printlogo


کد خبر: 273153تاریخ: 1402/9/28 00:00
انتشار نخستین تصویر از مهران احمدی در فیلمی به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا
پدیده جشنواره فیلم چهل‌ویکم با «آبی روشن» در فجر 42

گروه فرهنگ و هنر: بابک خواجه‌پاشا پس از موفقیت در چهل‌ویکمین جشنواره فجر با فیلم «در آغوش درخت» و دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی در حالی به عنوان پدیده دوره گذشته جشنواره شناخته شد که طی روزهای گذشته با اتمام فیلمبرداری فیلم «آبی روشن» آماده حضور در چهل‌ودومین هماورد سینمایی کشور می‌شود. این فیلمساز دهه شصتی ارومیه‌ای پیش‌تر تجربه همکاری با حمید بهمنی در فیلم «تو می‌مانی»، رضا میرکریمی در فیلم «قصر شیرین» و مجید مجیدی در فیلم «خورشید» را داشته است.  
«آبی روشن» برخلاف ساخته قبلی خواجه‌پاشا با حضور بازیگران مطرح و شناخته‌شده‌ای چون مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد، با توجه به سابقه و دریافت جوایز اصلی در دوره قبل، از آن به عنوان یکی از زودهنگام‌ترین مدعیان فیلم فجر چهل‌ودوم یاد می‌شود. 
اما آنچه پیرامون بابک خواجه‌پاشا به عنوان یکی از فیلمسازان مستعد و متعهد می‌توان نام برد توجه و تمرکز به 2 کلیدواژه امید و خانواده در تمام آثارش است؛ همانطور که در فیلم «در آغوش درخت» با توجه به موج تولیدات سیاه‌نمایی با عنوان اجتماعی، تلاش کرد سینما را از زاویه دید خانواده و با تمرکز بر کودکان به تصویر بکشد.
این فیلمساز جوان درباره اهمیت نهاد خانواده در سینما اظهار داشت: می‌خواهم از لحاظ جامعه‌شناسی وارد بستر فیلم شوم. مهم‌ترین نهاد جامعه، خانواده است و مهم‌ترین جوهره خانواده فرزند است. گویی پیش از به دنیا آمدن فرزند، خانواده به طور کامل شکل نگرفته است. در سال‌های اخیر ما بسیار زیاد با مقوله‌ای به نام طلاق روبه‌رو هستیم، حتی چندی است که دیگر قبح آن شکسته شده و به‌ تازگی جشن طلاق را هم در جامعه می‌بینیم، بنابراین تصمیم گرفتم فیلمی در قبح طلاق بسازم.
این کارگردان همچنین با اشاره به تبعات ویرانگر طلاق و کودکان در نهاد خانواده گفت: در سینمای ما و البته سینمای جهان، مقوله طلاق همیشه از دریچه نگاه بزرگ‌ترها به تصویر کشیده شده یا به بچه‌هایی پرداخته شده است که خانواده‌شان طلاق گرفته و بچه‌ها دچار بحران شده‌اند اما این بار ما تصمیم گرفتیم از زاویه نگاه کودکان به این مسأله بپردازیم، بویژه اینکه در فیلم می‌بینیم گفته می‌شود بچه‌ها را باید از هم دور نگه داریم و به نظرم این خیلی تراژیک است.
کارگردان فیلم «آبی روشن» همچنین با توجه به گسست نسل‌ها در خانواده توضیح داد: گاهی یک سری حرف‌ها گفته می‌شود، یک سری ایده‌ها مطرح می‌شود مثل ایده‌های اجتماعی که فرقی نمی‌کند در چه برهه‌ای مطرح می‌شود. ما در جامعه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی دارای مشکلات عمده و حیاتی هستیم که اگر امروز شروع کنیم 20 سال طول می‌کشد اصلاح شود. گاهی ایده‌هایی مطرح می‌شود که بسیار درست هستند مثل گسست نسل‌ها. باید به این موضوعات فکر و برای آن برنامه‌ریزی شود ولی وقتی این ایده‌ها به مرحله اجرا می‌رسند انگار بین ایده و اجرا یک گرداب وجود دارد؛ گم و وارد مباحث دیگر می‌شود. الان ما با بچه‌های دهه 90 نقطه اتصال نداریم. پس کار گروهی اصولی لازم است تا بررسی کنند ما چگونه باید به نسل‌های جدید وصل شویم.
وی در پایان درباره فیلم آبی روشن اظهار داشت: این فیلم در همین فضاست و به نظرم در جامعه کنونی هر کسی به غیر از تزریق امید و حال خوب برای مردم کاری کند گناه کرده است. مردم ما حالا به حال خوب نیاز دارند پس ناامیدی را به جامعه تزریق نکنیم. 
مهران احمدی در این فیلم به ‌عنوان بازیگر نقش اصلی حضور دارد و تهیه‌کنندگی آن نیز بر عهده سیدمحمدحسین میری است. فیلم «آبی روشن» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج با همکاری بنیاد سینمایی فارابی با نویسندگی امیر ابیلی‏ و داوود گنجوی است.

Page Generated in 0/0055 sec