printlogo


کد خبر: 273211تاریخ: 1402/9/29 00:00
رصدخانه اقتصاد ایران راه‌اندازی شد
گزارش برخط ۱۲۰ نماگر اقتصادی برای مدیران و تصمیم‌گیران کشور

روز گذشته چند سامانه جدید جهت شفافیت هر چه بیشتر اقتصاد کشور تحت عناوین «رصدخانه اقتصاد ایران»، «داشبورد شرکت‌های دولتی» و «سامانه شرکت‌های دولتی» با حضور رئیس‌جمهور در وزارت امور اقتصادی و دارایی افتتاح شد.
«رصدخانه اقتصاد ایران» متولی رصد و تحلیل اقتصاد کشور و حاصل هم‌افزایی معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی و مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی است. در این رصدخانه، به‌طور مرتب داده‌های اقتصادی کشور رصد می‌شود تا دستان سیاست‌گذار برای اتخاذ بهترین تصمیمات همواره باز باشد.
 تمام سامانه‌های هوشمند وزارت اقتصاد در این رصدخانه فعال و در دسترس مدیران ارشد اقتصادی کشور خواهد بود. «سامانه داشبورد جامع اطلاعاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی» نیز یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت اقتصاد برای استقرار نظام حکمرانی داده و نخستین گام تحولی در مدیریت داده‌محور حوزه مالی و اقتصادی کشور است.
از ویژگی‌های این سامانه، «یکپارچگی بستر دسترسی به داده‌های معتبر»، «امکان پیدایش در عمق داده‌ها»، «ایجاد زیرساخت فنی لازم جهت پشتیبانی از مدیریت داده‌محور در سطوح مختلف» و «پیشنهاد سناریوی اقدام بهینه بر اساس مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی» است.
دستاورد‌های سامانه داشبورد، ایجاد شفافیت عملکردی وزارت اقتصاد و سازمان‌های تابعه در حوزه وضعیت شاخص‌های اقتصادی و مالی کشور و رصد‌پذیر کردن آثار تصمیمات و اقدامات اجرایی آن عنوان شده است.
معاون سیاست‌گذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دسترسی به اطلاعات به‌‌روز مهم‌ترین مزیت رصدخانه اقتصاد ایران است، گفت: اکنون ۱۲۰ شاخص و نماگر روی این رصدخانه قابل مشاهده است.
سیدعلی روحانی اظهار کرد: از ویژگی‌ها و کاربردهای رصدخانه اقتصاد ایران، ایجاد شفافیت در عملکرد وزارتخانه‌های اقتصادی و تمام شرکت‌های تحت کنترل دولت و امکان رصد روزانه آخرین وضعیت سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد است.
وی افزود: این سامانه یک داشبورد جامع اطلاعات اقتصادی کشور است و یکپارچگی داده‌ها و اطلاعات اقتصادی کشور و امکان رصد دقیق و به‌ روز این اطلاعات را فراهم می‌کند و یکی از سامانه‌های این رصدخانه، داشبورد جامع اطلاعات اقتصادی ایران است.
معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: در حوزه خزانه‌داری یکی از تکالیفی که بر عهده وزارت اقتصاد است و اساساً اقدام واقعاً متحول‌کننده‌ نظام خزانه‌داری کشور نیز است، بحث پرداخت ذی‌نفع نهایی و پرداخت اعتباری است که زیرساخت آن به طور خاص در ۲ سال اخیر با تاکید بسیار زیاد آماده بهره‌برداری است. نکته این است که پرداخت‌هایی که می‌خواهیم انجام شود با واسطه دستگاه‌های زیرمجموعه شرکت نباشد و مستقیماً پرداخت از خزانه دولت به ذی‌نفع نهایی اعم از کارمند یا کسی که کالایی را می‌فروشد و... باشد.
* بررسی ۱۲۰ شاخص و نماگر در رصدخانه اقتصاد ایران
معاون سیاست‌گذاری وزیر امور اقتصادی و دارایی متذکر شد: البته بخشی از این اطلاعات محرمانه است، مانند ورود و خروجی خزانه اما هر مقام حاکمیتی که اجازه دسترسی به اطلاعات داشته باشد، می‌تواند مشاهده کند. مساله مشاهده اطلاعات به‌روز توسط مقامات یا دستگاه‌های تصمیم‌گیری یک مساله مهم بود، بنابراین دسترسی به اطلاعات به‌‌روز مهم‌ترین مزیت این سامانه است. اکنون حدود ۱۲۰ شاخص و نماگر روی این رصدخانه قابل مشاهده است.
روحانی درباره انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی هم بیان کرد: تا ۳ سال قبل، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی اساساً مفهوم شناخته‌شده‌ای نبود. یعنی یک پژوهشگر برای دریافت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی باید مکاتبه و در قالب محرمانه، برخی از این صورت‌های مالی را دریافت می‌کرد و اگر گزارش و تحلیلی در این زمینه نوشته می‌شد، برچسب محرمانه می‌خورد و قابلیت انتشار نداشت و اساساً نظارت مردمی اعم از پژوهش و افراد مستقل از دولت بر شرکت‌های دولتی وجود نداشت، چرا که همه چیز محرمانه بود.

Page Generated in 0/0155 sec