printlogo


کد خبر: 273033تاریخ: 1402/9/23 00:00
تقابل استقلال و پرسپولیس در داربی یکصدودوم با کمک‌داور ویدئویی
جام نمی‌دهند اما جان چرا

حساس‌ترین مسابقه فوتبال باشگاهی کشورمان امروز برگزار می‌شود. استقلال با 24 امتیاز صدرنشین لیگ برتر است و پرسپولیس با 20 امتیاز در رده چهارم جدول لیگ ایستاده، البته از سرخپوشان تهرانی یک امتیاز به دلیل رعایت نکردن قانون سقف بودجه کم شده است. استقلال 6 گل بیشتر دریافت نکرده و بعد از پرسپولیس دومین خط دفاع مستحکم لیگ را دارد. سرخپوشان نیز با حضور بیرانوند درون دروازه‌شان فقط 5 گل خورده‌اند اما ۳ گل هم از استقلال کمتر زده‌اند. پرسپولیس 12 گل ‌زده تا مشخص شود بزرگ‌ترین نقص تیم در خط حمله‌اش است؛ جایی که نتوانسته مهره قابل اعتنایی در نقل و انتقالات جذب کند. البته استقلال هم برای جذب بازیکنان مدنظر کادرفنی‌اش مشکلات زیادی داشت و چالش زیادی بین کادرفنی و مدیریت باشگاه پیش آمد. درست شبیه همان چیزی که در پرسپولیس رخ داد. پرسپولیس بعد از باخت خانگی مقابل الدحیل قطر و حذف ناباورانه از لیگ قهرمانان آسیا روزهای پرتنش‌تری را تجربه کرد؛ هواداران علیه مدیرعامل و حتی سرمربی شعار دادند و بازیکنان را با بطری هدف قرار دادند! پرسپولیسی‌ها سعی کردند خود را بعد ازآن باخت جمع‌وجور کنند و با کلیدواژه اتحاد تلاش کردند در آستانه مهم‌ترین و حساس‌ترین بازی نیم‌فصل همه مشکلات‌شان را فراموش کنند. در استقلال هم ظاهرا آشتی‌کنان بین نکونام و علی خطیر برقرار شده و اردوگاه آبی هم متحد شده تا در داربی دنبال موفقیت و برد باشد. فصل گذشته هواداران فوتبال در ایران ۳ داربی را شاهد بودند. ۲ بازی را پرسپولیس برد و بازی رفت هم با تساوی 2 -2 تمام شد. آخرین دیدار ۲ تیم حساس‌ترین و مهم‌ترین بازی‌شان بود. فینال جام حذفی که پرسپولیس با پیروزی در آن مسابقه به مقام قهرمانی هم رسید. بنابراین این داربی معوقه که قرار بود شهریور امسال برگزار شود اما به هزار و یک دلیل به تعویق افتاد، قطعا به اندازه داربی فینال حساسیت نخواهد داشت، چون در آن مسابقه تیم برنده قهرمان می‌شد اما این داربی فقط ۳ امتیاز دارد و بیش از یک نیم‌فصل هم تا پایان لیگ باقی مانده است. با این حال هواداران هر ۲ تیم دنبال برد و موفقیت تیم‌شان در داربی هستند. مهم‌ترین تفاوت بازی امروز با داربی‌های فصل گذشته روی نیمکت استقلال است، جایی که جواد نکونام جانشین ساپینتو شده است؛ نکونام دوست ندارد در نخستین داربی به عنوان سرمربی استقلال بازنده شود. ضمن اینکه مساوی در این مسابقه با توجه به شرایط جدول به سود آبی‌پوشان خواهد بود و این تیم را در صدر جدول نگه می‌دارد اما پرسپولیس یک امتیاز خیلی به کارش نمی‌آید ولی در صورت پیروز شدن می‌تواند تا رده دوم جدول و یک امتیازی استقلال صدرنشین بالا بیاید. پرسپولیس البته یک مسابقه کمتر از استقلال انجام داده است. برخی کارشناسان می‌گویند از  داربی 102 نمی‌توان انتظار یک بازی پرگل داشت، چون هر ۲ تیم این فصل در گلزنی مشکلات زیادی دارند. پرسپولیس به دلیل فرصت‌سوزی‌های بسیار الان در رده چهارم جدول لیگ است و استقلال هم قبل از داربی مقابل فولاد به تساوی بدون گل رضایت داد. با همه این اوصاف، برنده بازی هر تیمی که باشد، هوادارانش تا پایان جام ملت‌های آسیا خوشحال و شاد خواهند بود تا نیم‌فصل دوم شروع شود. در این میان داربی 102 یک تفاوت بزرگ با داربی‌های پیش از خود دارد و آن هم برگزاری بازی با کمک‌داور ویدئویی است که این بزرگ‌ترین و مثبت‌ترین اتفاق داربی خواهد بود. 
* بنیادی‌فر، داور بازی شد
یکصدودومین دیدار استقلال و پرسپولیس با قضاوت بنیادی‌فر و با استفاده از سیستم VAR برگزار خواهد شد. با اعلام خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران، داربی با VAR برگزار می‌شود و به این ترتیب موعود بنیادی‌فر داور داربی شماره ۱۰۲ شد. بیژن حیدری، داور چهارم و محمدرضا منصوری، کمک‌داور ذخیره این بازی هستند. به این ترتیب، بنیادی‌فر به دلیل اینکه تنها داور ایرانی دارای لایسنس VAR است، این بازی مهم را قضاوت خواهد کرد و زید ثامر محمد و حیدر عبدالحسن علی، ۲ داور عراقی در اتاق VAR به او کمک می‌کنند.
* VAR چگونه به داربی  رسید؟
رئیس کمیته داوران از تماس رئیس فدراسیون با اینفانتینو برای کسب مجوز VAR خبر داد.
خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون درباره اینکه داربی با بهره‌مندی از کمک‌داور ویدئویی قضاوت خواهد شد، عنوان کرد: واقعیتی را می‌خواهم با مردم در میان بگذارم که من پس از مدت‌ها نفس عمیقی می‌کشم و امیدوارم شاهد رقابت خوبی میان ۲ تیم پرطرفدار کشور باشیم. وی ادامه داد: داربی مسابقه‌ای بود که  اگر قرار بود «وی‌ای‌آر» در مسابقه‌ای تست شود، همین بازی بود. حقیقتا می‌طلبید که چنین اتفاقی رخ دهد. یک تشکر ویژه هم می‌خواهم اینجا کنم، چون شاید دوستانی که بیرون هستند ندانند یک هفته است چه می‌کشیم. عضو هیات‌رئیسه فدراسیون خاطرنشان کرد: از آقای تاج تشکر می‌کنم که تا لحظه آخر تلاش وصف‌ناپذیری برای تحقق این امر داشت. حدود ساعت 11 امروز (دیروز) ما دیگر ناامید شدیم و می‌خواستیم پلن دوم را اجرا کنیم اما رئیس فدراسیون که در مجمع هیات فوتبال اردبیل حضور داشت، با اینفانتینو تماس گرفت و با پیگیری ویژه لحظه آخری از طریق آقای تارقلی‌زاده، رئیس روابط بین‌الملل فدراسیون  مجوز را گرفت. همچنین از دیگر افرادی که به این پروژه کمک کردند کمال سپاس را دارم. وزیر ورزش و جوانان هم در این مدت وسواس زیادی برای تحقق این بحث داشت. افشاریان افزود: به همین منظور تیم «وی‌ای‌آر» که در کشور لایسنس گرفته بود در این بازی حضور خواهد داشت. از ۲ کمک‌داور ویدئویی که در کشور عراق هستند هم کمک گرفتیم و سرانجام بازی راس ساعت مقرر در ورزشگاه خاطره‌انگیز آزادی برگزار خواهد شد. امیدواریم این مسابقه گام بلندی برای سایر مسابقات باشد.

Page Generated in 0/0051 sec