printlogo


کد خبر: 273172تاریخ: 1402/9/28 00:00
اخبار

ساخت ۵۰ فروند کشتی مسافری داخلی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجوه سازمان بنادر و دریانوردی و با سود صفر درصد، ۵۰ فروند کشتی مسافری با استفاده از توان داخلی می‌سازیم. علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: تاکنون ۵۰ فروند کشتی مسافری به منظور تکمیل شناورهای مسافری تخصیص داده‌ایم که مقرر شد وزارت صمت کشتی‌سازها را انتخاب کند تا با وجوه اداره شده سازمان بنادر و با سود صفر درصد این ۵۰ فروند را با استفاده از توان داخلی کشتی‌سازان بسازیم و آماده کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره لایروبی خلیج گرگان گفت: خلیج گرگان اواخر سال گذشته در حال از بین رفتن بود و بندر ترکمن حدود ۱۵ سال خشک شده بود، البته تاکنون با حضور رئیس‌جمهوری در این منطقه یک میلیون و ۴۶۰ هزار متر مکعب لایروبی انجام و کانال آشوراده کاملا باز و بندر ترکمن احیا شده است. بر این اساس هم آب قابل توجهی از دریا به سمت این خلیج گسیل شد. وی درباره ظرفیت بنادر شمالی هم اضافه کرد: ظرفیت دریایی در بنادر شمالی بالای ۳۰ میلیون تن در سال است و در ماه‌های گذشته از این مسیر شاهد رشد تجارت با روسیه و قزاقستان بودیم. هم‌اکنون بندر امیرآباد به شبکه ریلی وصل است و بندر کاسپین نیز به‌زودی متصل می‌شود.
***
نامه وزیر صمت به وزیر اقتصاد برای توقف واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران
وزیر صنعت، معدن و تجارت در‌ نامه‌ای به وزیر اقتصاد و دارایی، خواستار توقف واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران شد. عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با ارسال نامه‌ای به وزیر اقتصاد و دارایی، خواستار توقف واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران شد. در‌ نامه علی‌آبادی خطاب به خاندوزی آمده ‌است: ‌‌همانگونه که مستحضر هستید افزایش 23 درصدی صدور خدمات و کالاهای غیرنفتی از تکالیف قانون برنامه هفتم است که لازمه آن بهره‌مندی از امکانات نمایشگاهی برای رونق کشور است، از این جهت خواهشمندم دستور فرمایید واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از دستور کار (حداقل برای 2 سال) خارج شود. بنا بر این گزارش اتاق تعاون ایران برای مدیریت نمایشگاه بین‌المللی تهران اعلام آمادگی کرده بود که با واکنش رئیس سازمان توسعه تجارت وزات صمت روبه‌رو شد.
***
حجم تجارت ایران و عمان به 5 میلیارد دلار می‌رسد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف‌گذاری ما برای تجارت با عمان دستیابی به حجم تجارت 5 میلیارد دلاری است. عباس علی‌آبادی، یکی از اهداف وزارت صمت را تسهیل تجارت برای بازرگانان دانست و گفت: یکی از این راهکارها کاهش تعرفه‌های تجاری است. تعرفه‌های تجارت ترجیحی کمی از تجارت آزاد بالاتر و محدودتر هستند، اما اثر بخشی مناسبی بر میزان تجارت دارند. با توجه به عضویت عمان در شورای همکاری خلیج‌ فارس  می‌توانیم تفاهمنامه تجارت ترجیحی داشته باشیم و فهرستی از کالاها شامل نرخ‌‌های پایین‌تر باشد. این می‌تواند منفعت بازرگانان را افزایش دهد و در نهایت به افزایش میزان تجارت 2 کشور منجر شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: هدف تجارت با عمان برای گام اول 3.5 میلیارد دلار در سال است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به سادگی می‌توانیم به ۵ میلیارد دلار دست یابیم. وی افزود: برآورد‌های ما نشان می‌دهد برای سال آینده این رقم دست‌یافتنی خواهد بود. از بازرگانان و تجار کشور می‌خواهیم از ظرفیت کشور‌هایی مثل عمان، با توجه به روابط خوب دیپلماتیک استفاده کنند تا به توسعه تجارت و در نهایت بهبود وضع اشتغال و معیشت مردم منجر شود.
***
پیشرفت ۴۴ درصدی پروژه‌های محرومیت‌زدایی در جهاد آبرسانی
معاون مرکز جهاد آبرسانی با اشاره به اینکه پیشرفت برنامه‌ای پروژه‌های قرارداد محرومیت‌زدایی ۶۳ درصد و پیشرفت فیزیکی آن ۴۴ درصد است، گفت: از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارتقای کیفیت آب در ۲۰۰ روستای مواجه با تنش آبی استفاده می‌شود. مهدی خان‌احمدی درباره آخرین وضعیت پیشرفت پروژه‌های جهاد آبرسانی افزود: در حال حاضر پیشرفت برنامه‌ای پروژه‌های قرارداد محرومیت‌زدایی ۶۳ درصد و پیشرفت فیزیکی آنها ۴۴ درصد است که در برخی استان‌ها از قبیل البرز، زنجان، آذربایجان شرقی و قم در آستانه تکمیل کل پروژه هدف در قرارداد اول هستند. وی ادامه ‌داد: با توجه ‌به آنکه روستاهای دیگری وجود دارد که واجد شرایط تعریف پروژه آبرسانی یا ارتقا پایداری آبرسانی هستند، اما در قرارداد اول از قلم‌ افتاده بودند، قرارداد دوم با هدف افزایش شمار پروژه‌های جهاد آبرسانی در دستور کار قرار گرفته است. معاون مرکز جهاد آبرسانی درباره اعتبارات این طرح گفت: اعتباراتی که برای محرومیت‌زدایی پیش‌بینی‌شده است از محل اعتبارات مصوب بند ۳ جدول ۱۷ قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، همچنین تهاتر‌بندی تبصره یک در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۹۰ هزار میلیارد ریال در حال تأمین است. خان‌احمدی درباره استان‌هایی که بیشترین تعداد روستا در جهاد آبرسانی دارند، بیان‌ داشت: استان‌های سیستان‌وبلوچستان ۲۵ درصد کل قرارداد را شامل می‌شود و بعد از آن استان‌های گیلان، خوزستان، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی بیشترین روستاهای مواجه با تنش یا فقدان آب را دارند که در قرارداد محرومیت‌زدایی لحاظ شده است. وی درباره ساختار تشکیلات طرح جهاد آبرسانی، اضافه ‌کرد: طرح جهاد آبرسانی یک طرح ملی نیازمند توجه ویژه سازمان برنامه‌ و بودجه در راستای تسهیلگری برای تأمین به‌موقع اعتبارات و سایر وزارتخانه‌ها بویژه وزارت کشور، جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، حفاظت محیط ‌زیست، وزارت نفت و... به‌منظور همکاری و همراهی در اجرای پروژه است. معاون جهاد آبرسانی گفت: اکنون در استان‌ها استاندار، به‌عنوان رئیس استان متولی و حامی پروژه جهاد آبرسانی است که در رفع معارضات دولتی و حقیقی و اختلافات بین سازمان‌ها بویژه راه و شهرسازی، منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نفت با شرکت آب و فاضلاب استان‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کند.

Page Generated in 0/0056 sec