printlogo


کد خبر: 273262تاریخ: 1402/9/30 00:00
تجمع دانشجویان و خانواده‌های شهدای ترور مقابل سفارت سوئد در اعتراض به صدور حکم غیرقانونی علیه حمید نوری
خروش علیه نمایش منافقین
* نمایندگان مجلس: دستگاه قضا علیه افرادی که در بازداشت حمید نوری نقش دارند، پرونده تشکیل دهد/ * سخنگوی قوه‌قضائیه: روند غیرقانونی اتخاذشده از سوی دولت سوئد واکنش سریع و قاطعی در پی خواهد داشت

گروه سیاسی: جمعی از دانشجویان و خانواده شهدای ترور در اعتراض به رای صادرشده برای حمید نوری توسط دادگاه تجدیدنظر سوئد، برابر سفارت سوئد در تهران تجمع کردند.
به گزارش «وطن امروز»، واکنش‌ها به تایید حکم غیرقانونی حبس ابد برای حمید نوری شهروند کشورمان در دادگاه تجدیدنظر سوئد ادامه دارد؛ اقدامی که در سایه برنامه‌ریزی سازمان منافقین رخ داد. 
در همین زمینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت حکم دادگاه حمید نوری تاکید کردند: سیستم قضایی از فرآیند‌های قانونی در راستای اهداف سیاسی سوءاستفاده کرده و بازیچه اغراض سیاسی شده است. در بخش دیگری از این پیام آمده است: از دستگاه قضایی می‌خواهیم علیه افرادی که در بازداشت غیرقانونی اتباع جمهوری اسلامی ایران بویژه حمید نوری نقش داشته‌اند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، تشکیل پرونده قضایی را در دستور کار قرار دهد.
سخنگوی قوه‌قضائیه نیز در نشست خبری با خبرنگاران در رابطه با صدور حکم حبس ابد حمید نوری در سوئد گفت: برای ما که بیش از ۴ سال است پرونده پر مظلومیت و اجحاف علیه وی را مشاهده می‌کنیم، صدور این حکم ‌ناعادلانه اگرچه مایه تاسف شد اما قابل پیش‌بینی  بود. مسعود ستایشی گفت: این حکم خشن و خلاف حقوق مصرح بین‌المللی به وضوح نشان داد سیستم قضایی سوئد کاملا توسط تروریست‌های نشان‌دار بین‌المللی شناسایی و مورد طمع قرار گرفته و به جای رسیدگی عادلانه، براساس دستورالعمل از پیش تعیین‌شده، جانبداری از تروریسم را در قالب نادادگاه تعقیب می‌کرد و بر همین اساس حتی اجازه حضور یک نفر از شهود تعیین‌شده توسط آقای نوری را در یکی از جلسات دادگاه صادر نکرد. وی عنوان کرد: حتی در اقدامی عجیب، شهود آقای نوری را تهدید به بازداشت کردند اما روند خطرناک و غیرقانونی که دولت و دستگاه قضایی سوئد تحت فشار و تاثیر منفورترین گروهک‌های تروریستی در پرونده آقای نوری دنبال کرد، پیام‌های روشنی در ضدیت با حقوق بشر و ملت ایران به مردم و کشور ما ارسال کرد. این پیام‌ها در جای خود واکنش سریع و قاطعی در پی خواهد داشت.
سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: پیش از این به صراحت اعلام کرده بودیم هیچ حکمی جز حکم تبرئه و اثبات بی‌گناهی آقای نوری را به رسمیت نخواهیم شناخت. امروز نیز اعلام می‌کنیم این جفای آشکار و این ظلم را فاقد وجاهت قانونی و حقوقی و زیر پا گذاشتن منشور حقوق بشر ارزیابی می‌کنیم. نگهداری ۵۰ ماهه آقای نوری در سلول تنگ انفرادی، عدم دسترسی وی به اولیه‌ترین حقوق زندانی از جمله پزشک و عدم اجازه نسبت به دفاع آزادانه به گونه‌ای که موجبات حیرت همگان را فراهم کرده نشانه عدم دادرسی عادلانه و عدم کفایت قضایی سیستم قضایی سوئد است.
ستایشی ادامه داد: اینکه ۱۸ ماه پس از بازداشت برنامه‌ریزی و از پیش طراحی‌شده نوری تازه متن کیفرخواست علیه وی داده و به دادگاه ابلاغ شود خود گواه دیگری است که در این سیستم ابتدا حکم صادر شده است و سپس صورتک نامتجانس حقوقی برای آن استفاده می‌شود. وی تصریح کرد: اینجانب از دستاویز ساختن، مبتذل ساختن و سرانجام استهزای علم حقوق و فن و اصول مصرح در سیستمی به اصطلاح حقوقی و قضایی و در کشوری به ظاهر مدعی حقوق و آزادی بشر آن هم در قلب اروپا به عنوان یک مدرس دانشگاه و سخنگوی دستگاه قضا ابراز شرمساری می‌کنم. با صدور این حکم ظالمانه، ننگ ابزار قرار گرفتن حقوق و قضاوت در برابر قلدری تروریست‌ها و اهداف سیاسی دولت‌ها از پیشانی دستگاه قضایی سوئد پاک نخواهد شد.
* از جاسوس سوئدی چه خبر؟
یکی از احتمالاتی که پس از صدور حکم غیرقانونی علیه حمید نوری قوت پیدا کرد این بود که دولت سوئد با تن دادن به نتیجه این دادگاه نمایشی به دنبال ایجاد موقعیتی برای آزادسازی یوهان فلودروس تبعه سوئدی متهم به جاسوسی است که سال گذشته در کشورمان دستگیر شد. به همین خاطر پیگیری آخرین وضعیت این متهم از دیگر سوالاتی بود که خبرنگاران از سخنگوی قوه‌قضائیه پرسیدند. ستایشی هم در توضیح جزئیات جلسات رسیدگی به اتهامات تبعه سوئدی گفت: سومین جلسه رسیدگی به این فرد تشکیل و اتهامات مطرح شده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. وی بیان کرد: نامبرده سال گذشته در بازداشت موقت بوده و تا به حال ۳ جلسه دادرسی در رابطه با رسیدگی به اتهامات این فرد مطرح شده که سومین جلسه نیز در تاریخ ۲۷ آذر سال جاری برگزار شد. 
سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه بیان کرد: اتهامات این فرد در حدود مقررات موضوع ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، همچنین ماده ۶ قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت مصوب ۱۳۹۹ است. 
ستایشی ادامه داد: در جلسه سوم دادرسی اتهامات این فرد بررسی شد. علاوه بر متهم، وکلای وی، مترجم رسمی و کاردار سوئد در جلسه حضور داشتند. وی افزود: پس از اتمام کیفرخواست که توسط نماینده دادستان عمومی و انقلاب قرائت شد، از ریاست دادگاه تفهیم اتهامات کرد. سپس جلسه ادامه یافت و در آخرین مرحله فرصت کامل به این فرد اعطا شد تا نسبت به دفاع از خود اقدام کند. سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: روند دادرسی مطابق موازین قانونی، مر مقررات با رعایت کامل اصول دادرسی از جمله حق دفاع، حق رسیدگی به حضور در جلسه دادرسی و رسیدگی، حق اصل صلاحیت و سایر موارد انجام خواهد شد.
* ماجرای مصاحبه‌های نرگس محمدی از داخل زندان
نرگس محمدی که در هفته‌های گذشته و پس از دریافت جایزه صلح نوبل تمام اهتمام خود را بر استفاده از برجسته شدنش در فضای رسانه‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن دادگاه حمید نوری به کار گرفته بود در روزهای گذشته نامه‌نگاری‌ها و مصاحبه‌های مشکوک متعددی داشته است. جدای از نامه‌نگاری این زندانی امنیتی به پادشاه سوئد و دفاع از دادگاه غیرقانونی حمید نوری، مصاحبه وی با رسانه‌های خارجی آن هم در شرایطی که در زندان بود واکنش‌های زیادی به همراه داشت. در همین زمینه ستایشی در پاسخ به سوالی درباره نرگس محمدی و مصاحبه او با خارج از کشور گفت: بر اساس گزارش‌های مستندی که ما از سازمان زندان‌ها داشتیم و اقدامات فنی و کارشناسی که در این زمینه شده هیچ‌گونه فایل صوتی از جانب زندانی مورد بحث در زندان منتشر نشده و هیچ‌کدام از مطالب منتشره در فضای مجازی نسبت به زندانی مورد بحث از جانب او نیست و توسط افراد دیگر شکل می‌گیرد و توسط همسرش انجام می‌شود. اگر شما ادله‌ای دارید که غیر از این است و مستند است ارائه کنید.
* تجمع دانشجویی در برابر سفارت سوئد
بعدازظهر روز گذشته جمعی از دانشجویان و خانواده شهدای ترور در اعتراض به رای صادرشده برای حمید نوری، توسط دادگاه تجدیدنظر سوئد در برابر سفارت سوئد در تهران تجمع کردند. تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی همچون «حمید نوری آزاد باید گردد» و «حکم سیاسی سوئد ابطال باید گردد»، اعتراض خود را اعلام کردند. آنها همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن شعارهایی مانند «استقبال سوئد از داعشی‌های دهه ۶۰»، «سوئد بهشت تروریست‌ها»، «شهروند ایرانی را آزاد کنید» و «حکم دادگاه سوئد سیاسی است»، نوشته شده بود. حاضران در این تجمع دست‌نوشته‌هایی را با خود همراه داشتند که بیانگر این بود حاکمان رژیم سوئد تحت تاثیر رژیم صهیونیستی و منافقین حمید نوری را زندانی کرده‌اند. در این تجمع که خانواده حمید نوری نیز حضور داشتند تجمع‌کنندگان همچنین خواستار اقدامات لازم برای آزادی «حمید نوری» شدند.
در بیانیه پایانی این تجمع، دانشجویان و خانواده شهدای ترور با بیان اینکه «سرزمین سوئد جولانگاه قاتلان تروریست ملت ایران شده است» موارد زیر را از دولت این کشور خواستار شدند:
۱- گروگانگیری و جنایت متوقف شود و حمید نوری بدون هرگونه قید و شرطی آزاد و به دامان خانواده‌اش بازگردد. گروگان‌گیری و شکنجه علیه او جنایات علیه بشریت است و تمام عوامل آن مسؤول جنایات وارده به او خواهند بود.
۲- دستگاه‌های حقوقی مستقل جهان، مجامع حقوقی بین‌المللی و نهاد‌های قضایی کلیه عواملی را که در گروگانگیری، شکنجه و آزار و اذیت حمید نوری دست داشته‌اند، شناسایی کنند و تحت تعقیب و برخورد قانونی قرار گیرند.
3- دولت سوئد از ملت و دولت ایران و همه قربانیان ترور جهان، عذرخواهی رسمی کند.
۴- دولت سوئد هرگونه اشکال حمایت از تروریسم را بدون قید و شرط متوقف کند.
۵- دولت سوئد از پناه دادن به تروریست‌ها خودداری کند و اجازه هیچ‌گونه فعالیتی به تروریست‌ها در خاک کشور سوئد داده نشود.
۶- همه تروریست‌ها و جنایتکاران مقیم سوئد که علیه ملت ایران جنایت کرده‌اند به منظور اجرای عدالت به جمهوری اسلامی ایران مسترد شوند.
***
کاردار سوئد به وزارت خارجه ایران احضار شد
در پی اقدام دادگاه سوئد علیه حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در سوئد، «یوران بیالرستد» کاردار سفارت سوئد 
در تهران دیروز (چهارشنبه ۲۹ آذر) توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.
مدیرکل غرب اروپا در احضار کاردار سوئد ضمن محکومیت شدید اقدام صورت‌گرفته علیه این شهروند ایرانی گفت: جای تاسف است که ادعاهای واهی افراد و گروهکی که دهه‌ها مرتکب شنیع‌ترین اعمال تروریستی و ضد بشری علیه مردم ایران، عراق و اروپا شده‌اند، در دادگاهی با حداقل معیارهای دادرسی عادلانه مورد استناد قرار می‌گیرد و اجازه داده می‌شود با سوءاستفاده از سازوکارهای حقوقی، مقاصد سیاسی جریان‌های مسموم و مخرب دنبال شود.

 


Page Generated in 0/0058 sec