printlogo


کد خبر: 273134تاریخ: 1402/9/27 00:00
اخبار

جمعیت ایران ۸۹ میلیون نفر شد
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود جمعیت ایران را ۸۹ میلیون نفر برآورد کرد و از رشد 0.71درصدی جمعیت ایران در سال جاری خبر داد که کمتر از متوسط جهانی است. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش آماری خود اعلام کرد جمعیت جهان در سال میلادی گذشته از ۸ میلیارد نفر گذشته است. متوسط رشد جمعیت جهان در این سال 0.8 درصد بوده است. از اواخر دهه۸۰ میلادی، رشد جمعیت جهان به‌تدریج کاهش یافته است. این کاهش بویژه در طول همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ تشدید شد. در سال ۲۰۲۲ جمعیت در ۴۲ اقتصاد کاهش یافته است از جمله برمودا، چین، آلمان و جامائیکا که همگی در سال ۲۰۲۱ افزایش جمعیت داشتند. جابه‌جایی جمعیت از اوکراین به کشورهای همسایه باعث شد برخی اقتصادهای اروپای شرقی سریع‌ترین رشد جمعیت را در سال ۲۰۲۲ داشته باشند. میان قاره‌ها، جمعیت آفریقا سریع‌ترین رشد را دارد و برخی اقتصادهای آفریقایی نرخ رشد سالانه بالاتر از ۳ درصد را ثبت می‌کنند. همچنین ۵۷ درصد از کل جمعیت جهان در سال ۲۰۲۲ شهرنشین بوده‌اند و ۵ نفر از هر ۶ نفر در اقتصادهای در حال توسعه ساکن بوده‌اند. طی ۲۵ سال گذشته جمعیت جهان 2.1 میلیارد نفر افزایش داشته که تقریبا همه این رشد مربوط به کشورهای درحال توسعه بوده است. پیش‌بینی شده است طی ۲۵ سال آینده جمعیت جهان به‌طور متوسط 1.6 میلیون نفر افزایش یابد.
***
عزم ۶ خودروساز کشور برای تولید خودروی برقی
معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه تولید خودروی برقی در ۶ خودروساز کشور با همکاری شرکت‌های چینی خبر داد و گفت: باتری لیتیومی این خودروها در داخل تولید خواهد شد. معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت گفت: ۶ خودروساز کشور اعم از 2 خودروساز بزرگ و خودروسازان در بخش خصوصی بر اساس برنامه راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین با همکاری شرکت‌های چینی خودروهای برقی تولید می‌کنند. وی ادامه داد: اکنون ذهنیتی ایجاد شده که خودروی برقی آماده وارد می‌کنیم و فقط شبکه پشتیبان آن را در کشور ایجاد می‌کنیم، این در حالی است که ما نمی‌خواهیم صرفاً در حوزه خودروهای برقی مونتاژکار یا صرفاً واردکننده باشیم، بلکه با یک برنامه مشترک قصد داریم خودروی برقی تولید کنیم و همین موضوع زمینه رقابتی و صنعتی شدن محصول را فراهم می‌کند. منوچهر منطقی درباره ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی گفت: برای تأمین انرژی خودروهای برقی در ایستگاه‌های شارژ، از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی نیز بهره‌برداری می‌شود. معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت درباره قطعات خودروهای برقی نیز گفت: برنامه‌ریزی شده تا هزار شرکت دانش‌بنیان قطعات خودروهای برقی را بسازند و در شمارگان (تیراژ) بالا اجزای مختلف آن را به صورت تخصصی تولید کنند.
***
هندوانه کیلویی ۸ هزار تومان
مدیرکل دفتر سبزیجات وزارت جهاد کشاورزی از عرضه ۱۲۰ هزار تن هندوانه در شب یلدا به بازار خبر داد و گفت: قیمت هندوانه کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان است و البته با قیمت ارزان‌تر هم عرضه می‌شود. حسین اصغری، مدیرکل دفتر سبزیجات و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی درباره عرضه هندوانه پاییزی برای شب یلدا اظهار کرد: امسال برای تولید ۳۲۵ هزار تن محصول هندوانه در پاییز برنامه‌ریزی شده که حدود ۱۷۰ هزار تن در آذرماه عرضه و ۱۲۰ هزار تن از این محصول در آخر آذر (شب یلدا) به بازار عرضه می‌شود. اصغری افزود: برنامه‌ریزی کشت هندوانه از مردادماه شروع شده و 4-3 ماه قبل از آن هم کارهای مربوط به تأمین بذر و نهاده‌های هندوانه انجام شده است. ما از ماه اردیبهشت و خرداد درگیر برنامه‌ریزی برای تولید این محصول هستیم. مدیرکل دفتر سبزیجات و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه به دلیل تولید خوبی که داشته‌ایم، قیمت هندوانه تقریبا کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان است و البته با قیمت ارزان‌تر از این هم عرضه می‌شود.
***
افزایش ۱۳ درصدی عرضه گوشت در بازار
رئیس شورای تامین دام کشور از افزایش ۱۳ درصدی عرضه گوشت قرمز در بازار و تامین گوشت مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: علل کاهش کشتار دام در کشتارگاه‌ها زایش‌ها در فصل پاییز و تداوم واردات گوشت است و هیچ کاهشی در تولید دام زنده نداریم. منصور پوریان درباره وضعیت عرضه و قیمت گوشت در بازار با اشاره به گزارش مرکز آمار از کاهش ۳۰ درصدی کشتار در کشتارگاه‌ها طی آبان امسال، اظهار کرد: طبق آمار تولید، جمعیت دام زنده گوسفندی و گوساله کشور کاهش نیافته است و علت کاهش عرضه تنها به زایش‌های جدید در فصل پاییز و تداوم واردات گوشت باز می‌گردد. وی با بیان اینکه نرخ هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی و گوساله، بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است و افزایشی در این خصوص نداشتیم، تصریح کرد: اکنون هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد بین ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، گوشت گرم وارداتی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان و گوشت گرم داخلی بین ۳۵۰ تا ۴۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

Page Generated in 0/0063 sec