printlogo


کد خبر: 273213تاریخ: 1402/9/29 00:00
اخبار

آخرین شب عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
آخرین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه‌زهرا(س) دوشنبه شب با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از مردم در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی در سخنانی با اشاره به سیره حضرت زهرا(س) برای روشنگری در جامعه، به تببین موضوع «شناخت وظیفه و نیاز زمانه» پرداخت.
***
پیام رئیس مجلس به نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی
تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس راه‌حل صلح پایدار است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به شانزدهمین نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO PA) که با عنوان «حمایت از مردم غزه و لزوم آتش‌بس فوری در فلسطین» در مسکو تشکیل شد، تاکید کرد ایران معتقد است امنیت دسته‌جمعی بدون مداخله بازیگران فرامنطقه‌ای و با تکیه بر توان و ظرفیت موثر کشورهای منطقه حاصل می‌شود.
محمدباقر قالیباف در پیام خود به ویاچسلاو والودین، رئیس مجلس دومای روسیه و رئیس مجمع پارلمانی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، دستیابی به مقوله امنیت و صلح پایدار را یک مساله جهانی دانست و به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند با همتایان خویش در مجالس دیگر در امر تقویت رهیافت ارزشمند همگرایی و افزایش مشارکت در دستیابی به اهداف امنیت دسته‌جمعی اعلام داشت.
او درباره مساله امروز فلسطین، حق دفاع از سرزمین بر اساس اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل را یک حق مشروع برای گروه‌های فلسطینی دانست و اعلام کرد: «صلح پایدار تنها با راه‌حلی مبتنی بر رفع تجاوزات صهیونیست‌ها، پایبندی به قوانین بین‌الملل، تضمین و تحکیم حقوق مسلم مردم فلسطین از جمله حق بازگشت تمام فلسطینیان رانده شده از وطن به سرزمین مادری خود و تشکیل دولت فلسطینی در تمامی سرزمین فلسطین به پایتختی قدس شریف میسر خواهد بود».
این پیام را کاظم جلالی، سفیر کشورمان در نشست مزبور که دیروز با حضور رئیس دومای دولتی روسیه و روسای مجالس قزاقستان، بلاروس، تاجیکستان و بلاروس و سفیران برخی کشورها در مسکو برگزار شد، قرائت کرد. قالیباف همچنین در ابتدای جلسه علنی سه‌شنبه 28 آذر مجلس گفت: «جبهه غرب به رهبری آمریکا با تمام ظرفیت رسانه‌ای، مالی، نظامی و دیپلماتیک به پشتیبانی از این جنایت‌ها ادامه می‌دهد. یادآوری کنم که تجربه این روزها به شما ثابت کرده است که افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی به تاریخ پیوسته است».
***
تنقیح قوانین با هوش مصنوعی تا پایان مجلس یازدهم
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سامانه شبیه‌سازی در اختیار مجلس قرار گرفته است، اعلام کرد: «با رویکرد هوشمندسازی و سامانه‌سپاری، پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت. تلاش بر این است که تا پایان دوره مجلس یازدهم کل پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی به اتمام برسد». بابک نگاهداری در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد این مرکز در دوره مجلس یازدهم، ضمن بیان رویکردها و اقدامات تحولی انجام شده و رشد قابل توجه کمی و کیفی تولیدات مرکز پژوهش‌های مجلس، از 2 تا 3 برابر شدن کمی تولیدات در این مورد خبر داد.
***
اجرای قانون شفافیت منابع مالی داوطلبان  انتخابات مجلس
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نخستین انتخاباتی در کشورمان خواهد بود که در آن قانون «شفافیت منابع مالی داوطلبان انتخابات» اجرایی خواهد شد. این قانون در جلسه علنی یکشنبه ۶ بهمن 1398 مجلس به تصویب نمایندگان رسید و ۹ بهمن همان سال توسط شورای نگهبان تایید شد. پس از تایید در شورای نگهبان این قانون به حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت ابلاغ شد اما چون چند روز بیشتر به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم باقی نمانده بود فرصت اجرا پیدا نکرد.
بر اساس این قانون، دریافت و پرداخت کمک مالی نقدی یا غیرنقدی برای تأمین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی باید شفاف باشد و هویت پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده آن معلوم باشد. در ماده ۵ قانون هم گفته شده حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی، در هر دوره انتخابات متناسب با پراکندگی جمعیت، محدوده جغرافیایی و تعداد کرسی‌های هر حوزه انتخابیه با پیشنهاد وزارت کشور به تایید هیات مرکزی نظارت می‌رسد. ماده ۷ قانون هم گفته داوطلبان موظفند حسابی را جهت واریز، برداشت و هرگونه نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی مربوط به هزینه‌های انتخاباتی، نزد یکی از بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی، تعیین یا افتتاح و هنگام ثبت‌نام و یا درخواست مجوز توسط احزاب، شماره و مشخصات آن و گواهی بانک مربوط را در این باره ارائه دهند.
***
ناکام ماندن تروریست‌ها در زاهدان
صبح دیروز در یک اقدام تروریستی کور که گروهک انصارالشیطان مسؤولیتش را بر عهده گرفت، یک مین کنار جاده‌ای در مسیر خودروی سپاه پاسداران در منطقه شورو زاهدان منفجر شد. به گزارش خبرگزاری فارس البته این حمله تروریستی ناکام بوده و نه‌تنها هیچ مجروح یا کشته‌ای نداشته، بلکه به خودرو نیز آسیبی وارد نشد.

Page Generated in 0/0078 sec