printlogo


کد خبر: 273180تاریخ: 1402/9/28 00:00
سازمان هواشناسی: هوای پایتخت و اغلب کلانشهرها تا پایان ماه آلوده است
نفس‌ بریده پاییز

گروه اجتماعی: طی ۲ روز گذشته هوای تهران و اغلب کلانشهرها باز هم در شرایط ناسالم و وضعیت قرمز آلودگی قرار گرفت. در این شرایط مسؤولان نیز به جای حل این معضل، فقط اقدام به تعطیلی مدارس می‌کنند و به شهروندان هشدار می‌دهند در روزهایی که هوا آلوده است از تردد بی‌مورد خودداری کنند! بخش عمده آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای فرسوده بویژه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است، چرا که طی یک دهه گذشته اقدامی برای نوسازی این بخش انجام نشده است اما اکنون اقداماتی برای توسعه و نوسازی حمل‌و‌نقل عمومی همچون توسعه خطوط مترو و خرید اتوبوس‌های جدید انجام شده است، از جمله قرارداد خرید 3 هزار اتوبوس برای ورود به ناوگان حمل‌ونقل عمومی امضا شده است؛ خودروهایی که بخش عمده آنها برقی است و هوا را آلوده نمی‌کند. در کنار این، بحث تولید خودروهای برقی نیز در دستور کار است. به علاوه گسترش مترو نیز از دیگر برنامه‌های در دستور کار است که در این رابطه می‌توان به قرارداد خرید ۷۹۱ واگن اشاره کرد، همچنین می‌توان به بهره‌برداری از ۴ ایستگاه مترو در خطوط ۶ و ۷ مترو اشاره کرد که با این اقدام جمعا ۹ کیلومتر به شبکه ریلی پایتخت اضافه شد. در مجموع خطوط متروی تهران طی ۲۵ ماه ۲۴ کیلومتر افزایش یافته و این در حالی است که عملیات عمرانی خط ۱۰ مترو نیز در تهران آغاز شده است. با توجه به اینکه در دولت گذشته اقدام قابل توجهی در راستای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی انجام نشد، دولت سیزدهم تلاش می‌کند با عبور از مشکلاتی که از گذشته به ارث رسیده است، با نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و توسعه خطوط ریلی مانع از ادامه آلودگی هوا در آینده شود. این در حالی است که بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، میانگین کیفیت هوای تهران دیروز با شاخص 152 در وضعیت قرمز و ناسالم قرار گرفت.
* تعطیلی مدارس ابتدایی و توقف فروش طرح ترافیک روزانه
معاون استاندار تهران مصوبات جدید کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران را اعلام کرد و گفت: مهدهای کودک و مدارس استثنایی در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل و مدارس ابتدایی استان تهران غیر از شهرستان‌های رباط کریم، دماوند، فیروزکوه و بخش رودبار قصران در ۲ نوبت صبح و عصر سه‌شنبه ۲۸ آذر (امروز) غیرحضوری و مجازی است.
میرمحمد غراوی اظهار کرد: با توجه به تشدید آلودگی هوا و در معرض خطر قرار گرفتن سلامت شهروندان، بر اساس تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران و با توجه به نامه دانشگاه علوم پزشکی، کودکستان‌ها، مهدهای کودک و مدارس استثنایی در همه مقاطع تحصیلی تعطیل است، همچنین مدارس ابتدایی استان تهران غیر از شهرستان‌های رباط‌کریم، دماوند، فیروزکوه و بخش رودبار قصران در ۲ نوبت صبح و عصر سه‌شنبه ۲۸ آذر (امروز) غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود. وی ادامه داد: تردد شبانه همه خودروهای گازوئیلی سنگین به استثنای میکسرهای حمل بتن در محدوده «کامیون ممنوع» شهر تهران ممنوع است. همچنین طبق این مصوبات توصیه می‌شود گروه‌های حساس (کودکان، افراد سالمند، بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار و...) از تردد در فضای باز خودداری کنند و از هرگونه فعالیت ورزشی اعم از انفرادی و همگانی در محیط باز خودداری شود.
غراوی در ادامه گفت: پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال‌احمر باید در مناطق پرتردد شهر جانمایی شوند و شهرداری‌ها و اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان، نسبت به جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری اقدام کنند. وی تصریح کرد: استفاده از ماسک‌های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط آحاد مردم بویژه گروه‌های حساس (کودکان، افراد سالمند، بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار و...)، شاغلان پلیس راهور و شهرداری‌ها و... که بیشترین مواجهه با آلودگی هوا و حضور در فضای باز دارند، ضرورت دارد. غراوی ضمن اعلام ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه در روز سه‌شنبه ٢٨ آذر (امروز) اظهار داشت: پلیس راهور تهران بزرگ باید نسبت به جلوگیری از تردد همه موتوسیکلت‌ها، خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، همچنین وسایل نقلیه دودزا دارای معاینه فنی اقدامات لازم را به عمل آورد.
* از تردد غیرضرور در سطح شهر پرهیز کنید
سازمان هواشناسی نسبت به افزایش آلودگی هوا در ۱۰ کلانشهر هشدار داد و بر لزوم کاهش تردد غیرضروری و کنترل فعالیت‌های صنعتی مراکز انتشار آلاینده‌ها تاکید کرد. این سازمان با صدور هشدار سطح زرد از پایداری جو و سکون هوا و در نتیجه افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا تا جمعه اول دی خبر داد. این شرایط جوی امروز در تهران، اراک، اصفهان، اهواز و یزد، فردا در تهران، کرج، اصفهان، اهواز، سمنان، مشهد، یزد و اراک، پنجشنبه در تهران، کرج، سمنان، اصفهان، اهواز، یزد، مشهد، اراک و تبریز و جمعه در تهران، کرج، قزوین، سمنان، اصفهان، اهواز، مشهد و یزد پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره جوی، افزایش غلظت آلاینده‌ها و افزایش شاخص‌ آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک در مناطق پرتردد ناسالم برای تمام گروه‌ها پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، مدیریت به منظور کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در منابع متحرک و ثابت، کنترل فعالیت‌های صنعتی مراکز انتشار آلاینده‌ها، کاهش تردد غیرضرور و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز بویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی، پایش مداوم ایستگاه‌های سنجش آلودگی توسط مراجع ذی‌صلاح و اتخاذ تدابیر لازم به منظور کنترل میزان آلودگی را توصیه کرده است.
* قرارگاه مدیریت هوا برای مهار آلودگی ایجاد شود
رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس گفت: حل معضل آلودگی هوا نیازمند تلاش همه‌جانبه تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط است اما از آنجا که انسجام و انگیزه چندانی برای مهار این مشکل از سوی متولیان امر بویژه سازمان محیط‌ زیست به چشم نمی‌خورد، بنابراین بعید است چنین معضلی به این زودی‌ها حل شود. سمیه رفیعی در گفت‌وگو با «وطن امروز» اظهار داشت: با آنکه هر دستگاهی باید در زمینه مهار آلودگی هوا مسؤولیت‌پذیر باشد ولی فراکسیون محیط‌ زیست مجلس بنا به وظیفه‌ای که دارد، برای شناسایی منبع آلودگی هوا در سطح و اطراف شهر وقت می‌گذارد و گزارش‌های حاصله در اختیار مسؤولان دستگاه‌ها قرار می‌گیرد اما آنگونه که مشخص است اقدام قابل توجهی که منجر به کاهش آلاینده‌ها در سطح شهر شود به‌کار گرفته نمی‌شود. وی با بیان اینکه برخی مسؤولان به جای حل معضل آلودگی هوا به این مقوله به چشم سوژه نگاه می‌کنند تا عقب نیفتند، ادامه داد: به طور مثال شورای عالی محیط‌ زیست به جای ارائه گزارش‌هایی از اقدامات انجام شده درباره حل مشکل آلودگی هوا، گزارش آلودگی هوا را به رئیس‌جمهور می‌دهند و می‌گویند تعداد روزهایی که هوا ناسالم در سال‌جاری بوده نسبت به سال قبل کم شده است در حالی که آنها گزارش 8 ماهه را به یک‌ساله تعمیم می‌دهند! رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مسؤولان و دست‌اندرکاران باید حداقل تلاش کنند قانون هوای پاک در کشور اجرا شود. این در حالی است که فراکسیون محیط‌ زیست مجلس توانسته است نظارت خود را در این زمینه انجام دهد و مدیرانی را که عملکرد ضعیفی در این بخش داشته‌اند معرفی کند. وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه نیز خیلی به بحث محیط‌ زیست توجه نشده است. در چنین شرایطی امیدواریم همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها تکالیف خود را در راستای رفع آلودگی هوا به‌درستی انجام دهند.  نکته قابل توجه اینکه  برای حل معضل آلودگی هوا باید یک قرارگاه مدیریت هوا با مدیریت شخص وزیر کشور ایجاد شود، چرا که تنها وزارتخانه‌ای که همّ و غم زیادی برای حل این معضل دارد وزارت کشور است. این وزارتخانه همیشه از منابع داخلی برای مهار این مشکل هزینه می‌کند.

Page Generated in 0/0064 sec