printlogo


کد خبر: 273196تاریخ: 1402/9/29 00:00
دور دنیا

افزایش شمار شهدای غزه به 19 هزار و 667 نفر
وزارت بهداشت غزه دیروز اعلام کرد: شمار شهدا از آغاز جنگ علیه غزه تاکنون به ۱۹ هزار و ۶۶۷ نفر رسیده و تعداد زخمی‌ها نیز ۵۲ هزار و ۵۸۶ نفر شده است. مدیرکل وزارت بهداشت غزه نیز دیروز اعلام کرد شمار شهدا طی ۳۶ ساعت گذشته به ۱۷۷ نفر رسید و البته تعداد زیادی از پیکرهای شهدا همچنان زیر آوار است. بنا بر گزارش شبکه المیادین، روز گذشته درگیری شدیدی بین مبارزان فلسطینی و نظامیان صهیونیست در خان‌یونس بویژه در محله شیخ ناصر به وقوع پیوست. همچنین درگیری‌ها در منطقه تل‌الزعتر واقع در شرق جبالیا ادامه دارد. طی ۲ روز گذشته صدها نفر در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و جنگنده‌های رژیم اشغالگر برج شوا و حصری در محله الرمال واقع در مرکز غزه را بمباران کردند.
***
تلفات 383 هزار نفری ارتش اوکراین از آغاز جنگ
وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد از آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین تخمین ‌زده می‌شود ۳۸۳ هزار نظامی کی‌یف کشته یا زخمی شده‌اند و اوکراین فقط از آغاز ضدحملات علیه نیروهای روسیه در چهارم ژوئن (۱۴ خرداد)، ۱۵۹ هزار نیرو (کشته و زخمی) از دست داده است. سرگئی شویگو همچنین اعلام کرد از آغاز درگیری‌ها، نیروهای مسلح روسیه بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ مزدور خارجی، ۱۲۱ هواپیما و ۷۶۶ تانک از جمله ۳۷ تانک غربی لئوپارد اوکراین را از بین برده‌اند. او با بیان اینکه امروز ارتش روسیه آماده‌رزم‌ترین ارتش جهان است، تاکید کرد: نیروهای مسلح روسیه عملیات ویژه را سال ۲۰۲۴ تا تکمیل وظایف مشخص شده ادامه خواهند داد. به گفته شویگو، اوکراین تاکنون ۲۰۳ میلیارد دلار از حامیان خارجی خود دریافت کرده که ۳۰ میلیارد بیشتر از تولید ناخالص داخلی آن است و در واقع کشوری ورشکسته است.
***
سازمان ملل: یک دادگاه ویژه درباره جنگ غزه تشکیل شود
با تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه خواستار تشکیل یک دادگاه ویژه درباره جنگ غزه شد. به گزارش ایسنا، مارتین گریفیث در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» خاطرنشان کرد فرار از مجازات در جنگ غزه قویا به چشم می‌خورد و ممکن است نیازی به ایجاد یک دادگاه ویژه درباره جنگ غزه، وجود داشته باشد. وی در ادامه افزود: سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد حمله رژیم صهیونیستی به جنوب نوار غزه دقیق‌تر از حملات به شمال این باریکه است و این موضوع ناامیدکننده است. گریفیث در ادامه تاکید کرد: شمار قربانیان ناشی از بیماری‌ها شاید چندین برابر بیشتر از تعداد کشته‌های ناشی از بمباران نوار غزه باشد و پیش‌بینی می‌شود این آمارها با آغاز آواربرداری افزایش یابد.
***
پهپادهای ارزان حماس بلای جان اسرائیل
وبگاه شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به مقایسه عملکرد پهپادهای حماس با تجهیزات پیشرفته ارتش اسرائیل پرداخته و نوشته پهپادهای دست‌ساز و ارزان‌قیمت حماس بهتر از تجهیزات پیشرفته ارتش اسرائیل عمل کرده‌اند. بلومبرگ می‌نویسد 7 اکتبر آنچه باعث سردرگمی وآشفتگی سربازان اسرائیلی در جبهه جنوبی شد پرتاب راکت از غزه نبود بلکه صدای همهمه‌ای غیرمعمول و ناآشنا در بالای سرشان بود که تا آن زمان نشنیده بودند. بلومبرگ نوشته در جریان حملات 7 اکتبر ناوگانی از پهپادهایی که تنها با 6500 دلار در فضای اینترنت قابل خریداری هستند آسمان بالای حصار مرزی یک میلیارد دلاری اسرائیل را فتح کردند. طبق این گزارش، استفاده حماس از پهپادهای تجاری برای حمله همان راهبردی است که اوکراین هم در روزهای اول حمله روسیه از آن استفاده می‌کرد. به نوشته بلومبرگ، این راهبرد یکی از آسیب‌پذیری‌های اصلی پدافندهای هوایی و زمینی اسرائیل را آشکار کرد. حماس با دور زدن سامانه‌های پایشی پیشرفته اسرائیل توانست از حصار مرزی اسرائیل عبور کرده و حملات 7 اکتبر را انجام دهد.
***
اعلام میزان مشارکت در انتخابات شوراهای استانی عراق
کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد میزان مشارکت در انتخابات شوراهای استانی در سطح ویژه (نیروهای مسلح) و عمومی به 41 درصد رسید. شنبه هفته جاری، رای‌گیری ویژه نیروهای امنیتی و نظامی عراق برگزار شد که بر اساس آمارهای اولیه کمیساریای عالی مستقل انتخابات، نسبت مشارکت در آن 67 درصد بود. بر اساس قانون اساسی عراق، این شوراها، اختیارات گسترده‌ای دارند و به مثابه قوه قانون‌گذار و ناظر در هر استان هستند، به‌گونه‌ای که حق صدور قوانین محلی را دارند تا براساس اصل تمرکززدایی اداری، بتوانند امور استان را بدون اینکه در تعارض با قانون اساسی و قوانین دولت فدرال باشد، مدیریت کنند. مردم عراق برای نخستین بار از سال 2013 تاکنون و سومین بار پس از سقوط رژیم بعث در 2003، برای شرکت در انتخابات شوراهای استانی پای صندوق‌های رای رفتند. این انتخابات شامل 15 استان از 18 استان عراق بود و 3 استان اقلیم کردستان عراق که تابع سیستم ایالتی اقلیم هستند، مشمول این انتخابات نبودند.

Page Generated in 0/0063 sec