printlogo


کد خبر: 273094تاریخ: 1402/9/25 00:00
اخبار

اطلاعیه سازمان بورس درباره عدم تأمین مالی «چای دبش» از بازار سرمایه
سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ادعای تامین مالی شرکت دبش «چای دبش» در بازار سرمایه اعلام کرد: هیچ‌گونه تامین مالی از طریق انتشار اوراق در سال جاری برای این شرکت انجام نشده است. در ادامه این اطلاعیه آمده است: درخواست این شرکت برای انتشار اوراق مرابحه در حالی در نیمه نخست امسال انجام شد که بلافاصله پس از اطلاع سازمان بورس از وجود پرونده‌ای درباره فعالیت آن شرکت در مراجع قضایی و دلایلی چون تاخیر شرکت در ارائه صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ و وجود ابهامات جدی، عرضه اوراق مرابحه شرکت فوق توسط سازمان بورس متوقف و اطلاعیه لغو آن نیز رسما از سوی شرکت فرابورس ایران به صورت گسترده منتشر شد.
 این در حالی است که این اقدام به موقع و هوشمندانه سازمان بورس درباره لغو این تامین مالی، با شکایت شرکت دبش «چای دبش» از این سازمان مواجه شد که در نهایت با قرار نهایی دادسرا عنوان کرد سازمان در جهت امنیت بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران اقدام مقتضی را انجام داده و مرتکب جرمی نشده 
است.
***
صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی شفاف می‌شوند
مجید عشقی درباره صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی گفت: این صندوق‌ها از صندوق‌هایی است که طی ماه‌های گذشته اساسنامه آن طراحی شده است و با توجه به ساختار شفاف صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، به صورت روزانه ارزش خالص دارایی آنها در سامانه‌های مربوط به صندوق منتشر می‌شود که این شفاف‌سازی موجب جذب منابع بلندمدت به سمت بازار سرمایه و توسعه سرمایه‌گذاری برای طرح‌های مختلف خواهد شد. وی افزود: همچنین منبع مالی قابل توجهی برای کارمند در پایان دوره همکاری فراهم می‌شود تا نیازهای دوره بازنشستگی خود را تامین کند. انتظار می‌رود این صندوق‌ها به صورت آهسته رشد کنند و از نظر ارزش دارایی‌ها سهمی در آینده بازار سرمایه را به خود اختصاص دهند. عشقی با اشاره به اینکه ۳ موافقت اصولی برای صندوق‌های تکمیلی صادر شده است، افزود: این صندوق‌ها برای تامین آتیه کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها طراحی شده است، به این صورت که ماهیانه یا دوره‌ای مبلغی از حقوق کارمند کسر و مبلغی هم از سوی سازمان به آن مبلغ اضافه می‌شود که در پایان دوره کاری کارمند، طبق توافق قبلی بین کارمند و کارفرما، مبالغ پرداخت می‌شود. 
رئیس سازمان بورس عنوان کرد: این صندوق ابزاری با هدف نگهداشت نیروی انسانی در یک سازمان است. مقایسه بازدهی بازارهای مختلف نشان داده که بازدهی سرمایه‌گذاری‌های بورسی در بلندمدت قابل مقایسه با سایر بازارها نیست و فاصله بسیار زیاد و معناداری دارد.
***
عرضه گوشت مرغ ۲۷ درصد بیشتر شد
مرکز آمار اعلام کرد وزن گوشت عرضه‌ شده طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان امسال حدود ۱۹۲ هزار تن بوده که ۲۷ درصد افزایش نسبت به پارسال نشان می‌دهد و در این میان ۹۸ درصد آن گوشت مرغ بوده است. طبق نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان سال جاری، گوشت مرغ با ۱۸۷ هزار و ۵۴۰ تن ٩٧,٧ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با ۲۰۶۱ تن و سایر انواع طیور با ۲۳۳۸ تن، به ‌ترتیب 1.1 درصد و 1.2 درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده افزایش ٢٧ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت طیور در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای مرغ ٢٧ درصد، برای بوقلمون ٦٣ درصد و برای بلدرچین ٤٠ درصد افزایش، برای شترمرغ ٥٤ درصد کاهش و برای سایر انواع طیور ٦٢ درصد افزایش داشته است. همچنین نتایج حاصل از این آمارگیری نشان می‌دهد مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل (مهر) حدود ۶ درصد کاهش داشته است.

Page Generated in 0/0074 sec