printlogo


کد خبر: 273155تاریخ: 1402/9/28 00:00
همزمان با سفر وزیر دفاع آمریکا به منطقه رسانه‌ها از عدم تمایل مصر و عربستان برای حضور در ائتلاف علیه یمن خبر دادند
درمانده ائتلاف
بریتیش پترولیوم و 4 شرکت بزرگ کشتیرانی اعلام کردند تا اطلاع بعدی از دریای سرخ عبور نمی‌کنند

گروه بین الملل: خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد حملات شدید ارتش یمن به کشتی‌هایی که به سمت سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کنند باعث شده است برخی شرکت‌های بزرگ در جهان از جمله «بریتیش پترولیوم» و شرکت بزرگ کشتیرانی «ای‌پی مولر - مِرسک» اعلام کنند عملیات ترانزیت خود از کانال سوئز را متوقف کرده‌اند؛ موضوعی که نشان از شکل‌گیری «جنگ دریایی» دارد و کشورهای عربی که منتظر ایجاد یک کریدور بزرگ از هند به سمت سرزمین‌های اشغالی بودند، به همراه اسرائیل، بزرگ‌ترین بازنده این میدان خواهند بود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته رویترز در گزارشی اعلام کرد سهام بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی جهان افزایش یافته است. این موضوع به تبع افزایش نرخ بیمه و میزان قیمت کشتیرانی در دریای سرخ است که چالش بزرگی برای آمریکا و اسرائیل ایجاد کرده است. همین موضوع باعث شده واشنگتن به فکر ایجاد یک ائتلاف دریایی برای مقابله با انصارالله باشد. البته نیروهای یمنی هم در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرده‌اند هر کشوری می‌تواند از تنگه باب‌المندب عبور کند و تنها کشتی‌هایی که قصد سفر به سرزمین‌های اشغالی را دارند، تا پایان جنگ غزه مورد هدف قرار خواهند گرفت. 
در همین راستا روز گذشته شرکت بزرگ نفتی بریتیش پترولیوم (BP. L) و کشتیرانی بلژیک به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی، تمام ترانزیت‌ها از طریق دریای سرخ را به طور موقت متوقف کردند. این یک خبر فاجعه‌آمیز برای آمریکا و انگلیس است. تصویری که انصارالله یمن ساخته این است که با ابزار زور می‌توان مقابل آمریکا و اسرائیل ایستاد و هیچ حربه‌ای هم نمی‌تواند مانعی برای انصارالله ایجاد کند. اکنون آمریکا قصد دارد پای ائتلافی را به دریایی سرخ باز کند تا بتواند با انصارالله مقابله کند. پایگاه آمریکایی بلومبرگ گزارش داد منابع مطلع گفتند تلاش‌های آمریکا برای مقابله با ارتش یمن و حملاتش در یکی از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان به دلیل اختلافات موجود میان متحدان عرب واشنگتن، به یک مانع بزرگ برخورده است. به نوشته این پایگاه آمریکایی، عربستان و امارات، از طرف‌های دخیل در جنگ داخلی یمن که حامی جناح‌های رقیب علیه انصارالله یمن هستند به دلیل مواضع متفاوت‌شان، تلاش تحت رهبری آمریکا را برای شکل دادن به یک پاسخ منسجم به انصارالله پیچیده می‌کنند. این در حالی است که تاکنون 5 شرکت بزرگ کشتیرانی اعلام کرده‌اند تا اعلان بعدی، از دریای سرخ عبور نخواهند کرد از جمله شرکت حمل و نقل تایوانی.
نیروهای ارتش یمن تاکنون به چندین کشتی تجاری، باری و حامل سوخت در حمایت از حماس حمله‌ کرده‌اند. آنها در یک هفته گذشته حملات‌شان را تشدید کرده‌ و در بازارهای صنعت کشتیرانی اختلال ایجاد کرده‌اند. از سویی نیروهای دریایی آمریکا و انگلیس در روزهای گذشته مدعی سرنگون کردن چند پهپاد شدند. این رسانه آمریکایی (بلومبرگ) در ادامه گزارش خود نوشت: واشنگتن در حال بررسی اقدام نظامی علیه انصارالله یمن است و احتمالا برای این اقدام دست به حملات علیه مواضع این گروه بزند اما هنوز دیپلماسی را ترجیح می‌دهد. 
واشنگتن همچنین در حال همکاری با متحدان غربی و عربی به منظور تقویت نیروهای امنیتی دریایی مامور به تامین امنیت کشتی‌های در حال تردد از دریای سرخ - که ۱۲ درصد تجارت جهان از آن عبور می‌کند - است. به نوشته بلومبرگ، یک مقام آمریکایی اظهار کرد کاخ سفید از طریق عمان و چند واسطه دیگر با انصارالله یمن ارتباط برقرار کرده و از آنها خواسته حملات‌شان را در دریای سرخ متوقف کنند. یک سخنگوی انصارالله یمن این تماس‌ها را تایید کرد اما گفت آنها به اقدامات‌شان تا زمانی که رژیم صهیونیستی جنگ در غزه را متوقف کند، ادامه خواهند داد. یک چهره یمنی مورد حمایت ابوظبی هم گفت امارات عربی متحده اصرار بر اقدام نظامی علیه ارتش یمن دارد و می‌خواهد واشنگتن انصارالله یمن را به عنوان «تروریست» اعلام کند. این در حالی است که به گفته یک عضو تیم عربستانی مذاکره‌کننده با انصارالله یمن، ریاض متقابلا از یک رویکرد سنجیده‌تر حمایت کرده و نگران است هر گونه خصومت بیشتر باعث تحریک انصارالله برای تهاجم بیشتر شود. وی ادامه داد این خصومت بیشتر در ادامه، آتش‌بس شکننده در جنگ داخلی یمن را به خطر انداخته و تلاش‌های ریاض برای رسیدن به یک آتش‌بس دائم با یمنی‌ها را تضعیف خواهد کرد. 
در این راستا، روزنامه پولیتیکو در گزارشی مدعی شد آمریکا و اسرائیل در حال بررسی پاسخ نظامی به نیروهای مسلح یمن در راستای آنچه «حمایت از دریانوردی در دریای سرخ» عنوان کرده‌اند، هستند. 
این روزنامه به نقل از یک مقام دولتی آمریکا نوشت: «پنتاگون در روزهای اخیر ناوگروه تهاجمی یواس‌اس دوایت آیزنهاور را از خلیج فارس به خلیج عدن در مجاورت سواحل یمن منتقل کرده است تا از پاسخ نظامی احتمالی به حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌ها در دریای سرخ و باب‌المندب پشتیبانی کند». این مقام آمریکایی همچنین گفت ارتش این کشور طرح‌هایی را برای حمله به نیروهای مسلح یمن ارائه داده است. طبق این گزارش، بررسی‌ها در وزارت دفاع آمریکا حول این بحث است که آیا حمله مورد نظر باید به طور مستقیم مواضع ارتش یمن را هدف قرار دهد؟ این در شرایطی است که این نگرانی در میان مقامات آمریکایی وجود دارد که چنین حمله‌ای موجب گسترده شدن دایره جنگ «با ایران و همپیمانانش» در منطقه شود. 
۴۰ درصد تجارت بین‌المللی جهان و 53 درصد تجارت کانتینری از طریق این تنگه که از میان یمن، در منتهی‌الیه جنوب غرب شبه‌جزیره عربستان و قاره آفریقا می‌‌گذرد، انجام می‌شود. در این میان شرکت کشتیرانی فرانسوی «سی‌جی‌ام» نیز غروب شنبه به وقت تهران اعلام کرد در پی حمله به کشتی‌های تجاری در منطقه، تردد تمام محموله‌های کانتینری خود را در دریای سرخ متوقف می‌کند. 
این شرکت مستقر در «مارسی» فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وضعیت به شدت وخیم  و نگرانی‌های امنیتی در حال افزایش است». این شرکت فرانسوی اعلام کرد: «ما تصمیم گرفته‌ایم به تمام کشتی‌های کانتینری سی‌جی‌ام در منطقه که قرار است از دریای سرخ عبور کنند، دستور دهیم به مناطق امن برسند و سفر خود را لغو کنند». در همین رابطه معاریو اسرائیل اعلام کرد ۴۶ کشتی مسیر خود را از دریای سرخ تغییر داده‌اند و 78 کشتی منتظر تصمیم‌گیری هستند.
با این حال یمنی‌ها اعلام کرده‌اند دریای سرخ منطقه امن دریانوردی برای سایر کشتی‌هاست. در این راستا ناصرالدین عامر، معاون وزیر اطلاع‌رسانی انصارالله یمن شب گذشته در مصاحبه با یک رسانه غربی هدف عملیات‌های یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های تحت مالکیت اسرائیل یا عازم بنادری در فلسطین اشغالی را تشریح و تبیین کرد. عامر در مصاحبه با نشریه نیوزویک گفت: «عملیات ما به طور خاص علیه دشمن صهیونیستی و کشتی‌های عازم بنادر اسرائیلی است و ما هیچ کشتی‌ای را خارج از این چارچوب هدف قرار نداده‌ایم». این مقام انصارالله یمن توضیح داد هدف عملیات‌ها در دریای سرخ این است که به غزه کمک، غذا و دارو رسانده شود. 
در این میان بعد از صحبت‌های آمریکا مبنی بر ایجاد ائتلاف عربی برای مقابله با انصارالله یمن، روز گذشته مصر اعلام کرد در هیچ ائتلافی شرکت نخواهد کرد. یک منبع مطلع مصری گفت این کشور قصد ندارد وارد هیچ ائتلافی علیه نیروهای یمنی شود؛ ائتلافی که آمریکا و اسرائیل تلاش دارند علیه یمنی‌ها در واکنش به ناامن شدن دریای سرخ برای کشتی‌های به مقصد اسرائیل تشکیل دهند. 
این منبع مصری گفت قاهره همچنان بر موضع خود برای حل تنش‌ها و بحران‌ها از طریق رایزنی با طرف‌های مختلف پایبند است و درباره امنیت دریای سرخ نیز تنها به نقش‌آفرینی در چارچوب «نیروهای مشترک ۱۵۳» اکتفا می‌کند؛ ائتلافی که سال ۲۰۲۱ از ۳۴ کشور با هدف «تأمین امنیت دریایی» و «توانمندسازی نیروهای دریایی در دریای سرخ، باب‌المندب و خلیج عدن» تشکیل شد. 
به گفته وی، مصر برای رفع نگرانی خود درباره کانال سوئز، سیاست‌‌های اصولی و مشخصی را در دستور کار قرار داده است. وی گفت: «ارتباطات مستمری بین مصر و ایران از یک سو و بین مصر و حوثی‌ها از سوی دیگر برقرار است؛ مدتی است که ارتباطات از طریق کانال‌های امنیتی بین مصر و حوثی‌ها برقرار است و این کانال‌ها عمدتاً با هدف تضمین امنیت دریانوردی در دریای سرخ به طور کلی ایجاد شده تا ناوبری در کانال سوئز تحت تاثیر قرار نگیرد». این منبع با تایید اینکه «تاکنون به حرکت ناوبری در کانال سوئز آسیبی وارد نشده است که باعث نگرانی مصر شود»، افزود: «قاهره از طرف‌های وابسته به محور مقاومت پیام‌هایی دریافت کرده است که صحت اطلاعاتی را که تأکید دارد حوثی‌ها فقط کشتی‌های در حال حرکت به سمت بندر ایلات را هدف قرار می‌دهند، تأیید می‌کند». «نه» بزرگ مصر به آمریکا چند پیام مهم برای واشنگتن و تل‌آویو دارد:
1- برخی کشورهای عربی مانند مصر رابطه شاید خوبی با حماس ندارند ولی قصد هم ندارند با گروه‌های مقاومت نزدیک به ایران تقابل کنند. همچنین مصر یک خاطره بسیار بد از یمن دارد؛ زمانی که جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور این کشور بود، در جنگ با یمن شکست خورد. همین موضوع باعث شد عبدالفتاح السیسی عبرت بگیرد و در جنگ عربستان با یمن هم شرکت نکند و دریابد ائتلاف علیه انصارالله بزرگ‌ترین اشتباه وی خواهد بود. همچنین سیسی روز گذشته در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر پیروز شد و 6 سال دیگر بر مسند ریاست‌جمهوری این کشور تکیه خواهد زد، به همین دلیل هیچ تمایلی برای شرکت در این ائتلاف ندارد. 
2- کشورهایی مانند امارات و قطر و همچنین در راس آنها عربستان سعودی هم بعید است با تحولات اخیر در منطقه و کشتار مردم غزه دخالتی برای مقابله با انصارالله داشته باشند. عربستان که بعد از 8 سال جنگ با یمن به مرحله آتش‌بس با این کشور رسیده است، تجربه تلخی از جنگ با انصارالله یمن دارد. یک بار نیروهای یمنی حمله پهپادی عظیمی در سال 2018 به تاسیسات نفتی آرامکو انجام دادند که سعودی‌ها را شوکه کرد.  از سوی دیگربلومبرگ اعلام کرد عربستان حاضر به همکاری با آمریکا علیه حوثی‌ها نیست.
3- نکته بعدی آن است که انصارالله یمن بدون هراس در حال مقابله با آمریکا و اسرائیل است. مقامات این کشور هم اعلام کردند در صورت ورود آمریکا به دریای سرخ منطقه وارد تنش بی‌مانندی خواهد شد. به نظر می رسد اگر آمریکا وارد منطقه شود، جنگ بزرگی شعله‌ور خواهد شد و یمنی‌ها که چند سال در جنگ بودند، بدون هیچ هراسی مقابل آمریکا می‌ایستند و اگر جنگی شکل بگیرد، جنگ دریایی بزرگی در دریای سرخ اتفاق می‌افتد. 
4- به نظر می‌رسد آمریکا در این ائتلاف که بیشتر روی کاغذ است، قصد دارد خود به تنهایی عمل کند و تنها حمایت روی کاغذ امارات، عربستان و بحرین را برای عملیات در دریای سرخ جلب کند تا اینگونه به کارش مشروعیت بخشد. 
***
ارتش یمن: ۲ کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادیم
ارتش یمن روز گذشته از هدف قرار دادن ۲ کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ خبر داد. به گزارش المسیره، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این باره اعلام کرد: نیروی دریایی یک عملیات نظامی منحصر به‌فرد را علیه ۲ کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی انجام داد؛ کشتی نخست «سوان آتلانتیک» حامل نفت و کشتی دوم «MSC Clara» حامل کانتینر بود. نیروهای مسلح یمن بار دیگر به همه کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های مرتبط با این رژیم هشدار داد در صورت تخطی از آنچه در در بیانیه‌های نیروهای مسلح یمن آمده است، به هدف قانونی ارتش یمن تبدیل خواهند شد. یحیی سریع در ادامه به کشتی‌های تمام کشورها که به بنادر کشورهای مختلف می‌روند، اطمینان داد هیچ آسیبی از جانب یمن آنها را تهدید نخواهد کرد و عملیات ارتش یمن تنها شامل کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی است.

 


Page Generated in 0/0095 sec