفرا و نمایندگان مبنی بر تبلیغ و ترویج نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران ابلاغ کرده‌ایم. تا این لحظه ۱۱۹ کشور برای حضور در نمایشگاه به ما سیگنال مثبت داده‌اند. با ۶ کشور غرب آفریقا هماهنگ کرده‌ایم تا توانمندی‌های خود را در این بخش تقویت کنیم. وی گفت: ارتباط ایران با با بانک توسعه اسلامی بهبود یافته و می‌خواهیم پروژه‌ها را از طریق این بانک فاینانس کنیم. البته با کشورهای عربی همچون قطر نیز اقداماتی در قالب فاینانس در دستور کار داریم. معاون وزیر امور خارجه درباره زمان امضای توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا گفت: تجارت آزاد با اوراسیا ۲۵ دسامبر در سن‌پترزبورگ امضا خواهد شد. تجارت ما با اوراسیا ۵ میلیارد دلار بود که تقریباً ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. صفری تصریح کرد: شروع کار ما درباره اوراسیا از کشور ارمنستان خواهد بود. البته ظرفیت صادرات ما محدود است، بنابراین در گام نخست باید در بخش صادرات ظرفیت‌سازی کنیم.

Page Generated in 0/0049 sec