printlogo


کد خبر: 273234تاریخ: 1402/9/30 00:00
اخبار

در جلسه نقد فیلم مطرح شد
«آهو» فیلم جسوری است
پانصدوشصت‌وششمین برنامه سینماتِک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۲۷ آذر به نمایش فیلم «آهو» به کارگردانی هوشنگ گلمکانی اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور هوشنگ گلمکانی کارگردان، سپیده آرمان نویسنده و بازیگر و امیر قادری منتقد سینما برگزار شد. هوشنگ گلمکانی در این نشست خطاب به حاضران گفت: با توجه به اخبار و واکنش‌هایی که از مخاطبان سینما در سال‌های اخیر شاهد بودیم، این‌طور به نظر می‌رسد که مخاطبان نسبت به فیلم‌های کمدی و تلخ این روزهای سینمای ایران گلایه دارند. به همین دلیل با وجود همه پیش‌بینی‌ها از مخاطبان کم فیلم، احتمال کم‌رنگی در ذهنم بود که کسانی که به این فضا معترض هستند، به تماشای فیلم «آهو» بیایند اما در این مدت متوجه شده‌ام چنین اتفاقی در جریان نیست. اکنون فکر می‌کنم تماشاگران این نوع فیلم‌ها این روزها به سینما نمی‌روند. در ادامه این نشست امیر قادری بیان کرد: ۱۰ سال گذشته، ۱۰ سال بدی برای سینمای ایران بوده است، بنابراین سینمای ایران برای بازگشت به شرایط عادی باید این وضعیت را از سر گذرانده و مجددا اعتماد مخاطبان را جلب کند. اکنون فکر می‌کنم اصل قضیه ‌استقبال کم مخاطبان از فیلم‌هایی چون «آهو» از همین عدم اعتماد ناشی می‌شود. سپیده آرمان نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: فیلم‌هایی مانند «آهو» از جنس فیلم‌هایی چون «در دنیای تو ساعت چند است؟»، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» و «باغ‌های کندلوس» است. هیچ‌کدام از این آثار فیلم‌های جسور، پرمخاطب زمان خود نبودند اما هنوز یاد و خاطره آنها در ذهن سینمادوستان و مخاطبان اصلی سینما باقی مانده است.
***
احمدوند: 
سند راهبردی چاپ باید توسط وزارت فرهنگ تدوین شود
سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته در مدت 4 روز از ۲۲ تا ۲۵ آذر در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.  معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چرایی غیبت این وزارتخانه در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته، با اشاره به اینکه در طول سال نمایشگاه‌های متعددی در حوزه چاپ برگزار می‌شود، گفت: چاپ صنعتی است که صنایع مختلف را شامل می‌شود و این صنایع نمایشگاه‌های مختلفی در طول سال دارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال در تعدادی از این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کند، البته این وزارتخانه نمی‌تواند هر سال در تمام این نمایشگاه‌ها شرکت کند؛ امسال در تعدادی نمایشگاه شرکت کردیم و سال آینده هم در تعدادی دیگر شرکت می‌کنیم. امیدواریم برگزاری این نمایشگاه‌ها به رشد و توسعه صنعت چاپ کمک کند.
یاسر احمدوند درباره رونمایی از سند راهبردی صنعت چاپ ایران در نمایشگاه چاپ، با تاکید بر بی‌اطلاعی از این سند، بیان کرد: سند باید در دولت و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و تنظیم شود، اگر دیگران می‌توانند، در تدوین سند کمکی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنند. لازم است نتیجه این اقدامات منتشر شود تا همه بتوانند آن را بررسی و ارزیابی کنند.
***
«ابراهیم حاتمی‌کیا» و «رضا میرکریمی» به سینماحقیقت می‌روند
در سومین روز جشنواره سینماحقیقت، از فیلم «احمد» که یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین آثار این دوره است، رونمایی خواهد شد؛ مستندی که درباره زندگی حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی فرزند حضرت امام خمینی‌(ره) است. اهمیت این سوژه و البته حضور چهره‌ای چون مصطفی رزاق‌کریمی در مقام کارگردان، سبب شده انگیزه‌های بسیاری نسبت به تماشای این مستند وجود داشته باشد. به همین دلیل چهره‌های مختلف سینمایی، سیاسی و هنری شامگاه امشب، میهمان اکران مستند «احمد» در خانه جشنواره هفدهم سینماحقیقت هستند. مستند «احمد »ساعت ۱۹:۳۰ روز گذشته در سالن یک پردیس چارسو برای نخستین بار رونمایی شد. در این اکران علاوه بر تعدادی از اعضای خانواده امام خمینی‌(ره)، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد دولت قبل، احمد مسجدجامعی، ابراهیم حاتمی‌کیا و رضا میرکریمی نیز حضور داشتند. در این اکران البته چهره‌های دیگری نیز حاضر بودند. پیش‌بینی می‌شود احمد، یکی از پرمخاطب‌ترین مستندهای این دوره سینماحقیقت باشد که احتمالا طی سانس‌های دیگری نیز نمایش داده شود.
هفدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، تا جمعه این هفته ادامه خواهد داشت.

Page Generated in 0/0063 sec