printlogo


کد خبر: 273181تاریخ: 1402/9/28 00:00
بذرپاش: رکورد تزانزیت 8.5 میلیون تن کالا نشان می‌دهد در تسهیل فرآیندها موفق شده‌ایم
رشد 33 درصدی ترانزیت کشور

وزیر راه و شهرسازی بر احیای سهم ایران در جاده ابریشم تاکید کرد و گفت: باید با عملیات جهادگونه و تسریع در اجرای پروژه‌های ترانزیتی، سهم ایران را از جاده جدید ابریشم احیا کنیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته ضمن گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، رشد و توسعه ترانزیت را یکی از محورهای اقدامات برنامه‌ای و عملیاتی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: داشتن یک نقشه جامع و مدون نشان می‌دهد این وزارتخانه به عنوان پیشران پیشرفت کشور به دنبال ایفای نقش اصلی در توسعه اقتصادی بوده و هیچ بهانه‌ای از جمله مشکلات مربوط به منابع مالی و... ما را از مسیر خود دور نمی‌کند.
مهرداد بذرپاش تاکید کرد: تحقق ۳۳ درصدی رشد ترانزیت با وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده اتفاقی بزرگ و حاصل دیدارها و مذاکرات متعدد با کشورهای خارجی است، موضوع رشد ترانزیت در همه دیدارها و مذاکرات با کشورهای خارجی همواره به عنوان مساله اصلی مطرح می‌شود.
وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم سهم ایران را در راه ابریشم جدید بازگردانیم باید سرعت بیشتری داشته و عملکرد جهادگونه داشته باشیم.
بذرپاش افزود: تکمیل و ایجاد راه‌های مواصلاتی در حوزه ترانزیت هم از دیگر موضوعاتی است که با عزم جدی در حال تحقق است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه‌های کم‌سابقه‌ای در حوزه تکمیل کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب در کشور به بهره‌برداری رسید که راه‌آهن همدان - سنندج یکی از آنها بود و کردستان را از بن‌بست ریلی خارج کرد و این پروژه در زنجیره مواصلاتی شهرهای کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.
وی افزود: بستان‌آباد به تبریز در زنجیره شرقی - غربی از دیگر پروژه‌ها در حوزه محورهای مواصلاتی است و قدردان همه همکاران سابقی هستیم که طی سال‌های گذشته در این پروژه فعالیت کردند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: به موازات آن قراردادهای متعدد و متفاوت بین‌المللی منعقد شد که یکی از آنها پروژه ریلی شلمچه به بصره است که ما را می‌تواند به مدیترانه و اروپا متصل کند و پس از ۴۵ سال، در سال جاری به مرحله اجرا رسید.
بذرپاش یادآور شد: از ابتدای سال جدید میلادی عملیات اجرایی پروژه ریلی رشت - آستارا آغاز می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تکمیل‌کننده کریدورها است.
وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر اجرای پروژه‌ها، بی‌سابقه‌ترین قراردادهای صدور خدمات فنی‌مهندسی نیز در حوزه راه‌های مواصلاتی و تکمیل کریدورها منعقد شد که احداث جاده و تکمیل کریدورها در ارمنستان توسط شرکت‌های ایرانی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار و توافق احداث ۲۴۰ کیلومتر راه در کشور ترکمنستان به ارزش بیش از ۵۵۰ میلیون دلار از جمله آنهاست.
وزیر راه و شهرسازی گفت: توافق دیگر در تعریف و احداث کریدور ارس با کشور آذربایجان بود که بیش از ۱۵ سال باقی مانده بود و اکنون پیمانکار آن مشخص شده و در مراحل اجرایی به سر می‌برد.
به گفته بذرپاش، این توافق‌ها در راستای تکمیل محورهای مواصلاتی بوده و تولید ثروت برای آیندگان به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: بزرگ‌ترین قطعه آزادراهی کشور یعنی اصفهان به شیراز نیز به بهره‌برداری رسید و قطعه رشت به کاسپین هم ظرف چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که اتصال دریا به دریا از بندر شهید رجایی به کاسپین را محقق می‌کند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: قطعه میانه به اردبیل نیز ظرف ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
* پیگیری دریافت مجوز واردات واگن‌های مسافری از سران قوا
وزیر راه و شهرسازی از پیگیری برای دریافت مجوز واردات واگن مسافری از سران قوا خبر داد و گفت: در بخش ریلی هر چه توان داریم برای نوسازی لکوموتیو به کار بسته‌ایم تا در اولویت قرار بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای قرارداد خواهرخواندگی ایران با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان گفت: در پی این اتفاق، توافق بندر باکو با بندر کاسپین و انزلی پیش رو است.
بذرپاش در ادامه گفت: با تعیین پیمانکار، عملیات اجرایی کریدور ارس آغاز شده است که منجر به ساخت پل روی رودخانه ارس و تعریض جاده می‌شود تا از این طریق به نخجوان متصل شویم. وی گفت: ظرف ماه آینده، توافقنامه کریدوری بین روسای جمهور ایران و آذربایجان با حضور نمایندگان روسیه امضا خواهد شد.
بذرپاش همچنین از تکمیل پروژه ریلی اقلید به یزد تا پایان سال خبر داد و گفت: اقدامات تکمیلی از سال گذشته در اولویت قرار گرفت و امید است با بهره‌برداری از این خط در حوزه جابه‌جایی بار کمک شایانی به صاحبان بار و مسافران شود.
* رشد ۳۳ درصدی ترانزیت
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستیابی به رشد ۳۳ درصدی ترانزیت گفت: این رکورد در جاده و ریل یک عدد است اما در پشت این عدد مذاکرات و پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه نهفته است. آبان‌ماه رکورد جابه‌جایی بار شکسته شد و اتفاق خوب ترخیص ناوگان باری رخ داد. در بخش مسافری همه ظرفیت‌ها برای تسهیل  فرآیند شرکت‌های حمل و نقلی به کار گرفته شده است. ما نیز در قالب وجوه اداره‌شده مبلغی را در بانک قرار داده‌ایم تا سرعت نوسازی افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: اینکه ۳۳ درصد ترانزیت رشد کرده و یک رکورد ۸,۵ میلیون تنی را به جا گذاشته است، نشان می‌دهد در فرآیند تسهیل قدری موفق شده‌ایم. در تلاش هستیم با اقدامات نرم‌افزاری مانند بارنامه و حذف تعرفه‌های ترجیحی و کاهش آن، افزایش مبادلات و حجم بار را افزایش دهیم. برنامه در دولت مشخص است و منابعی که در مسیر می‌توانیم بیاوریم در شاهراه کریدورهای شرقی - غربی و شمالی - جنوبی تعریف می‌شود.

Page Generated in 0/0058 sec