معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تا یک ماه و نیم دیگر پروژه ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت - آستارا آغاز میشود که تکمیل آن میتواند نقش عمدهای در کریدور شمال - جنوب ایفا کند.
شهریار افندیزاده در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به پروژههای کلان وزارت راه و شهرسازی گفت: در وزارت راه و شهرسازی 2 پروژه کلان وجود دارد؛ یکی نهضت ملی مسکن با هدف ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال و موضوع دوم پروژه «ایران راه» یا به تعبیری پروژهای که بتواند تقاطع کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب را متصل کند که ایران میتواند نقش عمدهای در این پروژه ایفا کند و در منطقه شکوفا شود و یک ظرفیت بزرگ اقتصادی را برای کشورهای منطقه و همسایه ایجاد کند.
* اهمیت طرح «ایران راه» برای کشورهای منطقه و جهان
وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت امسال در اجلاس سهجانبه ایران، هندوستان و روسیه پروژه «ایرانراه» را مطرح کرد، گفت: این پروژه میتواند ظرفیت بسیار زیادی را برای کشورهای منطقه و کشورهای مهم جهان ایجاد کند. ایران با ۱۵ کشور به صورت آبی یا خشکی متصل است؛ همچنین کشورهایی تحت عنوان کشورهای آسیای مرکزی داریم که در خشکی محصور هستند. با این پروژه تمام کشورهای آسیای مرکزی براحتی میتوانند به آبهای آزاد متصل شوند. در کریدور شمال - جنوب بحث روسیه به سمت ایران و هندوستان و بالاخص کشورهای آسیای مرکزی به کشورهای حوزه خلیجفارس و دریای عمان مطرح است. از طرف دیگر محور شرق به غرب - چین به سمت اروپا - میتواند نقش عمدهای را در ارتباط با ظرفیت مهمی که در ایران وجود دارد ایفا کند. معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای این هدف، 3 کار عمده قرار شد انجام شود؛ یکی پروژههای زیرساختی است، مسؤولیت این کار با وزارت راه و شهرسازی است که پروژههای زیرساختی را برای این مسیر فراهم کند. در کریدور شمال - جنوب پروژههای مهمی مطرح است و آن بحث محورهایی است که میتواند از شرق یا غرب دریای خزر باشد و همچنین پروژههایی که میتواند در شرق ایران بین چابهار، زاهدان و سرخس و مشهد باشد.
افندیزاده با طرح این پرسش که چرا امروز در دنیا به کریدورهای ترانزیتی یا راهگذر ترانزیتی توجه میکنند؟ گفت: راهگذرها پایهای هستند برای کریدورهای لجستیک. کریدورهای لجستیک به مراکزی میگویند که میتوانند توزیع کالا را انجام دهند. کریدورهای لجستیک میتوانند در نهایت تبدیل شوند به راهگذرهای تجاری و بعد کریدورهای اقتصادی و بعد توسعهای. برای همین تمام کشورهای دنیا که دنبال بستههای اقتصادی هستند، تلاش میکنند در موضوع حملونقل به بحث راهگذرها یا کریدورها بپردازند. راهگذرها کشورها را به هم متصل و منافع مشترک ایجاد میکنند و در روانسازی و مسائل مختلف نقش دارند.
وی با بیان اینکه ایران در دنیا بین کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب یک تقاطع ایجاد کرده افزود: ما پروژههای خیلی عمدهای را در ایران داریم که اگر با نگاه ترانزیتی به آنها نگاه کنیم،جزو اولویتهای کشور میشوند. ما مدهای مختلف حملونقل داریم. به دلیل موقعیتمان و داشتن بنادر در شمال یا جنوب، از حملونقل دریایی برخورداریم؛ بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه داریم که حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار کیلومتر راههای اصلی است؛ در بخش خشکی هم بحث حملونقل ریلی مطرح است. البته در بخش حملونقل ریلی، اتصال پیوسته عمل میکند، یعنی قطار میتواند از مسیر ریلی بین کشورهای مختلف حرکت کند، بازرسیها به حداقل میرسد و سرعت میتواند به حداکثر خودش برسد، به همین علت در ایران اولویت روی پروژههای ریلی گذاشته شده است.
* پروژه رشت - آستارا از یک ماه و نیم دیگر آغاز میشود
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت - آستارا و عملیات اجرایی آن گفت: طراحیهای این پروژه دارد تمام میشود و از دولت روسیه برای این کار وامی گرفته شده و با توجه به موافقتنامه بین 2 کشور، امیدواریم از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی حدود یک ماهونیم دیگر این پروژه شروع شود. این پروژه ۱۶۲ کیلومتر است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پل است و ما با تکمیل شدن این حلقه مستقیما به جمهوری آذربایجان وصل میشویم، از جمهوری آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا؛ یعنی از شمال اروپا از طریق ریل به بندرعباس میآییم. این یعنی یک شبکه متصل شده که میتواند نقش عمدهای را در کریدور شمال - جنوب ایفا کند.
افندیزاده با بیان اینکه پروژه رشت - آستارا طبق برنامه پیش میرود، گفت: بعد از اینکه موافقتنامه در اردیبهشت امضا شد، نزدیک به ۸ ماه طراحی آن طول کشید و طبق برنامهای که داریم، تا پایان سال میلادی ۲۰۲۳ توافق اجرایی بین شرکتی که ایران معرفی کرده و شرکتی که روسیه معرفی کرده، شکل میگیرد و طراحیها از سال بعد آغاز میشود. البته در این پروژه علاوه بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان هم در موافقتنامه وجود دارد. دولت روسیه هم به این پروژه خیلی علاقهمند است، چون مسیری که انتخاب شده به نفع 2 کشور است. وی با اشاره به پروژه چابهار - زاهدان و یونسی- مشهد بیان کرد: چابهار بندری است که به دریای آزاد متصل است و میتواند با طی مسیر بسیار کوتاهی، به کشورهای آسیای مرکزی حتی افغانستان و کشورهای دیگر متصل شود. این پروژه هم یکی از پروژههای کلان وزارت راه و شهرسازی است. از خود چابهار تا زاهدان حدود ۶۰۰ کیلومتر است که ۱۵۰ کیلومتر آن کاملاً افتتاح شده و ۴۵۰ کیلومتر دیگر طی یک سال و نیم تا 2 سال آماده میشود. همچنین مسیر زاهدان به سمت یونسی که راهآهن بافق به سمت مشهد را قطع میکند، حدود ۹۰۰ کیلومتر است که در خراسان جنوبی ریاست جمهور کلنگ آن را زد و آن هم جزو پروژههای کلان وزارت راه و شهرسازی است. این مسیر بسیار کمک میکند کشورهای آسیای مرکزی که کشورهای در حال رشد از نظر اقتصادی هستند، به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وصل شوند.