printlogo


کد خبر: 273264تاریخ: 1402/9/30 00:00
انعقاد ۵۵ هزار میلیاردتومان تفاهمنامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایه‌گذاری بندری در ایران
دریا؛ پیشران اقتصاد
بذرپاش: اگر اقتصاد ریلی و جاده‌ای کشور به دریا منتهی نشود کار ما به نتیجه مطلوب نمی‌رسد

گروه اقتصادی: اقتصاد دریامحور از موضوعات مهمی است که می‌تواند موجب توسعه اقتصادی کشور شود؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید ویژه دارند و اخیرا نیز در اجرای بند یک اصل۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را برای اقدام به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ فرمودند.
با این حال اما استفاده از فرصت دریا در طول سال‌های گذشته مغفول مانده است. کارشناسان معتقدند اگرچه ایران بیش از 5800 کیلومتر نوار ساحلی جنوبی و شمالی، جزیره‌ای و رودخانه‌ای دارد اما متاسفانه سهم بسیار پایینی در تولید ناخالص داخلی از حوزه کسب‌وکارهای دریایی دارد. این در حالی است که پیشرفته‌ترین شهرها، توسعه‌یافته‌ترین کارخانه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، در کنار سواحل شکل گرفته و بالندگی آن‌ کشورها را رقم می‌زند. 
شهریور سال گذشته سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد که در بند ۱۱ آن به تحقق سیاست‌های کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیت‌های بالفعل و بالقوه و اجرایی کردن موارد برجسته آن با توجه ویژه به دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی تاکید شد، همچنین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور آذر ۱۴۰۱ بخشنامه خط‌مشی‌ها و چارچوب کلان برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرد که در موضوعات کلیدی آن، به رشد اقتصادی عدالت‌‌محور با رویکرد ارتقای بهره‌وری با تأکید بر اقتصاد دریامحور اشاره شد.
به گزارش «وطن امروز»، همایش توسعه دریا‌محور و گرامیداشت روز ملی حمل‌و‌نقل دریایی و بندری با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، استانداران استان‌های گیلان و هرمزگان، علی اکبر صفایی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، معاونان و مدیران این سازمان، جمعی از مدیران کل بنادر و دریانوردی استان‌ها و فعالان بخش خصوصی بنادر و دریانوردی کشور برگزار شد.
طی برگزاری این همایش ۳۱ قرارداد و تفاهمنامه به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان میان مدیران کل بنادر شهید رجایی، امام خمینی(ره)، امیرآباد، شهید بهشتی، انزلی و نوشهر با بخش خصوصی به امضا رسید.
وزیر راه و شهرسازی در همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز حمل‌و‌نقل دریایی و بندری، خطاب به فعالان بخش حمل‌و‌نقل و لجستیک گفت: با کمک شما آینده درخشان‌تر در بهره‌برداری از ظرفیت‌های دریا رقم خواهیم زد.
مهرداد بذرپاش با اشاره به ابلاغ سیاست‌های دریامحور و اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: از مجموع ۵۷ هزار میلیارد تومان، ۳۷ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده و الباقی تفاهمنامه بوده است. امروز از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌خواهم که این تفاهمنامه‌ها  تبدیل به توافقنامه شود. بذرپاش تصریح کرد: ساختن ایران آباد نیازمند نگاه متفاوت به رابطه دولت و بخش خصوصی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش ریلی و جاده‌ای موفق عمل کرده‌ایم، تاکید کرد: برای ماندن در رقابت بین‌المللی باید با هم همکاری داشته باشیم تا از رقابت حذف نشویم. ترانزیت جاده‌ای که ۳۳ درصد رشد کرد، اگرچه فقط یک عدد است اما در پشت آن، ساعت‌ها نشست و جلسه و مذاکره انجام و تعرفه‌های تجاری و ترجیحی وضع شده است.
بذرپاش گفت: اگر بخواهیم حرف از توسعه اقتصادی بزنیم نگاه به بنادر نباید انبارداری باشد. امید است بتوانیم بندر شهید بهشتی در چابهار را راه‌اندازی کنیم و با اتصال آن به راه‌آهن چابهار - زاهدان و پس از آن، تکمیل قطعات بیرجند و یونسی، اتفاق بزرگی را رقم بزنیم.
* مکان‌یابی 27 شهر ساحلی انجام شده است
وی در ادامه با اشاره به برنامه استقرار جمعیت در ۲۷ نقطه ساحلی بیان داشت: بی‌سابقه ترین اتفاق تاریخ شهرسازی ایران در حال رقم خوردن است. مکان‌یابی این نقاط به اتمام رسیده است و هر یک از استان‌های ساحلی میزبانی استان‌های غیرساحلی را بر عهده دارند و هم‌اکنون تدوین طرح جامع هر یک از این شهرک‌ها در دست اقدام قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از حدود ۱۸۵۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوب کشور از چابهار به بوشهر، حدود ۱۳۰۰ کیلومتر  آن تکمیل شده و ۵۰۰ کیلومتر باقیمانده نیز در دست پیگیری قرار دارد، همچنین در شمال کشور به دنبال اتصال بندر انزلی به کاسپین با هدف ایجاد مسیر دریا به دریا هستیم. در بندر امیرآباد نیز حتما باید کشتی‌های  رو رو فعالیت داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره موضوع واردات ناوگان تصریح کرد: به عنوان دولت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی وظیفه ما است، اما نباید معطل بمانیم تا فرصت‌های لجستیکی منطقه را از دست بدهیم.
بذرپاش بر تکمیل راه‌آهن شلمچه - بصره و رشت- آستارا تاکید کرد و افزود: اتفاق بسیار خوبی در کریدور ارس رخ داد که تهدید کریدور  زنگزور را برطرف کرد. ما در تمام مذاکرات بین‌المللی حواس‌مان هست که نباید کریدور در مرزهای ما منقطع بماند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تحرک دیپلماتیک دولت سیزدهم بی‌سابقه بوده است و ثمرات آن برای مردم ملموس خواهد بود. تمام تلاش‌های دیپلماتیک دولت برای حل مشکلات فعالان اقتصادی است.
طی برگزاری همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل‌و‌نقل دریایی و بندری ۳۱ قرارداد و تفاهمنامه  به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی امضا شد.
* تفاهمنامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایه‌گذاری بندری در ایران
وزیر راه و شهرسازی از انعقاد ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایه‌گذاری بندری در ایران طی برگزاری همایش توسعه دریامحور و روز ملی حمل‌و‌نقل دریایی و بندری خبر داد.
مهرداد بذرپاش در حاشیه همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل‌و‌نقل دریایی و بندری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در منطقه‌ای قرار داریم که دارای بنادر بزرگ است و انبوه کالا و  شرکت‌های بزرگ کشتیرانی در آن تردد دارند.
وی با اشاره به فضای رقابتی در منطقه و دسترسی ایران به آب‌های آزاد گفت: با وجود قرار داشتن در کریدور‌های
 شمال - جنوب و شرق - غرب، اگر اقتصاد ریلی و جاده‌ای کشور به دریا منتهی نشود کار ما به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.
بذرپاش با اشاره به تعریف کلان‌پروژه «ایران راه» گفت:  ذیل آن پروژه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای رفع گره‌های ترافیکی تعریف شده است. هم‌اکنون  گمرک سبز و ترانزیت یکسره در دستور کار ما است و در مذاکرات با کشورهای دیگر، درباره رفع موانع و اختلال‌ها صحبت می‌کنیم که نشان می‌دهد در زیرساخت‌ها این مسائل دیده شده است.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حوزه اقتصاد دریا پس از ابلاغ رهبر معظم انقلاب کمیته ویژه‌ای تشکیل دادیم و با هماهنگی کمیسیون عمران مجلس کار را جلو بردیم به طوری که همایش امروز به نوعی فراخوان برای حضور بخش خصوصی محسوب می‌شود که منجر به امضای ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایه‌گذاری بندری در ایران شد. 
وی افزود: در همین راستا قرارداد ساخت ۵۰ شناور منعقد و کار آن آغاز شده است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به دنبال ایجاد شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل و کشتیرانی هستیم تا بتوانیم جابه‌جایی بار و کالا در منطقه را انجام دهیم. در همین راستا در جلسات مختلف به دنبال این هستم که نهادهای بزرگ کشور را مجاب کنیم با ایجاد کنسرسیوم  به شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل بین‌المللی تبدیل شوند.
بذرپاش خاطرنشان کرد: بار اساسی در حوزه اقتصاد دریا بر دوش سازمان بنادر و دریانوردی است.
* امضای ۶۵ هزار میلیارد تومان قرارداد از ابتدای دولت سیزدهم در حوزه بنادر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش توسعه دریامحور گفت: در طول این ۲ سال ۶۵ هزار میلیارد تومان قرارداد در بنادر کشور امضا شده که برخی افتتاح شده و برخی در حال اجراست.
علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش توسعه دریامحور اظهار کرد: کل اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۳ متوسط رشد ۳ درصدی داشته است، تجارت دریابرد در دنیا در سال ۲۰۲۳ به میزان 4.3 درصد رشد داشته است.
وی افزود: بازار جهانی کشتی‌های گازی، تانکر و فله بد نیست اما در بازار کشتیرانی‌های کانتینری افت داشته‌ایم. امسال بنادر دنیا رشد عملیات تخلیه و بارگیری داشته‌اند و  در کشور ما نیز رشد تجارت دریابرد نسبت به ۸ ماه سال قبل در محموله‌های غیرنفتی 8.5 درصد بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طول این ۲ سال ۶۵ هزار میلیارد تومان قرارداد در بنادر کشور امضا شده که برخی افتتاح شده و برخی در حال اجراست. همچنین سازمان بنادر و دریانوردی ۵۷ هزار میلیارد تومان در حوزه زیرساخت حمل‌و‌نقل دریایی پروژه تعریف کرده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره عملکرد توسعه ناوگان دریایی گفت: به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار توسعه ناوگان در دریای خزر انجام شده و اقداماتی نیز در دریای جنوب برای توسعه ناوگان انجام می‌شود که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

Page Generated in 0/0056 sec