printlogo


کد خبر: 273178تاریخ: 1402/9/28 00:00
اختلال مجدد در سامانه هوشمند عرضه سوخت جایگاه‌های بنزین؛ ۶۵ درصد جایگاه‌ها به صورت دستی فعالیت می‌کنند
سوخت‌گیری ادامه دارد

گروه اقتصادی: 65 درصد جایگاه‌های سوخت کشور پس از حمله سایبری انجام شده به سیستم عرضه سوخت کشورمان به صورت دستی و آفلاین وارد مدار خدمت‌رسانی شدند. طبق وعده مسؤولان وزارت نفت تا فردا امکان سوخت‌گیری با نرخ هزار و 500 تومان و استفاده از کارت سوخت ممکن خواهد شد.
به گزارش «وطن امروز»، صبح دیروز جایگاه‌‎های عرضه بنزین و گازوئیل در سراسر کشور با اختلال مواجه شدند. اینطور که پیداست دلیل اختلال به وجود آمده حمله سایبری‌ای بود که به سامانه هوشمند سوخت کشور شده بود و از ساعت 10 صبح دیروز تا حدود ساعت 11 صبح اغلب پمپ بنزین‌های کشور دیگر نتوانستند خدمت‌رسانی کنند اما وزارت نفت با توجه به تجربه قبلی که در رابطه با حمله سایبری داشت، بلافاصله اقدامات لازم برای دستی شدن عرضه سوخت را انجام داد و گام به گام جایگاه‌ها توانستند بدین طریق خدمت‌رسانی کنند. 
جواد اوجی ظهر دیروز چند ساعت پس از این اتفاق در یکی از پمپ بنزین‌های کشور حاضر شد و گفت: ظرف ساعات آینده کل جایگاه‌های عرضه سوخت کشور به‌ صورت دستی عملیاتی می‌شوند. 
وی افزود: هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در دستور کار نیست و هم‌اکنون شرایط ذخیره‌سازی‌ها در انبارهای سوخت کشور مطلوب است. اوجی اظهار کرد: به محض بروز این اتفاق، کارگروه مدیریت بحران در وزارت نفت تشکیل و دستورهای لازم برای رفع مشکل داده شد. وی در ادامه گفت: سهمیه سوخت شهروندان در کارت‌های هوشمند سوخت محفوظ است و خللی در آن به‌ وجود نخواهد آمد. وزیر نفت با یادآوری اینکه صنعت نفت در سال ۱۴۰۰ نیز تجربه ایجاد اختلال در سامانه سوخت کشور از سوی دشمنان را داشته است، تصریح کرد: تلاش می‌شود در کمترین زمان ممکن پمپ‌های جایگاه‌های عرضه سوخت به‌ صورت دستی عملیاتی شود تا وقفه‌ای در سوخت‌گیری خودروهای شهروندان پیش نیاید. اوجی با تشکر از مردم به ‌واسطه صبوری به جهت اختلال در سامانه هوشمند سوخت کشور گفت: دشمن صهیونیستی و آمریکا به ‌دلیل اینکه در جبهه‌های دیگر ضربه خورده‌اند، می‌خواستند با اختلال در سامانه سوخت کشور، مردم ایران را دچار چالش و زحمت کنند اما اطمینان داشته باشند خادمان این مردم در صنعت نفت نخواهند گذشت این اتفاق رخ دهد و این توطئه خنثی خواهد شد.
* دستور رئیسی برای رفع فوری اختلال در پمپ‌های بنزین
همزمان ظهر دیروز رئیس‌جمهور دستور به رفع فوری اختلال در پمپ‌های بنزین داد.  حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، وزیر نفت را موظف کرد به نحو مقتضی نسبت رفع فوری اختلال در برخی جایگاه‌های سوخت‌رسانی اقدام کند. رئیسی به جواد اوجی دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌های سوخت‌رسانی، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند. رئیس‌جمهور همچنین وزیر نفت را موظف کرد نسبت به «اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع» به مردم اقدام کند.
* سهمیه مردم در کارت‌های سوخت حفظ می‌شود
معاون وزیر نفت هم گفت: سهمیه مردم در کارت‌های سوخت حفظ می‌شود و پس از رفع مشکل می‌توانند از آن استفاده کنند. جلیل سالاری درباره سهمیه بنزین کارت‌های سوخت گفت: سهمیه مردم در کارت سوخت به قوت خود باقی است و بعد از  رفع مشکل مردم می‌توانند از سهمیه سوخت خود استفاده کنند. وی از مردم درخواست کرد نگرانی‌ای بابت قیمت سوخت نداشته باشند. 
* 65 درصد جایگاه‌های سوخت وارد مدار شدند
بر اساس آخرین اخبار اعلامی در زمان تنظیم این گزارش (عصر دیروز)، جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش‌فرآورده‌های نفتی با اشاره به اختلال پیش‌آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت با یادآوری اینکه در پی ایجاد اختلال، بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت غیرعملیاتی شده است، اعلام کرد: تا این لحظه (ساعت ۱۷ بعد از ظهر) بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ جایگاه به ‌صورت دستی عملیاتی شده است و همکارانم در تلاشند تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها با قیمت دوم و به‌ صورت دستی فعال شوند. وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ۶۵ درصد جایگاه‌های سوخت کشور عملیاتی هستند، اظهار کرد: احتمالا تا فردا (امروز ۲۸ آذر) با راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت به ‌صورت سیستمی امکان عرضه بنزین سهمیه‌بندی هزار و ۵۰۰ تومانی هموطنان نیز فراهم خواهد شد. 
* قیمت و سهمیه بنزین تغییر نمی‌کند
روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اختلال پیش‌آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: این اختلال هیچ ارتباطی به تغییر قیمت و سهمیه سوخت در کشور ندارد. جعفر سالاری‌نسب با اشاره به اختلال پیش‌آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت از ساعت ۹:۴۰ صبح دیروز اظهار کرد: این اختلال در سراسر کشور پیش‌ آمده و از همان ساعت‌های اولیه گروه عملیاتی تشکیل و نشستی در ارتباط با این موضوع برگزار شد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در بیشتر مناطق کشور اختلال به ‌وجود آمده و همکاران در تلاشند مشکل را برطرف کنند. سالاری‌نسب تاکید کرد: این اختلال هیچ ارتباطی به تغییر قیمت و سهمیه سوخت در کشور ندارد.
* ماجرای قطع سامانه چیست؟
هکرهای مرتبط با اسرائیل مسؤولیت «حمله سایبری» به جایگاه‌های سوخت در «سراسر ایران» را برعهده گرفتند. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «نظر به بروز اختلال فنی در بعضی جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به ‌صورت آفلاین انجام خواهد شد». پیش از این، یک حمله سایبری در ۴ آبان ۱۴۰۰ سیستم کارت‌های سوخت را مختل کرده بود. 4 روز بعد از این اتفاق دوباره سامانه مانند سابق شد. 
* «گنجشک‌ درنده» مدعی انجام حمله سایبری شد
یک گروه هکری مرتبط با رژیم صهیونیستی ادعا کرد در یک حمله سایبری، پمپ بنزین‌ها را در سراسر ایران فلج کرده است. گروه موسوم به «گنجشک درنده» اعلام کرد «اکثر پمپ‌های بنزین را در سراسر ایران از کار انداخته است». «گنجشک درنده» پیش از این مدعی حمله سایبری به شرکت‌های بزرگ از جمله فولاد ایران هم شده بود.
* پدافند غیرعامل: ادعای دشمن را تأیید نمی‌کنیم
روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور در اطلاعیه‌ای درباره اختلال در سامانه سوخت آورده است: در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد. در متن اطلاعیه روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور آمده است: «درباره دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد. نتایج نهایی بررسی‌ها در روزهای آتی به اطلاع خواهد رسید».

Page Generated in 0/0053 sec