printlogo


کد خبر: 273088تاریخ: 1402/9/25 00:00
بارش برف اغلب استان‌های کشور را سفیدپوش کرد؛ امدادرسانی هلال احمر به بیش از ۵۰۰ فرد گرفتار در برف و کولاک
رخت سفید پاییز بر تن ایران
سامانه بارشی از کشور خارج شد؛ احتمال بازگشت آلودگی هوا به کلانشهرها

گروه اجتماعی: برف و باران طی ۲ روز گذشته اغلب استان‌های کشور را در بر گرفت به طوری که بارش برف پاییزی نیمی از استان‌های کشور را سفیدپوش کرد؛ بارش‌هایی که ارتفاع آن در دامنه‌ها به 40 سانتیمتر رسید و باعث شد در جاده‌ها و گردنه‌ها مشکلاتی برای مسافران و رانندگان ایجاد شود. امدادگران هلال‌احمر نیز در این ۲ روز توانستند 500 نفر متأثر از برف و کولاک را نجات دهند.
بارش برف در ارتفاعات بویژه جاده‌های کوهستانی، مشکلات زیادی را برای مسافران و رانندگان ایجاد کرد. نیروهای امداد و نجات سازمان هلال‌احمر نیز طی 2 روز گذشته برای نجات افراد مواجه با برف و کولاک راهی گردنه‌های برف‌گیر شدند و به کمک  محاصره‌شدگان در برف و کولاک شتافتند. در همین ارتباط مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی از امدادرسانی به ۵۰ خودروی گرفتار در برف و کولاک محور تکاب - دندی و محور تکاب – شاهین‌دژ توسط نجاتگران‌ این جمعیت خبر داد. حمید محبوبی با اعلام این خبر گفت: به دلیل بارش برف و وقوع کولاک، در روزهای گذشته تردد در محور تکاب به دندی و شاهین‌دژ به تکاب به سختی انجام می‌شد، در چنین شرایطی روز پنجشنبه نجاتگران‌ پایگاه امداد و نجات تخت‌سلیمان و مائین‌بلاغ جمعیت هلال‌احمر شهرستان تکاب بلافاصله به محل حوادث اعزام شدند. مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی اظهار داشت: نیرو‌های امدادی این جمعیت تعداد ۵۰ خودروی گرفتار شده در محور‌های مواصلاتی تکاب - دندی و تکاب – شاهین‌دژ را رها‌سازی و ۱۰۵ سرنشین متاثر از این برف و کولاک را امدادرسانی کردند، همچنین مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان دیروز گفت: تیم‌های عملیاتی شب گذشته اقدام به امدادرسانی به ۲۲ سرنشین خودروهای گرفتار در برف و کولاک در محورهای مواصلاتی زنجان کردند. حکمت‌الله هاشمی گفت: تصادف زنجیره‌ای 4 خودرو در کیلومتر ۳۲ جاده ابهر به قیدار ساعت ۲۲:۴۶ شب گذشته توسط اورژانس به ندای امداد اطلاع داده شد. وی تاکید کرد: در پی برخورد خودروی ال‌۹۰، پژوپارس و ۲ دستگاه نیسان، 3 تیم‌ عملیاتی ۹ نفره از پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای دوتپه و قره‌آقاج همراه ۲ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه ست نجات برای امدادرسانی اعزام شدند. این تصادف زنجیره‌ای 5 مصدوم و ۲ فوتی در صحنه حادثه داشت. هاشمی خاطرنشان کرد: با تلاش تیم‌های عملیاتی حاضر در صحنه 3 هموطن محبوس در خودروهای تصادفی رهاسازی شدند. همچنین تیم‌های عملیاتی اقدام به انجام کمک‌های اولیه و انتقال یک مصدوم به مراکز درمانی کردند. هاشمی از امدادرسانی به مسافران گرفتار در برف و کولاک خبر داد و تاکید کرد: ساعت ۲:۳۰ بامداد جمعه سرنشینان ۹ خودروی عبوری در کیلومتر ۱۵ آزادراه زنجان - قزوین و جاده سلطانیه به خدابنده در برف و کولاک گرفتار شدند که با کمک‌ تیم‌های امداد و نجات رهاسازی شدند. علاوه بر این معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان دیروز گفت: ۱۶۸ نفر سرنشین خودروی گرفتار در برف و کولاک منطقه تاراز نجات یافتند. امیرعباس نجفی اظهار کرد: ۶۸ خودروی گرفتار در برف و کولاک منطقه تاراز از توابع شهرستان اندیکا طی ۲۴ ساعت گذشته رها‌سازی شدند. وی ادامه داد: به دلیل بارش برف در منطقه تاراز استان طی شبانه روز گذشته تعدادی از مسافران این ‌منطقه در کولاک گرفتار شدند. در این ‌عملیات امدادی به ۱۶۸ نفر امدادرسانی شد که ۵۸ نفر از این تعداد اسکان اضطراری شدند. 
* امدادرسانی به ۵۰۰ نفر گرفتار در برف و کولاک
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری گفت: در شبانه‌روز گذشته به ۲۴۰ حادثه‌دیده در برف و کولاک استان توسط امدادگران و نجاتگران خدمت‌رسانی شد. مسعود‌ مثنوی اظهار کرد: به دنبال فعالیت سامانه بارشی به صورت برف و باران در چهارمحال‌وبختیاری، شهرستان‌های مختلف، همچنین گردنه‌ها و محورهای برف‌گیر استان سپید‌پوش شد. وی افزود: در این مدت ۹ حادثه شامل ۵ مورد برف و کولاک، ۲ مورد جاده‌ای، یک مورد خدمات حضوری و یک مورد نیز سیل و آبگرفتگی در محورهای بروجن به لردگان و سه‌راهی امام قیس، کوهرنگ، مسجد سلیمان به گردنه چری، بره مرده به سرخون و بروجن به لردگان گردنه گوشنگلی‌ بود که پتو، آب معدنی، بسته‌های غذایی، نان، خرما، بیسکویت و... از جمله اقلام توزیع‌شده بین‌ حادثه‌دیدگان توزیع شد.
* امدادرسانی راهداران شهرستان بروجن به گرفتاران در برف
معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: یک دستگاه اتوبوس به علت نقص فنی و ۱۳ دستگاه خودروی سواری در مسیر گرفتار شدند که نیروهای راهداری به کمک رانندگان این دستگاه‌ها رفتند و اقداماتی از قبیل کمک در بستن زنجیر چرخ، نجات خودروهای منحرف شده از جاده و... را انجام دادند. امین قوامین دیروز گفت: شب گذشته  یک دستگاه اتوبوس مسیر خوزستان به اصفهان به علت نقص فنی در محور بروجن زمین‌گیر شد که با کمک نیروهای راهداری این شهرستان مشکل حل شد و مسافران به مسیر خود ادامه دادند. قوامی اظهار کرد: همه محورهای شهرستان بروجن از جمله محورهای چغاخور و گردنه دره‌مروارید تا دوراهان شاهد بارش برف بودند و بیشترین برف در گردنه گوشنگلی با حدود ۲۰ سانتیمتر ارتفاع به زمین نشست. 
* بازگشت آلودگی هوا به شهرهای صنعتی
اغلب استان‌های کشور در پایان هفته شاهد کاهش شدید دما و بارش برف و باران بودند اما شب گذشته با خروج سامانه بارشی از کشور، باز هم زمینه برای آلودگی هوا در کلانشهرها بویژه شهرهای صنعتی مهیا شده است. سازمان هواشناسی با صدور هشدار برای استان‌های ساحلی از بارش باران و برف در برخی مناطق کشور و همزمان افزایش آلودگی هوا طی شنبه تا دوشنبه در شهرهای صنعتی خبر داد. همچنین رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران و مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور از افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی از شنبه 25 آذر تا دوشنبه و افزایش محسوس دما در نوار شمالی کشور و خروج سامانه بارشی از کشور خبر داد. صادق ضیاییان روز گذشته درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: شنبه امروز در غالب نقاط کشور جوی نسبتا پایدار حاکم خواهد بود. یکشنبه (فردا) در سواحل غربی دریای خزر و دوشنبه علاوه بر این نواحی، در بخش‌هایی از شمال غرب کشور بارش رخ خواهد داد. به گفته ضیاییان، روز سه‌شنبه ۲۸ آذر نیز در سواحل دریای خزر، بخش‌هایی از شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشور ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود و طی روزهای شنبه تا دوشنبه در شهرهای صنعتی افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان گفت: شنبه خلیج‌فارس و تنگه هرمز و یکشنبه دریای عمان و شرق تنگه هرمز مواج است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران نیز تصریح کرد: آسمان تهران شنبه (امروز) صاف و در بعضی ساعت‌ها با غبار محلی با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۳ درجه سانتیگراد و یکشنبه (فردا) صاف و غبارآلود با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان در پایان بیان کرد: طی شنبه و یکشنبه بندرعباس با دمای ۲۶ و ۲۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۶- و ۸- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.
* راه‌اندازی ۶ ایستگاه جدید سنجش آلودگی هوا  در پایتخت
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ۶ ایستگاه جدید سنجش آلودگی هوا تا پایان سال به ایستگاه‌های سنجش پایتخت اضافه خواهد شد. سیدمهدی میرزایی‌قمی درباره جزئیات اضافه شدن ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در پایتخت گفت: مجموعا ۳۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در پایتخت وجود دارد که ۲۲ ایستگاه از این تعداد زیر نظر شهرداری تهران و ۴ ایستگاه زیر نظر سازمان محیط ‌زیست اداره می‌شود. وی تاکید کرد: ۳ ایستگاه از ایستگاه‌های جدید، تازه‌تاسیس و ۳ ایستگاه دیگر توسعه ایستگاه‌های از قبل تاسیس‌شده است. این ایستگاه‌ها تا پایان سال افتتاح خواهد شد. بر اساس گزارش پایگاه خبری شهر، در سطح شهر تهران ۱۸ نمایشگر شاخص آنلاین وجود دارد که در حال حاضر ۱۶ نمایشگر فعال است. شهرداری تهران درصدد به روزرسانی و نوسازی این نمایشگرهاست.
***
افزایش تعداد واژگونی خودروها در پی بارش برف و باران
رئیس پلیس راه کشور از افزایش تعداد واژگونی خودروها در پی بارش برف و باران و سرعت غیرمجاز رانندگان خبر داد. سردار حسن مؤمنی از بارش برف و باران در اکثر محورهای مواصلاتی کشور طی روزهای گذشته خبر داد. رئیس پلیس راه فراجا تصریح کرد: طی 2 روز گذشته در محورهای سوادکوه، هراز و کندوان علاوه بر بارش باران در برخی مقاطع بارش برف نیز جریان داشت. وی با بیان این مطلب که با لغزندگی معابر در پی بارش برف و باران و به واسطه سرعت غیرمجاز رانندگان شاهد بروز حوادث رانندگی بوده‌ایم، اعلام کرد: متاسفانه تعداد واژگونی خودروها افزایش یافته و این مهم‌ترین نگرانی پلیس است. رئیس پلیس راه از رانندگان درخواست کرد با توجه به لغزندگی معابر، از سرعت و سبقت غیرمجاز خودداری و با فاصله طولی مجاز رانندگی کنند.

 


Page Generated in 0/0054 sec