printlogo


کد خبر: 273097تاریخ: 1402/9/25 00:00
در حمله تروریستی به مقر انتظامی در راسک، 11 نیرو انتظامی شهید و 8 نفر زخمی شدند
شهدای امنیت وطن
خطبه‌های تفرقه‌افکنانه و تیم‌های تروریستی چگونه امنیت سیستان‌وبلوچستان را هدف قرار داده‌اند؟

گروه سیاسی: بامداد دیروز -‌جمعه 24 آذر - چند گروه تروریستی مسلح به مقر انتظامی شهرستان مرزی راسک در استان سیستان و بلوچستان حمله کردند. در پی این حمله تروریستی 11 نفر از نیروهای انتظامی به شهادت رسیدند و 8 نفر نیز زخمی شدند. 
به گزارش «وطن امروز»، سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی - انتظامی وزارت کشور ساعاتی پس از این حمله تروریستی، جزئیاتی درباره این عملیات مطرح کرد و گفت: ساعت 2 بامداد جمعه، براساس برآورد‌های اولیه نزدیک به 10 نفر از تروریست‌ها به یکی از مقرهای انتظامی در شهرستان راسک حمله و برای جلوگیری از رسیدن نیروهای کمکی، در مسیر نیروهای اعزامی اجرای کمین می‌کنند.
وی ادامه داد: نیروهای انتظامی موفق می‌شوند در این کمین با شجاعت، شهامت، شهادت‌طلبی و مقاومت با عبور از کمین و تقدیم 2 شهید، خود را به مقر برسانند.
معاون امنیتی - انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: براساس تبادل آتش سنگین شدید و برتری نیروهای خودی، تروریست‌ها مجبور به فرار می‌شوند؛ در این نبرد تن به تن 11 نفر از نیروهای فراجا به شهادت می‌رسند و 8 نفر نیز مجروح می‌شوند.
بر اساس توضیحات میراحمدی در این تبادل آتش میان نیروهای انتظامی و تروریست‌ها، تعدادی از تروریست‌ها به هلاکت می‌رسند که مابقی تروریست‌ها جنازه تعدادی از آنان را با خود می‌برند. البته جنازه یکی از تروریست‌ها به دست نیروهای انتظامی افتاد. از سوی دیگر نیروهای انتظامی توانستند یک نفر از تروریست‌ها را نیز زنده‌گیری کنند. این تروریست اکنون در اختیار نیروهای اطلاعاتی و انتظامی استان قرار دارد.
معاون امنیتی - انتظامی وزارت کشور در ادامه گفت که تروریست‌ها نتوانستند از منطقه فرار کنند و عملیات تعقیب و یافتن آنها ادامه دارد. میراحمدی در این‌باره توضیح داد: تروریست‌ها موفق به فرار از منطقه نشدند و منطقه اکنون در محاصره کامل نیروهای خودی است؛ ضمن اینکه پاسخ دردناکی به تروریست‌ها داده خواهد شد، باقی تروریست‌ها نیز دستگیر می‌شوند.
* تروریست‌ها از کشور خارج نشدند
بر اساس اظهارات معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور که ظهر دیروز اعلام شد، تروریست‌ها نتوانستند خاک ایران را ترک کنند. از سوی دیگر عملیات تعقیب تروریست‌ها نیز به دقت در حال انجام است. 
بلافاصله پس از عملیات تروریستی در راسک، عملیات تعقیب تروریست‌ها توسط تیم‌های ویژه فراجا آغاز شد. پرواز بالگردها بر فراز شهرستان‌های راسک و سرباز، هلی برن نیروهای ویژه در مناطق مرزی و گذرگاه‌هایی که امکان فرار تروریست‌ها از آنجا می‌رود و نیز برقراری ایست بازرسی‌های متعدد در محورهای مواصلاتی باعث شد کارشناسان این موضوع را مطرح کنند که با تدابیر انجام‌شده، احتمال یافتن تروریست‌ها قبل از خروج آنان از خاک ایران محتمل است. این در حالی است که سفیر ایران در پاکستان نیز اعلام کرده است در آن سوی مرز (پاکستان) نیز پیگیری‌هایی برای تحت تعقیب قرار دادن تروریست‌ها در صورت ورود به خاک پاکستان در حال انجام است. حسن نوریان سرکنسول ایران در کراچی در این‌باره گفت که سفارت ایران در حال پیگیری این موضوع است. در ایران، سفیر پاکستان که کشورش سال‌هاست مقر و محل اختفای تروریست‌های مسلح ضد ایرانی شده است نیز در واکنش به حادثه تروریستی راسک گفت: ما حمله تروریستی به مقر انتظامی در راسک را که منجر به شهادت ۱۱ نفر از نیروهای ایرانی شد، به شدت محکوم می‌کنیم. وی افزود: پاکستان همبستگی کامل خود را با دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم آن اعلام می‌کند.
* همکاری تروریست‌ها و منبرهای تفرقه‌افکن
گروهک تروریست جیش‌الظلم مسؤولیت حمله تروریستی به مقر انتظامی در راسک را برعهده گرفت. این گروهک که پیدایش آن به واسطه برنامه‌ریزی سرویس‌های امنیتی برخی کشورهای عربی و با مدیریت آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده، در سال‌های اخیر به بازوی تروریستی ضدایرانی تبدیل شده است. به‌گونه‌ای که در مواقع مهم که منطقه غرب آسیا درگیر تحولات مهمی بوده است، این تروریست‌ها با عملیات‌هایی در خاک ایران، به نوعی به دنبال تضعیف ایران در تحولات منطقه‌ای بوده‌اند. حادثه تروریستی راسک نیز درست در روزهایی انجام شده است که جبهه مقاومت درگیر یک جنگ نابرابر با رژیم صهیونیستی و آمریکا است. صهیونیست‌ها در غزه سیاه‌ترین جنایات ضدبشری را در دهه‌های اخیر رقم زده‌اند و جبهه مقاومت نیز از غزه، لبنان، سوریه، عراق و یمن در حال مقابله با صهیونیست‌ها هستند. در این میان عملیات تروریستی به مقر نیروی انتظامی در راسک، بلافاصله اذهان را به سمت و سوی رژیم صهیونیستی و سرویس‌های امنیتی برخی مرتجعان عربی در منطقه می‌برد. البته در کنار موضوع صهیونیستی بودن این حمله، اظهارات تفرقه‌افکنانه برخی منبرهای جنجالی در منطقه بلوچستان، باعث زمینه‌سازی این قبیل عملیات‌های تروریستی شده است. در یک سال گذشته، همزمان با مواضع برخی مولوی‌های جنجالی، عملیات‌های تروریستی در این منطقه به شدت افزایش یافته است. واقعیتی که نشان می‌دهد حتما این قبیل منبرهای تفرقه‌افکنانه، در شکل‌گیری خشونت و عملیات‌های تروریستی نقش داشته است. ارتباط تفرقه‌افکنی و عملیات تروریستی در سیستان‌وبلوچستان البته مورد اشاره معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور نیز قرار گرفت. 
میراحمدی دیروز در این‌باره تصریح کرد: وقتی امنیت منطقه با حرف‌های اختلاف‌افکن و اقدامات مختلف، دچار مسائل و مشکلاتی شود، به طور طبیعی جریان‌های تروریستی از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند، بنابراین شرایط منطقه و استان بسیار مهم است و افرادی که در استان مسؤولیت داشته و بلندگو در اختیار داشته و تاثیرگذارند، باید توجه کنند امنیت مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع است و صحبت‌ها و اقدامات‌شان باید در راستای تقویت امنیت منطقه باشد.
معاون امنیتی - انتظامی وزارت کشور خاطرنشان کرد: هرگونه سخن و اقدام تفرقه‌افکن، قطعا به نفع تروریست‌ها است و آنها از این شرایط بهره خود را خواهند برد.
* نقشبندی ترور
هم‌افزایی عملیات‌های تروریستی در استان سیستان و بلوچستان با مواضع تفرقه‌افکنانه برخی مولوی‌های جنجالی و وابسته به خارج از کشور، یکی از موضوعاتی است که بارها دستگاه‌های امنیتی شواهد و قرائن آن را اعلام کرده‌اند. در این میان به نظر می‌رسد از پاییز 1401 و علنی‌تر شدن پروژه ایجاد ناامنی در ایران و تجزیه کشور، ارتباطات پنهان منبرهای تفرقه‌افکن و تروریست‌ها علنی‌تر از قبل شده است. حملات مکرر به مقر نیروهای انتظامی در بلوچستان بویژه حمله به کلانتری 16 در مجاورت مسجد عبدالحمید پس از فتنه پاییز 1401 یکی از گزاره‌های علنی شدن ارتباطات منبرها با تروریست‌ها است. ماجرای حمله به مقر انتظامی راسک هم در حالی رخ داده که نام این شهرستان مرزی، پیش از این با خطبه‌های ضدامنیتی و تفرقه‌افکنانه امام جمعه اهل سنت این شهرستان مطرح شده بود. فتحی محمد نقشبندی یکی از تندروترین مولوی‌های جنوب شرق کشور است. او که امام جمعه راسک بود، از سال گذشته خطبه‌های تفرقه‌افکن و تحریک‌آمیزی را در راستای ایجاد آشوب و ناامنی در این منطقه خوانده بود. دادگستری استان سیستان‌وبلوچستان امسال پس از دستگیری این فرد جنجالی اطلاعیه‌ای صادر کرد که برخی زوایای ماجرا را روشن می‌کند.
در اطلاعیه دادگستری استان آمده است: «مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه اهل سنت راسک طی ماه‌های اخیر مواضع تند، تحریک‌کننده و همسو با مخالفان امنیت و آرامش کشور داشته و در خطبه‌های نمازجمعه و جلسات خود با سخنرانی‌های کذب و به دور از واقعیت، مردم را به آشوب و اغتشاش‌های خیابانی دعوت می‌کرد که در همین راستا از وی دعوت شد در زاهدان حضور پیدا کند و درباره پاره‌ای از مطالب به او تذکر داده شد. با توجه به اینکه نام‌برده، مولوی و در زمره ائمه جمعه است، موارد تخلفات به وی اعلام و صرفا با نگاه ارشادی و در فضایی صمیمی تذکرات لازم به او داده شد اما متاسفانه مولوی نقشبندی بر  مواضع اشتباه خود پافشاری و بیان کرد قصد دارد بر همین منوال و هم‌راستا با جریانات معارض و معاند پیش رود و قصد اصلاح رویه خود را ندارد. در نهایت پس از اصرار بر تکرار اقدامات اشتباه و خلاف قانون، مولوی فتحی محمد نقشبندی به اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق سخنرانی‌های کذب، تهمت و افترا به نظام و اقدام علیه امنیت ملی و تصرف غیرقانونی اراضی ملی بازداشت و برای او پرونده قضایی تشکیل شد». دستگیری نقشبندی در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، ردپای وی و پسرش در قتل مولوی جنگی زهی نیز مطرح شده بود. عامل قتل مولوی جنگی زهی تاکید کرده بود نقشبندی برای ترور شهید جنگی زهی هم فتوای قتل را صادر کرده بود و هم از قطر برای انجام این ترور، پول گرفته بود. این پدر و پسر خشونت‌طلب و تندرو البته جایگاهی نزد مردم منطقه بویژه مردم راسک نداشتند. کما اینکه پس از دستگیری محمد نقشبندی، تلاش‌هایی برای ایجاد ناامنی و به آشوب کشیدن راسک صورت گرفت که البته با بی‌توجهی مردم این منطقه ناکام ماند. پس از دستگیری محمد نقشبندی و کشف اطلاعات مهمی درباره ارتباطات این متهم با عناصر خارجی، پسرش عبدالغفار نقشبندی که اطلاعات و اسناد زیادی از ارتباطاتش با سرویس‌های بیگانه کشف شده بود مدتی متواری شد و سپس از کشور گریخت و ظاهرا در پاکستان مستقر شده است. عبدالغفار نقشبندی دارای مواضع بسیار تند و تجزیه‌طلبانه است، به‌گونه‌ای که عده‌ای او را عبدالمالک ریگی جدید می‌نامند. ارتباطات محمد نقشبندی و پسرش عبدالغفار نقشبندی با عناصر مسجد مکی و عبدالحمید نیز بسیار نزدیک است. کما اینکه برخی، عبدالغفار نقشبندی را عامل ایجاد هم‌افزایی میان عبدالحمید و تروریست‌های جیش‌الظلم می‌دانند. ارتباطات عبدالحمید با محمد نقشبندی نیز بسیار نزدیک است. کما اینکه پس از دستگیری محمد نقشبندی، عبدالحمید واکنش معناداری نشان داد. واکنشی که برخی آن را یک تهدید تلویحی می‌نامند. عبدالحمید درباره دستگیری نقشبندی گفت: «بازداشت مولانا فتحی‌ محمد نقشبندی، امام‌جمعه محترم(!) راسک و از چهره‌های مردمی و علمای شاخص، به‌ خاطر انتقاد از عملکرد مسؤولان باعث گسترش نارضایتی می‌شود و تبعات منفی در پی خواهد داشت. آزادی هرچه زودتر ایشان به نفع همه است». اکنون پس از عملیات تروریستی مقر انتظامی راسک، باید از عبدالحمید پرسید: آیا منظور وی از اینکه «دستگیری نقشبندی دارای تبعات منفی است»؛ همین ماجرای تروریستی بامداد جمعه است یا اینکه عملیات‌های تروریستی دیگری نیز تدارک دیده شده است؟
 بر اساس گزارش‌های میدانی، عبدالغفار نقشبندی با بقایای گروهک تروریستی عبدالماک ریگی همکاری خود را رسمی کرده‌اند. همان گروهکی که دیروز، مسؤولیت عملیات تروریستی حمله به مقر انتظامی راسک را بر عهده گرفت. ارتباط گروهک تروریستی جیش‌الظلم با عبدالغفار نقشبندی و عملیات‌های آنان در راسک پازل ترور اخیر را به وضوح نشان می‌دهد، البته با توجه به ارتباطات خارجی آنها و بودجه‌ای که برای ایجاد ناامنی در ایران دریافت می‌کنند، بعید نیست عملیات بامداد جمعه، هم تلاشی برای واکنش به دستگیری محمد نقشبندی بوده باشد و هم انجام یک سفارش خارجی، آن هم در میانه جنگ جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی. 
***
اسامی شهدا و مجروحان
بر اساس گزارش‌ها، در جریان حادثه تروریستی روز گذشته به مقر انتظامی راسک، 11 نفر از پرسنل نیروی انتظامی شهید و 8 نفر زخمی شدند که اسامی شهدای این حادثه تروریستی عبارت است از: مسلم شجاعیان، احسان بابایی، پوریا شیخ، ابوالفضل شهریاری، محمدحسن براهویی، علیرضا اکبرمزار، علی دشت‌پوری، حسن بابانیا، احمد خمری، محید فیروزنیا و حمید رضایی‌امین.
اسامی مجروحان نیز اسماعیل دهکردی، حامد خمری، محمدعلی حسنی، محمدرضا جعفری، محمد صیادی، محسن پریشان، اسکندر عباسی و محمد فتوحی اعلام شده است.

 


Page Generated in 0/0064 sec