printlogo


کد خبر: 273207تاریخ: 1402/9/29 00:00
همه مقاطع تحصیلی در استان تهران غیر از فیروزکوه به دلیل آلودگی هوا تا پنجشنبه غیرحضوری شد
تهران در آرزوی هوای پاک
سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد: تهران از جمعه بارانی می ‌شود

گروه اجتماعی: هوای پایتخت و اغلب کلانشهرها در پی تراکم آلاینده‌ها برای سومین روز متوالی باز هم آلوده و در وضعیت ناسالم قرار گرفت به طوری که همه مقاطع تحصیلی استان تهران غیر از فیروزکوه امروز نیز غیرحضوری شد. این در حالی است که آلودگی هوا هر سال موجب مرگ بسیاری از شهروندان می‌شود؛ آلودگی‌ای که بخش عمده آن ناشی از دود حاصل از تردد خودروها و موتوسیکلت‌هایی است که طبق گزارش‌های موجود دوسوم آنها فرسوده هستند. از طرفی قانون هوای پاک که بیش از 20 سازمان و دستگاه با آن مرتبط هستند بخوبی اجرا نمی‌شود. به گفته کارشناسان، سالانه بیش از یک میلیون خودرو تولید و به چرخه حمل‌و‌نقل کشور وارد می‌شود، در حالی که با ورود خودروهای نو باید بخش عمده‌ای از خودروهای فرسوده از چرخه فعالیت خارج شوند اما متاسفانه خودروی فرسوده چندانی برای اسقاط از ناوگان حمل‌و‌نقل خارج نمی‌شود. از طرفی خودروهای ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی فرسوده و کهنه هستند، چرا که طی یک دهه گذشته اقدامی برای نوسازی آنها نشده است؛ بنابراین دودی که این روزها به چشم و ریه مردم می‌رود، حاصل سهل‌انگاری مسؤولانی است که در گذشته نسبت به نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بی‌توجهی کردند. البته طی 2 سال اخیر اقدامات قابل توجهی برای نوسازی حمل‌و‌نقل عمومی انجام شده است که نمونه آن انعقاد قرارداد برای واردات 3000 هزار دستگاه اتوبوس جهت به‌کارگیری در ناوگان حمل‌ونقل شهری است. در کنار آن خطوط مترو نیز توسعه یافته است.
در این میان با توجه به پیش ‌بینی‌های سازمان هواشناسی که از تداوم آلودگی هوا در روزهای آینده حکایت دارد، معاون استاندار تهران از غیرحضوری شدن همه مقاطع تحصیلی در استان تهران غیر از فیروزکوه در ۲ نوبت صبح و عصر تا پنجشنبه ۳۰ آذر خبر داد. میرمحمد غراوی با اشاره به مصوبات جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: با توجه به تشدید و استمرار آلودگی و پایداری هوا و در معرض خطر قرار گرفتن شهروندان، بر اساس مصوبه کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا، فعالیت آموزشی همه مقاطع تحصیلی در استان تهران غیر از فیروزکوه در ۲ نوبت صبح و عصر تا پنجشنبه ۳۰ آذر غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود. وی با اشاره به تعطیلی مهدهای کودک طی این مدت ادامه داد: همه مقاطع تحصیلی و مدارس استثنایی در ۲ نوبت صبح و عصر غیرحضوری است، همچنین پلیس راهور تهران بزرگ و پلیس راهور شرق و پلیس راهور غرب تهران، از تردد شبانه خودروهای گازوئیلی سنگین که آلایندگی قابل رؤیت دارند، جلوگیری می‌کنند. غراوی ادامه داد: مجوزهای طرح ترافیک توسط شهرداری تهران در این بازه زمانی صادر نمی‌شود. معاون استاندار تهران با بیان اینکه فعالیت کارخانجات شن و ماسه تا پایان روز پنجشنبه ۳۰ آذر ممنوع  است، خاطرنشان کرد: طبق این مصوبات توصیه می‌شود گروه‌های حساس (کودکان، افراد سالمند، بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار و...) از تردد در فضای باز خودداری کنند و هرگونه فعالیت ورزشی اعم از انفرادی و همگانی در محیط باز ممنوع است. غراوی در ادامه گفت: پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال‌احمر در مناطق پرتردد شهر، جانمایی شده و شهرداری‌ها و اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان، نسبت به جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری اقدام می‌کنند. وی عنوان کرد: سازمان صداوسیما، رسانه‌ها و روابط عمومی همه دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به اطلاع‌رسانی لازم، توصیه‌ها و جلب همکاری و مشارکت عمومی درباره پرهیز از اقدامات منجر به آلودگی هوا، رعایت نکات بهداشتی ویژه شرایط اضطرار آلودگی هوا و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از سفرهای غیرضرور و نظایر آن اقدام کنند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران تصریح کرد: استفاده از ماسک‌های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط آحاد مردم بویژه گروه‌های حساس (کودکان، افراد سالمند، بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار و...)، شاغلان پلیس راهور و شهرداری‌ها و... که بیشترین مواجهه با آلودگی هوا و حضور در فضای باز را دارند، ضرورت دارد. غراوی اظهار کرد: پلیس راهور تهران بزرگ باید نسبت به جلوگیری از تردد همه موتوسیکلت‌ها، خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و همچنین وسایل نقلیه دودزا دارای معاینه فنی، اقدامات لازم را به عمل آورد. وی افزود: ممنوعیت مصرف نفت کوره و مازوت در همه واحدهای نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان، کماکان ادامه می‌یابد و شرکت گاز استان، نسبت به تداوم تأمین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و سایر واحدهای متصل به شبکه گاز‌رسانی که فعالیت آنها در این شرایط ضروری است، اقدام می‌کند. معاون استاندار ادامه داد: تردد شبانه همه خودروهای گازوئیلی سنگین به استثنای میکسر‌های حمل بتن در محدوده کامیون ممنوع شهر تهران ممنوع است. غراوی همچنین گفت: شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌های استان و شهرداران مناطق شهر تهران جهت جلوگیری از پسماندسوزی و سوزاندن شاخ و برگ درختان، نظارت ویژه اعمال کرده و با جدیت با افراد خاطی برخورد کنند. همچنین اداره کل حفاظت محیط ‌زیست استان تهران باید نسبت به تشدید نظارت بر فعالیت واحدهای آلاینده و سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی اقدام کند.
* تداوم آلودگی هوای تهران طی 2 روز آینده
اداره کل هواشناسی استان تهران از تداوم آلودگی هوای تهران طی 2 روز آینده و بارش باران از جمعه شب (اول دی‌) خبر داد. بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران طی 2 روز آینده، استقرار جوی پایدار و عدم وزش باد قابل ملاحظه، آسمان صاف تا قسمتی ابری و در مناطق شهری همراه با غبار محلی و انباشت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی از جمعه با نفوذ سامانه بارشی، هوای پایتخت بارانی می‌شود.  
* آلایندگی خودروهای کاربراتوری با معاینه فنی حل نمی‌شود
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: اعمال شرایط سخت‌گیرانه حدود مجاز آلایندگی در خودروهای کاربراتوری به دلیل منسوخ شدن سطح تکنولوژی به کار رفته در سیستم سوخت‌رسانی این خودروها و عدم استفاده از کاتالیست امکان‌پذیر نبوده و تنها چاره و راهکار کاهش آلایندگی این خودروها خروج آنها از چرخه تردد است. شادی مالکی درباره نحوه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری گفت: رویه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری در مقایسه با خودروهای انژکتوری هیچ تفاوتی نداشته و تنها حدود مجاز کنترل وضعیت آلایندگی در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری متفاوت است. وی افزود: تکنولوژی خودروهای کاربراتوری در سیستم سوخت‌رسانی و برق به نحوی است که میزان آلایندگی آن در مقایسه با خودروهای انژکتوری بالاتر است و بدیهی است که حدود مجازی که برای پایش این خودروها توسط سازمان حفاظت محیط ‌زیست تعیین شده به همان نسبت سهل‌گیرانه‌تر است. بدون تردید میزان آلایندگی یک خودروی کاربراتوری که از منظر انتشار آلایندگی در سطوح بسیار پایین استاندارد قرار داشته با یک خودروی انژکتوری با استاندارد یورو ۲ و بالاتر که دارای کاتالیست و تکنولوژی سوخت‌رسانی هوشمند است، قابل مقایسه نبوده و تنها راه کنترل آن، خروج هر چه سریع‌تر این خودروها از چرخه تردد است. البته به این نکته باید اشاره شود که در حال حاضر تعدد خودروهای کاربراتوری در شهر تهران بسیار اندک است و بیشتر مشکل مربوط به موتوسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده است. مالکی با اشاره به این موضوع که فرآیند معاینه فنی برای وسایل نقلیه بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های کشوری انجام می‌شود، افزود: برای خودروهای کاربراتوری و فرسوده نیز معاینه فنی انجام می‌شود و این خودروها در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

Page Generated in 0/0062 sec