printlogo


کد خبر: 273252تاریخ: 1402/9/30 00:00
افزایش حدود 50 درصدی شمار گردشگران خارجی به کشور؛ ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار توریسم از ابتدای سال به ایران سفر کرده‌اند
افق روشن گردشگری ایران

گروه اجتماعی: رشد 48.5 درصدی تعداد گردشگران وارد شده به کشور در 6 ماه نخست سال‌جاری نویدبخش رونق صنعت توریسم ایران است. طی این مدت 4 میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر به کشور سفر کرده‌اند تا زیبایی‌های ایران را از نزدیک ببینند. ظرفیت‌های قابل توجه و کم‌نظیر ایران در بخش گردشگری، جهانگردان را از اقصی نقاط دنیا به سوی ایران جذب می‌کند؛ کشوری که جزو 10 کشور پرجاذبه دنیا در داشتن ظرفیت‌های گردشگری است. برخورداری از تمدن دیرین، بناهای تاریخی و آثار باستانی در کنار طبیعت دلپذیر و 4 فصل، ایران را در بین کشورهای دنیا در بخش گردشگری متمایز کرده است. هر چند سهم درآمدزایی ارزی از طریق جذب توریسم با توجه به قابلیت‌های بالای ایران در این صنعت خیلی مناسب نیست اما از آنجا که قرار است صنعت گردشگری در ایران جایگزین درآمدهای نفتی شود و از طرفی زیرساخت‌های ورود گردشگران به ایران تسهیل شده است، بنابراین می‌توان امیدوار بود ارزآوری قابل توجهی از طریق جذب گسترده توریسم نصیب ایران ‌شود. بر اساس آمارها هر فعالیت و پروژه گردشگری به طور میانگین برای ۱۰ نفر اشتغال‌ ایجاد می‌کند. در بسیاری از کشورها، میزان درآمدی که از گردشگری به دست می‌آید، از مجموع درآمدهای مالیاتی نیز بیشتر است. به همین دلیل یکی از ظرفیت‌های بالقوه کشور که همواره در برنامه‌های توسعه مورد تاکید ویژه قرار داشته، حوزه گردشگری است. دولت سیزدهم نیز با درک مزیت‌های گسترده صنعت گردشگری، رونق این بخش را هدف قرار داده و برای تحقق این هدف راهکارهایی را پیگیری می‌کند. آنچه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش‌بینی کرده، رسیدن به نقطه‌ای برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر در سال است. رئیس‌جمهور نیز همواره بر لزوم بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های بالقوه ایران و رسیدن میزان گردشگران خارجی به ۱۵ میلیون نفر در سال تاکید کرده است. گردشگری خانواده‌محور، لغو روادید گردشگری با کشورهای هدف، تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری از مهم‌ترین محورهای مورد تاکید رئیس‌جمهور و سرلوحه همکاری همه بخش‌های دولت سیزدهم در صنعت گردشگری است.
* افزایش حدود 50 درصدی شمار گردشگران خارجی
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رشد 48.5 درصدی تعداد گردشگران در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ خبر داد. سیدعزت‌الله ضرغامی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آمار گردشگری در ۶ ماه اول سال جاری اظهار کرد: در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ آمار گردشگری در کشور 4 میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که نسبت به سال گذشته 48.5 درصد افزایش داشته است. وی در ادامه افزود: بعد از حوادث و ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به تبلیغات ایران‌هراسی، از آمار گردشگران کاسته شود ولی رشد 48.5 درصد نشان می‌دهد این رقم معکوس بوده است. هر چند یک رقم درشت این آمار یعنی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مربوط به کشور آذربایجان است که متاسفانه هنوز مرزهای زمینی خود را باز نکرده که البته اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام شدن است. ضرغامی در ادامه بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با مصوبه‌ای که ما درباره لغو یک‌طرفه روادید داشتیم، ورود گردشگران خارجی سرعت بگیرد و همزمان با آن، فرصتی فراهم شده که دستگاه‌های مختلف را توجیه کنیم برخی مشکلات اولیه‌ای که گردشگران هنگام ورود دارند، برطرف شود. وی در ادامه با اشاره به مصوبه دولت درباره اجازه خروج ۲۱۱ شیء تاریخی ارزشمند به دنبال تفاهمنامه با چین برای نمایش در نمایشگاه شکوه پارس در پکن به مدت ۶ ماه، گفت: وجود اشیای تاریخی ما و توضیحاتی که کارشناسان ما در آنجا می‌دهند، می‌تواند نقش بزرگی در اشاعه تمدن و میراث فرهنگی کشور ما داشته باشد. متقابلا هم در نمایشگاهی که بعدا در ایران خواهیم داشت، آثار تاریخی چینی‌ها نمایش داده می‌شود. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه یکی از اهداف ما در حوزه میراث فرهنگی معرفی در سطح جهانی است، افزود: متاسفانه در داخل کشور هم سواد میراث فرهنگی بویژه در بین مسؤولان کلا خیلی پایین است.
* ایران، دیدنی‌ترین کشور است
در حالی که آمار گردشگران خارجی وارد شده به ایران از سراسر دنیا روزبه‌روز بیشتر می‌شود، وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اخیرا همچنین از لغو روادید یک‌طرفه ایران با 33 کشور جهان خبر داد و گفت: این لغو یک‌طرفه روادید در واقع حرف زدن با مردم دنیاست. ضرغامی با بیان اینکه پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی برای لغو روادید 33 کشور به تصویب هیات وزیران رسید، اعلام کرد: دولت تصمیم دارد در‌های کشور را به روی مردم دنیا باز کند. وی ضمن اشاره به اینکه این تصمیم بسیار شجاعانه و مدبرانه بود، گفت: ما با مردم دنیا کار داریم و این لغو یک‌طرفه روادید در واقع حرف زدن با مردم دنیاست و جمهوری اسلامی نشان داده این آمادگی را دارد که در‌ها را به روی مردم دنیا باز کند و تسهیلات بیشتری برای‌ گردشگران فراهم کند. به گفته وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، سال‌هاست که دنیا و اتحادیه اروپایی با ویزای شنگن در حوزه ارتباطات و گردشگری یکپارچگی ایجاد کردند و اخیرا کشور‌های حاشیه خلیج‌ فارس نیز چنین ویزایی برای خود تعریف کرده‌اند و بسیار خوب است که این دولت با تدبیر، شجاعت و تشخیص همه ضرورت‌ها و با استفاده از اهمیت گردشگری به این موضوع نیز توجه کرده است؛ گردشگری حق همه مردم دنیاست و ایران دیدنی‌ترین کشور است.
***
ورود بیش از یک میلیون گردشگر به مشهد مقدس از ابتدای سال
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی گفت: طی 2 سال اخیر میزان ورود گردشگران خارجی به کشور نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده است به طوری که در 9 ماه گذشته بیش از یک میلیون گردشگر فقط به مشهد سفر کرده‌اند. یوسف بیدخوری در گفت‌وگو با «وطن امروز» اظهار داشت: ارتباط گسترده دیپلماتیک بویژه با همسایگان موجب شده است میزان ورود گردشگران به ایران افزایش یابد. از طرفی لغو رویداد با 33 کشور، سیاستی است که می‌تواند در آینده تعداد گردشگران ورودی به کشور را بیش از پیش افزایش دهد. وی با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری باید تامین شود، چرا که چشم‌انداز جذب توریسم به کشور مثبت است، افزود: اکنون خیلی از هتل‌های مشهد پر است. در برخی دیگر از استان‌های پرجاذبه گردشگری نیز وضعیت به همین منوال است.  معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در ادامه افزود: ایران از حیث برخورداری از جاذبه‌های گردشگری در دنیا شناخته شده است. با وجود ایران‌هراسی که دشمنان ایجاد می‌کنند ولی گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند می‌بینند که ایران علاوه بر بهشت گردشگری، جزو امن‌ترین کشورهای دنیاست. وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت گردشگری دارد، شکی نیست آمار ورود گردشگران در سال‌های آتی ۲ برابر آمار کنونی خواهد شد.

Page Generated in 0/0065 sec