printlogo


کد خبر: 273150تاریخ: 1402/9/28 00:00
اخبار

توفان سینمای ایران درگذشت
رضا صفایی‌پور، بازیگر پیشکسوت سینما عصر روز یکشنبه در 74 سالگی دار فانی را وداع گفت. صفایی‌پور‌ زاده تهران و فارغ‌التحصیل دیپلم رشته ادبی بود. وی فعالیت خود را با کشتی کج شروع کرد و بعد از چند مقام قهرمانی در ورزش، وارد سینما شد و با نام «توفان» به شهرت رسید. این هنرمند فعالیت خود را به صورت جدی سال ۱۳۴۲ آغاز و به عنوان ورزشکار بدل‌کار در فیلم «ترس و تاریکی» محمد متوسلانی حضور یافت. وی پس از انقلاب با فیلم سینمایی «میرزا کوچک‌خان» در سال ۱۳۶۲ به بازیگری بازگشت و با حضور در فیلم‌های «فصل خاکستری»، «شکار در شب»، «پلاک» و «ضربه آخر» کم‌کم به شهرت رسید. مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» محصول سال ۱۳۷۱ نخستین نقش‌آفرینی وی در تلویزیون بود. پیکر این هنرمند امروز سه‌شنبه ۲۸ آذر، ساعت ۹:۳۰ از مقابل خانه سینما شماره ۲ تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.
***
از جام‌جهانی فوتبال تا انجمن حجتیه در مرکز مستند سوره
در هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، مرکز مستند سوره و مرکز مستند سفیرفیلم از جمله مراکز زیرمجموعه سازمان سینمایی سوره جمعاً با ۸ اثر در این رویداد حاضر می‌شوند. مرکز مستند سوره با 4 اثر «جمال‌الدین»، «ارجنا»، «داستان بارانی» «محرمانه دوحه» و مستندهای «رویای بزرگ»، «بچه دزد»، «رزیدنت» و «مقدس‌نما» از محصولات مرکز مستند سفیر فیلم نیز در بخش مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد. 
***
استقبال ۸۰۰ گروه از جشنواره ملی سرود فجر
جشنواره ملی سرود فجر با استقبال گروه‌های سرود سراسر کشور مواجه شده و با پایان مهلت ثبت‌نام، ۸۰۰ گروه سرود از سراسر کشور در این جشنواره ثبت‌نام کردند. نخستین جشنواره ملی سرود فجر که مهلت ارسال آثار به جشنواره را تا ۱۵ آذر تمدید کرده بود، با استقبال گسترده‌ای از سوی گروه‌های مختلف سرود از سراسر کشور مواجه شد. جشنواره ملی سرود فجر شامل 2 بخش رقابتی و جانبی است؛ در بخش رقابتی گروه‌ها در قالب گروه‌های سرود، کر و آکاپلا (اجرای اثر بدون ساز) شرکت کرده‌اند. بخش جانبی جشنواره هم شامل کتاب، پایان‌نامه و رساله با موضوع‌هایی درباره جمع‌خوانی است که در این بخش هم برگزیدگان معرفی خواهند شد. جشنواره ملی سرود فجر با محورهای موضوعی مقاومت و حماسه، ملی، آیینی و آزاد برگزار می‌شود. این جشنواره شامل 4 مرحله است که مرحله نخست به ارسال آثار اختصاص دارد، مرحله دوم به صورت منطقه‌ای خواهد بود و در مرحله سوم برگزیدگان بخش منطقه‌ای وارد مرحله راهبری می‌شوند. مرحله چهارم هم به صورت کشوری در تهران و با معرفی برگزیدگان برگزار خواهد شد. با پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره؛ 800 گروه در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان و پس از داوری مرحله گروهی، ۸۱ گروه به مرحله گروهی در بخش استانی راه یافتند. هیات انتخاب این مرحله را شهروز حقی و صمد جلالیان تشکیل می‌دهند.
***
«سفرنامه ناصر خسرو» شنیدنی شد
کتاب صوتی «سفرنامه ناصر خسرو» حاوی یک گزارش سرراست با زبانی ساده و بی‌تکلف از مشاهدات و شنیده‌های نویسنده‌ای است با چشم و گوش باز که از میان یک ردیف طولانی از واقعیت‌هایی که بر سر راهش بوده، عبور کرده است. کتاب صوتی حاضر به قلم ناصرخسرو قبادیانی، یکی از معروف‌ترین آثار سفرنامه‌ای ایران و شرحی است از یک سفر ۷ساله که در سال ۴۳۷ هجری قمری از مرو آغاز شد و در سال ۴۴۴ هجری قمری در بلخ پایان یافت. ناصرخسرو در این مسیر شهرهای مختلفی را پشت سر گذاشت که از معروف‌ترین آنها می‌توان به سرخس، نیشابور، دامغان، سمنان، قزوین، شمیران، شام، بیروت، حیفا، بیت‌المقدس، مکه، مدینه، قاهره، اسکندریه، بصره و اصفهان اشاره کرد. گفته شده است که شروع این سفر برای ناصرخسرو در پی خوابی بود که او را وا داشت به سفر حج برود. او از کار دیوانی خود کناره‌گیری کرد و راه سفر را در پیش گرفت. این اثر دارای اطلاعات دقیق و ارزشمندی از تاریخ و جغرافیای هر منطقه و آداب‌ و رسوم مردم آن ناحیه است. ناصرخسرو سبک نگارشی منحصربه‌فردی داشته و با توصیفات ساده و نثر روان، توجه خواننده را به گفته‌های خود جلب می‌کند. او از پیچیدگی و تکلف دوری و بیشتر سعی کرده با شرح دیدنی‌هایی که طی سفرش با آنها روبه‌رو شده، مخاطب را تحت‌تاثیر قرار دهد. او اصل بی‌طرفی و صداقت را در نوشته‌هایش حفظ کرده و با توجهی مثال‌زدنی، جزئیات جامعه‌شناختی، بافت ساختمان‌ها، معیشت مردم، تجارت و اقتصاد مکان‌هایی را که به آن سفر کرده، ذکر می‌کند.
***
«سونسوز» راهی بلغارستان شد
فیلم سینمایی «سونسوز» (دهکده‌ای بدون فرزند) به نویسندگی و کارگردانی رضا جمالی و تهیه‌کنندگی سلمان عباسی در نهمین حضور بین‌المللی خود به بخش اصلی شانزدهمین دوره جشنواره فیلم منار در صوفیه بلغارستان راه یافت. پیش از این نیز این فیلم کاندیدای جایزه بهترین فیلم بلند از جشنواره فیلم آلماتی قزاقستان شده بود. جشنواره بین‌المللی فیلم منار که هر سال بهترین آثار سینمایی، مستند و فیلم کوتاه داستانی را از کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه و شمال آفریقا به نمایش می‌گذارد، از ۱۲ تا ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ در صوفیه بلغارستان برگزار خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم سینمایی «سونسوز» آمده است: «20 سال پیش، کاظم درباره نازایی زنان روستای‌شان فیلم مستندی می‌سازد که در آن زمان راش‌های فیلم او توسط زنان روستا دزدیده شده و از بین می‌رود؛ حالا بعد از بیست سال متوجه می‌شود که مشکل نازایی از زنان روستا نبوده و این بار کاظم تصمیم می‌گیرد فیلمی بسازد تا حقیقت نهفته این ماجرا را آشکار سازد و در مسیر ساخت فیلم با مشکلات بزرگ‌تری مواجه می‌شود».

Page Generated in 0/0059 sec