printlogo


کد خبر: 273115تاریخ: 1402/9/27 00:00
حماس در چندین حمله غافلگیر‌کننده تلفات زیادی به ارتش رژیم صهیونیستی وارد کرد
کمینگاه غزه
ژنرال اسرائیلی: قسام ۲ گردان دارد که هنوز وارد جنگ نشده‌اند

گروه بین‌الملل: «کمین پشت کمین»؛ این بهترین توصیف برای وضعیت این روزهای ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه است. اسرائیل که از چند جهت به شمال و جنوب باریکه غزه حمله زمینی کرده، با نیروهایی روبه‌رو شده است که در جنگ چریکی مهارت بالایی دارند و با حداقلی‌ترین تجهیزات ممکن توانسته‌اند تلفات زیادی به اسرائیل وارد کنند و تعداد زیادی از زبده‌ترین افسران ارتش رژیم بویژه تیپ گولانی را شکار کنند. وضعیت میدانی این هفته برای ارتش اسرائیل خوب نبود. نخستین شکست اطلاعاتی و نظامی ارتش رژیم صهیونیستی کشتن ۳ اسیر خود در شمال غزه بود. خبرگزاری رسمی فلسطین، سما گزارش داد «یوتام حییم» و «سامر طلالقه» به همراه اسیر سوم که خانواده این اسیر خواستند نامش اعلام نشود، به اشتباه توسط نظامیان صهیونیست کشته شدند. پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره هلاکت و زخمی شدن شماری از نظامیان صهیونیست در نتیجه آتش خودی منتشر شده بود. ارتش رژیم اشغالگر به این اشتباه فاحش اعتراف و تأکید کرد ۳ اسیر اسرائیلی به اشتباه در جریان درگیری‌ها در منطقه الشجاعیه در باریکه غزه کشته شدند. طبق بیانیه ارتش اشغالگر، نیروهای اسرائیلی این ۳ اسیر را به عنوان تهدید شناسایی کرده بودند. به دنبال این خبر، رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند خانواده‌های اسرا آماده می‌شوند در اعتراض به اهمال‌کاری دولت در آزادی اسرای اسرائیلی، دست به اعتصاب غذا بزنند.
اما دومین ضربه بزرگ نیروهای مقاومت به صهیونیست‌ها در شجاعیه وارد شد که طی آن 10 نیروی ارشد و افسر اسرائیلی کشته شدند. روزنامه معاریو در همین رابطه تیتر زده بود: «صبح دردناک». این واکنش روزنامه معروف صهیونیستی به کمین نیروهای مقاومت غزه در شمال این باریکه بود که باعث به هلاکت رسیدن 10 سرباز و افسر ارشد ارتش اسرائیل شد. ارتش اسرائیل اذعان کرد 10 نظامی این رژیم در درگیری خانه به خانه با مقاومت فلسطین در یک کمین مهلک هلاک شدند. ارتش رژیم اسرائیل رسما اذعان کرد در درگیری‌های شمال غزه، 10 نفر از نظامیان این رژیم به هلاکت رسیده‌اند که در میان آنها فرمانده گردان 13 تیپ گولانی نیز به چشم می‌خورد. گردان‌های قسام اعلام کرد رزمندگانش به همراه رزمندگان سرایاالقدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) توانستند یک یگان ارتش رژیم صهیونیستی متشکل از 16 نظامی را در کمین محکمی در مرکز نوار غزه گرفتار کنند و آنها را به هلاکت رسانده یا زخمی کنند. ارتش رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای اذعان کرد حدود ساعت ۱۶:۳۰ روز سه‌شنبه نظامیان این رژیم که در حال تهاجم زمینی به محله «شجاعیه»  در شهر غزه بودند، هدف کمین نیروهای مقاومت قرار گرفتند. به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، در این بیانیه گفته شده ترکیبی از واحد‌های 51 و ۵3 ارتش رژیم صهیونیستی شامل تیپ گولانی و پرسنل مهندسی قصد عملیات در یک ساختمان خاص و مناطق اطراف آن را داشتند که هدف تیراندازی سنگین و انفجارهای متعدد قرار گرفتند. ارتش تل‌آویو که به اذعان خود هنوز نمی‌داند انفجارها بر اثر بمب‌های کار گذاشته ‌شده در منطقه یا پرتاب نارنجک رخ داده، گفت نیروهای حماس که در نقاط مرتفع ساختمان‌ها مستقر شده بودند، نظامیان صهیونیست را از 2 جهت مختلف مورد حمله قرار دادند. طبق این گزارش، در کمین موفق نیروهای مقاومت حداقل ۱۰ نظامی صهیونیست به هلاکت رسیده و ۶ نظامی دیگر مجروح شدند. سومین ضربه بزرگ نیروهای مقاومت به اسرائیلی‌ها در جنوب غزه بود.  گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس یکشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: بامداد یکشنبه مبارزان این جنبش، محل استقرار و تمرکز نظامیان رژیم اسرائیل داخل چادرهایی در منطقه‌‌ای در شرق «جحر الدیک» را رصد کردند که تعداد آنها نزدیک به 60 نفر بود.
مجاهدان فلسطینی اقدام به مین‌گذاری به‌ شکل دایره اطراف این چادرها و محل تمرکز نظامیان کردند و ساعت 4:30 بامداد موفق به منفجر کردن این مین‌های ضدنفر می‌شوند و بعد از آن یکی از مجاهدان اقدام به شلیک به باقیمانده متجاوزان می‌کند و مجاهدان به ‌سلامت به مکان خود بازمی‌گردند. بنا به گفته گردان‌های عزالدین قسام شمار زیادی از صهیونیست‌ها در این عملیات کشته شدند. در همین حال سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه اذعان کرد نظامیان این رژیم از خستگی شدید جنگ در غزه رنج می‌برند و برخی از آنها یک‌ونیم ماه است در میدان نبرد هستند. سخنگوی ارتش صهیونیستی در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت کشته ‌شدن ۳ اسیر صهیونیست به دلیل زیر پا گذاشته شدن قوانین درگیری توسط نظامیان این رژیم بود. این مقام صهیونیست همچنین افزود حماس از ترفندهای خاصی برای گیج کردن و به کمین کشاندن نظامیان این رژیم استفاده می‌کند. وی در این‌باره توضیح داد: «حماس تلاش می‌کند از بلندگوهایی استفاده کند که صدای ضبط‌شده‌ای به زبان عبری را پخش می‌کند تا سربازان ما را به کمین بکشاند». شامگاه شنبه بود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از ارتش این رژیم گزارش دادند ۳۳ نظامی دیگر این رژیم در نبرد زمینی در غزه زخمی شدند. همچنین کتائب القسام، شنبه (۱۶ دسامبر) در نخستین پاسخ به اظهارات نتانیاهو مبنی بر تشدید فشار نظامی بر حماس برای آزادی «اسرا» ویدئویی به ۳ زبان با عنوان «زمان رو به اتمام است» از اسرای اسرائیلی منتشر کرد. در این ویدئو یک شمارنده از ۱ تا ۹ نشان داده می‌شود و با هر عدد، تصاویری از اسرای اسرائیلی، قبل و بعد از کشته شدن در بمباران‌های نوار غزه منتشر می‌شود تا به تل‌آویو گوشزد شود نمی‌تواند اسرای خود را با توسل به زور آزاد کند. ۷۲ روز از جنگ غزه می‌گذرد و با آنکه ماشین نظامی اسرائیل همچنان در حال ارتکاب جنایات میدانی بویژه علیه بیماران و مراکز درمانی است و تاکنون موجب شهادت بیش از ۱۹ هزار نفر شده، حماس نیز سر خم نیاورده و  به اعتراف روزنامه معاریو «هنوز نشانه‌ای از شکست از خود بروز نداده است». رسانه‌های اسرائیلی با اذعان به این امر که جو عمومی سنگین در جامعه صهیونیستی حکمفرما شده و خانواده‌های اسرای اسرائیلی خواستار توقف جنگ و مذاکره برای تبادل اسرا هستند، می‌نویسند کابینه نتانیاهو بی‌توجه به اذعان ارتش به سردرگم شدن و فرسایش در جنگ غزه، بر ضرورت تداوم جنگ تاکید دارد و در عین حال برای مهار اعتراضات داخلی تحرکاتی را از طریق رئیس موساد برای مذاکره از طریق میانجی قطری برای تبادل اسرا پیش می‌برد اما شاخه نظامی حماس در پاسخ مجددا  اعلام کرد تل‌آویو تنها در صورت توقف جنگ می‌تواند به تبادل اسرا بیندیشد. القسام نیز با انتشار یک عکس، به ۲ زبان عربی و عبری تیر خلاص را زد: «انتخاب با شماست، اسرا را در تابوت می‌خواهید یا زنده؟». ابوعبیده، سخنگوی قسام نیز تأکید کرد رژیم صهیونیستی جان اسرای خود را به بازی گرفته و هیچ اهمیتی برای احساسات خانواده‌های آنان قائل نیست و ترجیح می‌دهد به جای آزادسازی، اسرای خود را بکشد و «ناامیدانه دنبال خلاصی از پرونده اسرایش است».
از سویی رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند طی هفته گذشته ۲۰ نظامی صهیونیست در جریان درگیری با نیروهای مقاومت فلسطین در منطقه «الشجاعیه» غزه به هلاکت رسیده‌اند. همچنین فرمانده پیشین تیپ «گولانی» ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تاکید کرد این تیپ یک چهارم نیروهای نظامی خود را در جنگ غزه از دست داده است. «گولانی» یکی از ۵ تیپ پیاده‌نظام نیروهای جنگی رژیم صهیونیستی است و از پیراسته‌ترین واحدهای پیاده‌نظام در ارتش صهیونیستی به شمار می‌رود. این تیپ از 5 گردان تشکیل شده ‌است. اخیرا در بحبوحه نبردهای سنگین میان نیروهای مقاومت فلسطین و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در غزه، «دنیل هاگاری» به دشواری‌های نبرد در این باریکه ادغان کرد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در کنفرانس خبری عصر جمعه خود گفت: «ما هزینه گزافی را می‌پردازیم اما اهداف ما برای نابودی حماس و آزادسازی اسرا ثابت است؛ ما انتخاب دیگری نداریم». این ادعاها در حالی است که نیروهای مقاومت فلسطین از جمله حماس با گذشت 72 روز از جنگ، همچنان آمادگی رزمی خود را حفظ کرده‌اند و به موشک‌باران شهرهای اشغالی ادامه می‌دهند. هاگاری با اعتراف به دشواری نبرد در غزه ادامه داد: «از ابتدا می‌گفتیم نبرد، طولانی و دشوار است. متاسفانه باید با خون، بهای رسیدن به اهداف خود را بپردازیم که این ساده نخواهد بود». وی همچنین از خودزنی نظامیان رژیم صهیونیستی در منطقه «الشجاعیه» غزه خبر داد و گفت آنها به صورت اشتباه، ۳ اسیر صهیونیست را به عنوان خطر درنظر گرفته، به سمت آنها آتش گشوده و این افراد را کشتند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «این یک حادثه تراژیک است و ارتش مسؤولیت آن را می‌پذیرد. این منطقه‌ای بود که سربازان ما با افراد زیادی از جمله عوامل انتحاری درگیر بودند». این مقام نظامی رژیم صهیونیستی همچنین به توانایی‌های حماس اشاره کرد و گفت: «حماس همچنان توانایی‌های رزمی و پرتاب راکت‌ها را حفظ کرده است».
***
هنوز 2 گردان از قسام وارد جنگ نشده‌اند
«موشه کایلنسکی» فرمانده سابق تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: از هفتم اکتبر تیپ گولانی ۸۲ افسر و نظامی خود را از دست داده است. یک‌چهارم نیروهای این تیپ از هفتم اکتبر کشته یا زخمی شده‌اند. همچنین یکی از ژنرال‌های سابق اسرائیلی گفت: قسام 2 گردان دارد که هنوز وارد جنگ نشده‌اند. سنوار از اینکه توانسته 10 فرمانده و نظامی ما را در شجاعیه به قتل برساند، بسیار خوشحال است.

 


Page Generated in 0/0122 sec