printlogo


کد خبر: 273116تاریخ: 1402/9/27 00:00
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد 51 درصد جوانان آمریکا خواستار نابودی اسرائیل هستند
جوانان آمریکا علیه اسرائیل

گروه بین‌الملل: جزئیات یک نظرسنجی مهم در دانشگاه هاروارد - هریس واقعیتی را افشا می‌کند که نشان‌دهنده عمق نفرت جوانان آمریکایی از رژیم صهیونیستی است؛ جوانانی که در انتخابات گذشته بیشتر به جو بایدن رای دادند تا او کمتر مانند جمهوری‌خواهان از اسرائیل حمایت کند و میزان کمتری از درآمد و بودجه این کشور را صرف جنگ‌افروزی‌های رژیم صهیونیستی کند. به گزارش نیویورک‌پست، نظرسنجی هاروارد - هریس که هفته جاری انجام شده، نشان داد 51 درصد آمریکایی‌های 18 تا 24 ساله از راه‌حل رادیکال برای مناقشه اسرائیل - فلسطین حمایت می‌کنند که منجر به پایان دولت یهود و جایگزینی آن با یک نهاد فلسطینی تحت حاکمیت حماس می‌شود. در همین راستا تنها 32 درصد اعتقاد دارند راه‌حل 2 دولتی جواب می‌دهد و 17 درصد هم پاسخ دادند باید مردم فلسطین به کشورهای عربی بروند و در آنجا زندگی کنند. نکته اصلی آن است که این رقم در مقایسه با سالمندان آمریکایی بالای 65 سال بسیار عجیب است. در نظرسنجی‌‌ای که انجام شده تنها 4 درصد آمریکایی‌های بالای 65 سال خواهان نابودی اسرائیل هستند و این عدد بین جوانان آمریکایی بالای 51 درصد است. 
یکی از سناتورهای آمریکایی در پاسخ به این نظرسنجی اعلام کرده که بنیان‌های ایدئولوژیک آمریکایی زیرسوال رفته است و جوانان ما از نیروهایی مانند حماس و جهاد اسلامی حمایت می‌کنند که خواستار نابودی اسرائیل هستند. 
نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد از هر 10 آمریکایی جوان 6 نفر معتقدند یهودی‌ها «ظالم» هستند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد بیش از 60 درصد جوانان 24-18 ساله آمریکا عملیات توفان الاقصی را که به کشته شدن 1300 شهرک‌نشین و نظامی صهیونیست منجر شد اقدامی در پاسخ به نارضایتی فلسطینیان خوانده‌اند.
پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» اخیرا در گزارشی نوشت: کارشناسان آمریکایی که روند تظاهرات حمایت از رژیم صهیونیستی و مردم فلسطین را بررسی و دنبال می‌کنند، موضوع افزایش حمایت از فلسطینیان در افکار عمومی این کشور را تایید کرده و می‌گویند میزان حمایت از مردم فلسطین در آمریکا بسیار بیشتر از رژیم صهیونیستی است.
در همین حال در این نظرسنجی یک مورد قابل تامل دیگر هم وجود دارد؛ 60 درصد مردم آمریکا در سنین 18 تا 24 سال گفتند اسرائیل مرتکب نسل‌کشی شده است و حماس حق دارد از خود دفاع کند. نکته بعدی این است که 53 درصد جوانان آمریکایی در این نظرسنجی دفاع فلسطینی‌ها در مقابل اسرائیلی‌ها و کشتن آنها را امری درست می‌دانند. همچنین 73 درصد جوانان آمریکایی  معتقدند باید با نیروهای اسرائیلی مانند یک نیروی سرکوبگر برخورد شود. 50 درصد جوانان آمریکایی هم گفته‌اند کنار مردم فلسطین در مقابل اسرائیل ایستاده‌اند، 57 درصد مسلمانان آمریکا هم در این نظرسنحی اعتقاد داشتند عملیات توفان الاقصی در 7 اکتبر در مقابل اسرائیل موجه بوده است. 
ماه گذشته هم نظرسنجی سی‌ان‌ان / اس‌اس‌آرآس نشان داد حمایت کامل از واکنش اسرائیل به حملات حماس، در میان افراد ۶۵ سال به بالا ۸۱ درصد رأی دارد. در میان ۵۰ تا ۶۴ ساله‌ها ۵۶ درصد، در میان ۳۵ تا 49 ساله‌ها ۴۴ درصد و در میان ۱۸ تا ۳۴ ساله‌ها، تنها ۲۷ درصد. ۴۱ درصد از کل پاسخ‌دهنده‌ها گفته‌اند همدردی بسیاری با فلسطینیان دارند و ۴۶ درصد نیز تا حدی چنین نظری دارند که این موضع نشان می‌دهد جوانان آمریکایی از دولت آمریکا در مقابل غزه حمایت نمی‌کنند. در نظرسنجی سی‌بی‌اس/ یوگاو تامین اسلحه برای اسرائیل از سوی ایالات متحده در میان جمهوری‌خواهان ۵۷ درصد حامی دارد اما در میان مستقل‌ها ۴۵ درصد و در میان دموکرات‌ها ۴۷ درصد، یعنی در 2 گروه آخر، اکثریت مخالف ادامه حمایت تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل شده‌اند. حمایت از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه در میان جمهوری‌خواهان ۴۱ درصد حامی دارد اما ۵۹ درصد مستقل‌ها و ۷۰ درصد دموکرات‌ها حامی این اقدام هستند. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه در چند نظرسنجی، اکثریت مردم و حتی اکثریت جمهوری‌خواهان، حامی تلاش دولت برای آتش‌بس هستند.
بسیاری از این درصدها نسبت به موقعیت‌های پیشین، حرکت به سمت کاهش اقبال نسبت به اسرائیل و افزایش اقبال به سمت فلسطین در سال‌های اخیر را گزارش می‌دهند. مؤسسه نظرسنجی گالوپ تصریح کرده است برای نخستین بار از سال ۲۰۰۱، حمایت کلی میان دموکرات‌ها از سمت اسرائیلی‌ها به سمت فلسطینی‌ها چرخیده است و بخش مهمی از این، در نتیجه تفاوت رویکرد نسل‌های جدید با مسن‌ترها است. این روند مشخصا برای بایدن و حزب دموکرات معنادار است و می‌تواند برای‌شان دردسرساز شود. اما یک گزارش تازه نشان داده است اثرگذاری این اتفاقات، محدود به نظر مردم در صندوق رای هم نشده است. مخالفت‌ها، خیلی به رهبران دموکرات نزدیک شده‌اند. همچنین نتایج نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد ۶۸ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند با این جمله موافق هستند: «اسرائیل باید آتش‌بس اعلام و سعی کند مذاکره کند».

Page Generated in 0/0056 sec