printlogo


کد خبر: 273118تاریخ: 1402/9/27 00:00
دور دنیا

توقف کشتیرانی به سرزمین‌های اشغالی با حمله پهپادی یمن
یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در غزه و در راستای اجرای دستورات عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله، نیروی هوایی یمن وابسته به نیروهای مسلح به یاری خداوند در عملیاتی نظامی به وسیله پهپادهای گسترده، اهداف حساس رژیم صهیونیستی در منطقه «ام الرشراش» واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند. در این بیانیه آمده است: نیروهای مسلح یمن تا زمان توقف تجاوزها علیه برادران فلسطینی در نوار غزه به عملیات نظامی خود علیه رژیم صهیونیستی ادامه خواهند داد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین از تمام آزادگان امت عربی و اسلامی و آزادگان جهان خواست مواضع مشرفانه درباره مساله فلسطین اتخاذ کنند. ارتش یمن در راستای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین، پس از توقیف کشتی «گلکسی لیدر» که متعلق به یک میلیاردر صهیونیست بود، در روزهای اخیر چند بار به کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی بودند و به هشدارها درباره تغییر مسیر خود توجه نکرده بودند، با پهپاد یا موشک حمله کرده است. «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی درباره حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، همچنین کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند، گفت: آمریکا در روزهای آتی اقدامات خود را برای «ارتقای امنیت دریایی» در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب شرح خواهد داد. رسانه آمریکایی آکسیوس روز پنجشنبه نوشت: انتظار می‌رود واشنگتن استقرار «گروه ضربت چندملیتی بهبودیافته» را در دریای سرخ به منظور مقابله با حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های تجاری اعلام کند. شرکت «اورینت» (OOCL) که یک شرکت متخصص در حمل‌و‌نقل کانتینری است، امروز اعلام کرد هیچ محموله‌ای را به رژیم صهیونیستی تحویل نخواهد داد. اورینت یک شرکت هنگ‌کنگی دارای خطی برای حمل‌و‌نقل کانتینر و خدمات لجستیکی است. این شرکت یکی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی یکپارچه است و در ۷۰ کشور دفتر دارد و دارای ۵۹ کشتی در دسته‌های مختلف است.
***
شکایت الجزیره از رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین‌المللی
شبکه الجزیره اعلام کرد قضیه ترور «سامر ابودقه» تصویربردار خود توسط نظامیان رژیم اشغالگر قدس در غزه را به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع می‌دهد. این شبکه روز شنبه گذشته تاکید کرد تیم حقوقی خود را مامور کرده تا فورا قضیه ترور خبرنگار این شبکه را پیگیری کنند و این ماجرا باید در دادگاه لاهه دنبال شود. سامر ابودقه روز جمعه در حالی که با تیم خبری الجزیره جهت تهیه گزارشی از یک مدرسه بمباران‌شده توسط صهیونیست‌ها در نوار غزه بود، در جریان یک حمله پهپادی به شهادت رسید. شبکه خبری الجزیره شهادت سامر ابودقه به دست نظامیان صهیونیستی را قویا محکوم کرده است. وی چیزی حدود 19 سال از عمرش را در راستای فعالیت‌های خبری و رسانه‌ای در قالب شبکه مذکور گذرانده بود. ماده هشتم اساسنامه رم تصریح می‌کند که هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، یک جنایت جنگی است. «وائل الدحدوح»، دیگر خبرنگار شبکه الجزیره نیز که پسر، همسر، دختر و نوه‌اش را در جریان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از دست داده هم روز جمعه در نتیجه حملات صهیونیست‌ها دچار جراحت شد.
***
درخواست وزرای خارجه آلمان و انگلیس برای «آتش‌بس پایدار» در غزه
وزرای خارجه انگلیس و آلمان با بیان اینکه نیاز به آتش‌بس پایدار در غزه ضروری است، در عین حال با برقراری آتش‌بس فوری مخالفت کردند. «دیوید کامرون» و «آنالنا بربوک»، وزرای خارجه انگلیس و آلمان در مقاله‌ای مشترک در نشریه «ساندی تایمز» نوشتند در جنگ غزه تعداد تلفات غیرنظامیان بیش از حد است و رژیم صهیونیستی باید هرچه سریع‌تر اما به شکلی پایدار، به این درگیری پایان دهد. در این یادداشت آمده است: ما باید هرچه در توان داریم برای فراهم کردن شرایط آتش‌بس پایدار انجام دهیم؛ آتش‌بسی که در نهایت به صلح پایدار منجر شود. هرچه زودتر، بهتر. نیاز به این آتش‌بس مبرم است.
***
امیر کویت در 86 سالگی درگذشت
مراسم تشییع پیکر نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت که در ۸۶ سالگی درگذشت، روز یکشنبه ۲۶ آذر برگزار و به خاک سپرده شد. پیکر امیر فقید کویت به قبرستان «الصلیبیخات» منتقل و در آنجا به خاک سپرده شد. دیوان امیری کویت روز گذشته اعلام کرده بود مراسم خاکسپاری و تدفین تنها به بستگان امیر فقید کویت محدود می‌شود و مراسم تسلیت‌گویی و غیره روز دوشنبه (امروز) خواهد بود. در همین راستا، دولت کویت عزای عمومی اعلام کرد و پرچم‌های این کشور را به مدت ۴۰ روز نیمه‌افراشته نگه می‌دارد. همچنین ادارات دولتی به مدت ۳ روز تعطیل خواهند بود. شیخ «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت ۸ آذرماه به‌ دلیل بروز مشکلات ناگهانی جسمانی در بیمارستان بستری شد. «محمد العبد‌الله المبارک الصباح» وزیر امور دیوان امیری این کشور همان موقع گفته بود امیر این کشور برای درمان اضطراری و انجام معاینات پزشکی در بیمارستان بستری شده و وضعیت سلامتی وی مساعد است. شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح متولد ۲۵ ژوئن ۱۹۳۷ (۴ تیر ۱۳۱۶)، شانزدهمین امیر کویت بود که در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ (۸ مهر ۱۳۹۹) به مقام امیری رسیده بود. وی عهده‌داری مسؤولیت‌های وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت کار و امور اجتماعی، استانداری برخی استان‌های کویت، نایب‌رئیس گارد ملی کویت، معاون نخست‌وزیر و پست ولیعهدی کویت را در کارنامه خود داشت. نواف الاحمد الجابر الصباح ۷ فوریه ۲۰۰۶ (۱۸ بهمن ۱۳۸۴) در زمان امیری برادرش صباح الاحمد الجابر الصباح به مقام ولیعهدی رسیده بود.

Page Generated in 0/0063 sec