printlogo


کد خبر: 273223تاریخ: 1402/9/29 00:00
شهید زین‌الدین میهمان ویژه جشنواره فیلم فجرامسال
داستان مجنون خیبر

گروه فرهنگ و هنر: در حالی که حدود 5 هفته تا برگزاری چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده است، انتشار اخبار و اطلاعات آثار متقاضی در مهم‌ترین هماورد سینمایی کشور پیشاپیش نشان از برپایی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین ادوار فیلم فجر دارد. اما در این بین انتشار نخستین عکس از فیلم «مجنون» با محوریت شهید مهدی زین‌الدین به تهیه‌کنندگی عباس نادران و کارگردانی مهدی شاه‌محمدی محصول سازمان هنری - رسانه‌ای اوج در عملیات خیبر را می‌توان یکی از مهم‌ترین آثار حاضر در فجر 42 پیش‌بینی کرد. از یک سو موضوع و سوژه فیلم پیرامون عملیات بزرگ خیبر و از سوی دیگر حضور مهدی شاه‌محمدی در نخستین اثر سینمایی با نقش‌آفرینی ویژه سجاد بابایی در نقش شهید زین‌الدین در فاصله 5 هفته مانده به برگزاری را می‌توان ویژه‌ترین خبر درباره جشنواره فجر دانست. 
عملیات بزرگ خیبر یکی از 10 عملیات مهم 8 سال دفاع‌مقدس است؛ عملیاتی که در شرایط سخت و در آخرین ماه سال 1362 به گونه‌ای پیش رفت که امام خمینی(ره) در پیامی به فرماندهان فرمودند: «جزایر حتما باید نگه‌ داشته شوند، هر طور شده است»؛ پیامی که سرنوشت نبرد را تغییر داد و گویی همه چیز از نو شروع شده باشد، روحیه رزمند‌گان متحول شد و قدرت تهاجمی‌شان چند برابر. فرمانده سپاه به فرماندهان جنگ گفت از جزایر بیرون نمی‌رویم، حتی اگر سازمان سپاه از بین برود، در نتیجه حفظ جزایر هدف اصلی رزمنده‌ها و فرماندهان بود. بسیاری از فرماندهان قرارگاه هم سلاح به دست گرفتند و به خط مقدم رفتند تا همراه بسیجی‌ها از جزایر دفاع کنند.
در روزهای پایانی اسفند، عراق هر چه داشت، به میدان آورد تا جزایر را پس بگیرد؛ آتش سنگین، هواپیما، بالگرد، تانک، نیروهای پیاده و بمب‌های شیمیایی. ۷۲ ساعت جنگ بی‌امان. همه متحد شدند تا حرف امام زمین نماند و در نهایت جزایر مجنون سمبل قدرت کشور و ضعف عراق شد.
 حال و پس از گذشت 4 دهه برای نخستین‌بار در سینمای ایران قرار است این عملیات بزرگ را بر پرده نقره‌ای به نمایش درآید، آن هم توسط کارگردان کار اولی که آثارش در حوزه مستند طی چند سال گذشته جزو بهترین آثار تولید شده حوزه مستند به شمار رفته است. کارگردانی که در سایر کارها و آثارش همواره به نگاه و تفکر مخاطب احترام گذاشته و از سوگیری و ایجاد ذهنیت در تماشاگرانش پرهیز کرده است؛ مصداقی که در مجموعه مستند «ثبت با سند برابر نیست» کاملا واضح و مبرهن بود. 
مهدی شاه‌محمدی در حالی از سوی سازمان هنری - رسانه‌ای اوج به عنوان کارگردان فیلم مجنون با موضوع یکی از عملیات‌های بزرگ جنگ انتخاب شد که پیش‌تر و در دهه 70 نیز سینمای ایران آثاری پیرامون سایر عملیات‌های بزرگ و مطرح دفاع‌مقدس تولید کرده بود؛ فیلم‌هایی که آنقدر سطح و کیفیت‌شان پایین و ضعیف بود که دیگر در دهه‌های 80 و 90 تمایل و رغبتی برای تولید آثار سینمایی با محوریت عملیات‌های بزرگ و مطرح وجود نداشت. بی‌تردید حضور شاه‌محمدی برای ساخت چنین فیلمی با سابقه تولید فیلم‌های مستندی چون «هجده هزارپا» با موضوع محاصره داعش بر شهر فوعه، مجموعه مستند «عملیات غیرممکن» با محوریت چگونگی آزاد‌سازی خرمشهر و آثار دیگری چون «جای خالی یک عکس»، «مدار هفت درجه»، «جای خالی یک مرد»، و «قصه یک مرد» از دیگر مستندهای شاه‌محمدی هستند.
اما در کنار ریسک برای تولید چنین اثری پس از ۲ دهه پیرامون یکی از عملیات‌های بزرگ دفاع‌مقدس، انتخاب مهدی شاه‌محمدی به عنوان کارگردان نشان از جسارت تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار برای معرفی یک پدیده در جشنواره 42 دارد. با توجه به آنچه بیان شد بدون شک از همین الان می‌توان سیمرغ کارگردان کار اولی را برای مهدی شاه‌محمدی کنار گذاشت؛ فیلمساز جوانی که در آینده سینما از او باید بسیار شنید و بسیار گفت.

Page Generated in 0/0154 sec