printlogo


کد خبر: 273216تاریخ: 1402/9/29 00:00
نشست دوره‌ای سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به‌جای تمرکز بر برجام به گزارش تروئیکای اروپا و اسرائیل علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران استناد کرد
انحراف شورای امنیت

گروه سیاسی: نشست شورای امنیت سازمان ملل به بهانه گزارش دوره‌ای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به مکانی برای طرح ادعاهای مضحک و خارج از موضوع برنامه جامع اقدام مشترک تبدیل شد.
به گزارش «وطن امروز»، نمایندگان تروئیکای اروپا و آمریکا که درباره بدعهدی‌های خود در توافق هسته‌ای با ایران حرفی برای گفتن ندارند، شورای امنیت را محل مناسبی برای ادعاهای موشکی و پهپادی علیه ایران یافتند. 
در نشست «عدم اشاعه: اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت»، شانزدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل قرائت شد. در شرایطی که تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ایران ذیل قطعنامه 2231  خاتمه یافته است، آنتونیو گوترش در گزارش خود به فضاسازی‌های دولت‌های خاطی برجام، رژیم صهیونیستی و اوکراین علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران استناد کرده و حتی برخی موضوعات منطقه‌ای را به برجام ربط داده است.
در شرایطی که سازمان ملل و شورای امنیت در جلوگیری از جنایات جنگی اسرائیل در غزه به‌ طور کامل شکست خورده‌اند، دبیرکل این نهاد بین‌المللی بدون توجه به تهدیدات علنی تل‌آویو در داشتن سلاح هسته‌ای و نادیده گرفتن نقش آمریکا در شکست برجام و احیای آن، در گزارش دوره‌ای خود، جای قربانی و مقصر را عوض کرد. ایران طی سال‌های گذشته برای همه طرف‌ها روشن کرده به‌ طور یک‌طرفه مسؤول اجرای تعهدات هسته‌ای نخواهد بود.
با این وجود گوترش در گزارش خود که توسط رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، قرائت شد، آورده است: درخواست‌ها از جمهوری اسلامی ایران برای خودداری از گام‌های بیشتر که اجرای کامل برجام را دورتر می‌کند، همچنان وجود دارد. ما همچنین از ایران می‌خواهیم اقداماتی را که از ژوئیه ۲۰۱۹ انجام داده و متعهد شده برگشت‌پذیر باشد، لغو کند. آمریکا همچنین باید تحریم‌های خود را همان‌طور که در این توافق مشخص شده است لغو یا معاف کند و معافیت‌ها را در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران تمدید کند. در بخشی از گزارش گوترش بر اساس ادعای دبیرخانه سازمان ملل آمده است دبیرخانه اجزای یک موشک بالستیک را که فوریه ۲۰۲۳ توسط نیروی دریایی انگلستان مستقر در آب‌های بین المللی دریای عمان توقیف شده بود، بررسی کرده و در ادامه ادعا کرده دارای ویژگی‌های طراحی و اجزای فرعی موشک بالستیک ایرانی است.
در ادامه این گزارش آمده است: «در نامه‌های مورخ ۹ اکتبر و ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳ خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، نمایندگان دائم فرانسه، آلمان، انگلیس و اسرائیل به من درباره پرتاب فضاپیمای قاصد توسط جمهوری اسلامی ایران در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ اطلاع دادند. به گفته این نمایندگان، این فضاپیما از فناوری یک موشک بالستیک ایرانی استفاده می‌کند که «قادر به حمل سلاح هسته‌ای است» و بنابراین آنها اظهار داشتند این پرتاب با بند ۳ پیوست «ب» قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) مغایر است».
این ادعاها در شرایطی است که پیش از این نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نامه‌های ۱۱ اکتبر و ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، «ادعاهای غیرمستند» مطرح شده توسط فرانسه، آلمان، اسرائیل و انگلیس را رد و تاکید کرده بود برنامه‌های موشکی و فضایی ایران «خارج از حوزه یا صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت و ضمایم آن» است. نماینده دائم روسیه نیز در نامه‌ای به تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، مجددا تأکید کرد پارامترهای رژیم کنترل فناوری موشکی هرگز قرار نبوده در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) و تعیین اینکه آیا یک موشک دارای فناوری هسته‌ای یا قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است، استفاده شود.
در گزارش گوترش به ادعاهای ضد ایرانی رژیم صهیونیستی نیز اشاره شده و آمده است: نماینده دائم اسرائیل در نامه‌های مشابهی به تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل، به پرتاب‌های متعدد موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین پهپادها توسط حوثی‌ها (انصارالله) به سمت اسرائیل در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۳ اشاره کرد. نماینده اسرائیل مدعی شد این موشک‌ها و پهپادها توسط جمهوری اسلامی ایران قبل از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ به روشی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) به حوثی‌ها منتقل شده است.  ایران در نامه‌ای به تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳ خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، این اتهامات را «کاملا بی‌اساس و صریحا مردود» خوانده و بر پایبندی مداوم به مفاد شورای امنیت تاکید کرده بود. در بخش دیگری از گزارش گوترش آمده است: درباره ادعای انتقال پهپاد از جمهوری اسلامی ایران به روسیه که در ۲ گزارش اخیر به آن اشاره شده است، نامه‌ای از نماینده دائم اوکراین در تاریخ ۲ آگوست ۲۰۲۳ دریافت کردم که در آن وی بر آمادگی خود برای تسهیل بازدید دبیرخانه از اوکراین برای بررسی بقایای پهپاد در این کشور مجددا تاکید کرد.
* بدهکاران طلبکار
جان کلی دیپلمات آمریکایی در این نشست بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا و خروج از این توافق بین‌المللی مدعی شد: ما کاملا آماده استفاده از همه ابزار لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم. دیپلمات آمریکایی مدعی شد: برنامه موشک بالستیک ایران تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای است و ایالات متحده  آمریکا به همراه شرکای خود به تلاش برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات موشکی ایران ادامه خواهد داد. دیپلمات انگلیسی نیز با ابراز هراس از برنامه دفاع بازدارنده جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد: برنامه موشکی ایران همچنان یک نگرانی اصلی برای عدم اشاعه هسته‌ای است. وی مدعی شد: انگلیس شواهدی به سازمان ملل ارائه داده است که نشان می‌دهد ایران به روسیه پهپاد ارائه کرده و مسکو از آنها برای حمله به اوکراین استفاده کرده است.
* موازنه روسیه و چین
در همین حال، معاون نمایندگی چین در سازمان ملل گفت: آمریکا به عنوان آغازکننده بحران هسته‌ای ایران، باید صداقت از خود نشان دهد، به مسؤولیت‌ها و تعهدات خود عمل و تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران را لغو کند. دیپلمات چین ادامه داد: اظهارات اخیر مقامات اسرائیلی درباره استفاده از سلاح هسته‌ای در غزه که بی‌مسؤولانه است، نشان‌دهنده بحران مساله هسته‌ای در خاورمیانه است و برخی از کشورها باید استاندارد دوگانه خود درباره این مساله را کنار بگذارند. سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم در شورای امنیت گفت: آمریکا تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران وضع کرده است و پس از گذشت ۵ سال و نزدیک شدن انتخابات جدید در این کشور، واشنگتن هنوز اقدامی برای تصحیح اقدامات خود انجام نداده است. واسیلی نبنزیا گفت: گزارش دبیرکل سازمان ملل ممکن است چنین مفهومی را ارائه دهد که ایران مسؤول شکست برجام است. باید توجه داشته باشیم بازگشت ایران به تعهدات خود تنها زمانی انجام خواهد شد که اقدامات مشابه توسط اروپایی‌ها و آمریکا انجام شود. تصمیم ۳ کشور اروپایی برای ادامه تحریم‌ها علیه ایران پس از لغو آنها در سازمان ملل، مانند اقدام آمریکا در خروج از برجام است.

Page Generated in 0/0158 sec