printlogo


کد خبر: 273260تاریخ: 1402/9/30 00:00
اخبار

رئیسی‌ در گفت‌وگو با عارف علوی:
پاکستان برای ارتقای امنیت مرزها بیشتر تلاش کند
رئیس‌جمهور کشورمان بعدازظهر روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با آقای «عارف رحمان علوی» رئیس‌جمهوری اسلامی پاکستان، با اشاره به تداوم جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه و ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی برای توقف این جنایات، بر اهمیت اقدام هماهنگ کشورهای اسلامی برای اعمال فشار به این رژیم برای توقف ماشین کشتار و جنایت در غزه تاکید کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی همچنین بر ضرورت تلاش بیشتر پاکستان برای ارتقای امنیت مرزها تاکید کرد و ضمن اشاره به ظرفیت‌های فراوان ۲ کشور برای گسترش همکاری‌ها بویژه در عرصه‌ انرژی، ابراز امیدواری کرد مقامات ۲ کشور با جدیت بیشتر برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها بکوشند. «عارف رحمان علوی» رئیس‌جمهور پاکستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن اشاره به جایگاه رهبری جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمایت و دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین، با قدردانی از تلاش‌های کشورمان در این موضوع تصریح کرد: تلاش و اقدام هماهنگ و مشترک کشورهای اسلامی می‌تواند فشار مضاعفی بر صهیونیست‌ها در راستای توقف جنایات آنها در غزه ایجاد کند. رئیس‌جمهور پاکستان با تایید نظر رئیس‌جمهور ایران درباره ناتوانی سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل در دفاع از حقوق ملت فلسطین و توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: باید به دنبال تغییر جدی ساختار سازمان‌های بین‌المللی باشیم و مسلمانان باید در این زمینه پیشگام باشند. وی همچنین ضمن تسلیت شهادت تعدادی از حافظان امنیت کشورمان در حمله تروریستی اخیر، به رئیس جمهور، دولت و ملت ایران، تاکید کرد دولت متبوعش تمام تلاش خود را برای ارتقای امنیت مرزهای مشترک و جلوگیری از فعالیت گروهک‌های معاند و تروریستی در این مناطق به کار خواهد گرفت.
***
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح:
اقدامات برای انسداد مرز افغانستان در حال انجام است
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: انسداد مرز افغانستان شامل یک طرح گسترده است تا موانع فیزیکی ایجاد و ترددها محدود شود که محدوده این کار را مشخص کردیم و حتما در این زمینه با مذاکرات دوجانبه کار را پیش می‌بریم. امیر مجید فخری‌زاده در نشست خبری با نمایندگان درباره اینکه این سازمان در زمینه پایش و کمک به تامین امنیت مرزها چه اقداماتی انجام می‌دهد و در پی وقوع حمله تروریستی در راسک چه عملکردی برای جلوگیری از بروز مجدد این اقدامات داشته، اظهار کرد: وظیفه جاری و مستمر ما پایش مرزهاست که این امر در جاهایی یکطرفه و در جاهایی با همکاری کشور مجاور انجام می‌شود. مثلا در نمونه دیوارکشی ترکیه در مرز این امر با نظارت و حضور کارشناسان ما در مرز کشورمان انجام شد. وی تاکید کرد: در زمینه مرز جنوب شرق هم با همکاری مرزبانی ناجا کارها را پیش می‌بریم و محل دقیق قرارگیری میله‌های مرزی و رفع اختلاف با کشورهای همجوار را در این زمینه در دست اقدام داریم. درباره اینگونه مسائل اقدام حقوقی بر عهده وزارت خارجه است و اقدام فنی بر عهده ما است. رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات این سازمان در زمینه حقابه ایران از هیرمند، یادآور شد: در موضوع حقابه هیرمند، کار گسترده‌ای انجام دادیم و تصاویر ماهواره‌ای را از ۳۰ سال پیش پردازش کردیم؛ وضعیت حوضه آبریز هیرمند و چگونگی استفاده از آن در پایین‌دست و اینکه چقدر از این آب به سرزمین ما آمده است را پایش کردیم که مجموعه این اطلاعات در قالب نمایه‌هایی در اختیار وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده قرار داده شده است. امیر فخری‌زاده در ادامه تاکید کرد: باید در نظر داشته باشیم که وضعیت مرز ما در شرق و غرب پیچیده است و کنترل آن کار ساده‌ای نیست. تمام تلاش ما هم در مجموعه مرزبانی و هم سازمان جغرافیایی این است تا با کشورهای همجوار تعامل مناسب داشته باشیم و حقوق کشورمان را هم از محل مذاکرات و هم از طریق تقویت کنترل بر مرزها استیفا کنیم. وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام‌شده یا در حال انجام برای تقویت کنترل بر مرزهای جنوب شرق، یادآور شد: انسداد مرز افغانستان شامل یک طرح گسترده است تا موانع فیزیکی ایجاد و ترددها محدود شود. سازمان جغرافیایی محدوده این کار را مشخص می‌کند و حتما در این زمینه نیاز به مذاکرات دوطرفه است. چند دور مذاکره با حضور نمایندگان ستاد کل و وزارت خارجه و نیز مقامات امنیتی افغانستان انجام شده و تعیین حدود هم شکل گرفته است.
***
نصب موشک‌های مجهز به هوش مصنوعی روی شناورهای سپاه
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: موشک‌هایی‌ با برد بالا، مجهز به هوش مصنوعی و فرمان‌پذیری پس از شلیک، روی شناورهای سپاه نصب شد. دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در آیین تودیع و معارفه فرماندهان منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بوشهر، اظهار کرد: با طراحی شناورهای جدید با برد بالای شلیک موشک و مجهز به هوش مصنوعی، تحول و انقلابی در توان بازدارندگی نیروی دریایی سپاه ایجاد شده است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این شناورها، داشتن سرعت بالاتر و توانمندی منحصربه‌فرد است. وی در ادامه تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های این شناورها، نصب موشک‌ مجهز به هوش مصنوعی و فرمان‌پذیر بعد از شلیک است. ساخت این شناورها توسط متخصصان ایرانی در نیروی دریایی سپاه نشان از عزم جدی فرزندان کشور برای خودکفایی نظامی است. «استعداد، کمیت و کیفیت» از جمله مهم‌ترین شاخص‌ها برای طراحی و ساخت این شناورها با قدرت حمل موشک‌های مجهز به هوش مصنوعی و فرمان‌پذیر بعد از شلیک است. بخشی از یگان‌های نیروی دریایی سپاه مجهز به این شناورها شده و بزودی تمام یگان‌های رزمی را نیز شامل می‌شود.

Page Generated in 0/0049 sec