printlogo


کد خبر: 273271تاریخ: 1402/9/30 00:00
پروژه «گنجشک درنده» ناکام ماند
گنجشک پَر!
* وزیر نفت: 88 درصد جایگاه‌های سوخت به شرایط عادی بازگشت/ * رئیس‌جمهور از وزارت نفت به خاطر واکنش سریع به اختلال پمپ‌بنزین‌ها تقدیر کرد

گروه اقتصادی: حدود 48 ساعت پس از حمله سایبری به شبکه هوشمند صبح روز گذشته اعلام شد ۸۸ درصد جایگاه‌های سوخت کشور به شرایط عادی بازگشتند و مردم می‌توانند با هر ۲ نرخ 3 هزار تومانی و 1500 تومانی از جایگاه‌ها بنزین دریافت کنند. 
به گزارش «وطن امروز»، صبح روز دوشنبه اختلالی سراسری در پمپ بنزین‌های کشور اتفاق افتاد که دقایقی پس از آن اکثر جایگاه‌ها به صورت دستی یا آفلاین وارد مدار شدند، به طوری که تا پایان این روز تمام جایگاه‌ها به مدار آمدند. از شبانگاه سه‌شنبه رفته‌رفته روند اتصال جایگاه‌ها به سامانه هوشمند مهیا شد و طبق آخرین آمار موجود 88 درصد جایگاه‌ها تا صبح دیروز به شبکه متصل شدند. 
* توضیحات اوجی درباره اختلال اخیر در جایگاه‌های عرضه سوخت
وزیر نفت با اشاره به اختلال اخیر در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور و اینکه عده‌ای می‌خواستند مردم را عصبانی کنند، گفت: خبر ندارند اینجا ایران است و سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک! جواد اوجی صبح دیروز در حاشیه نشست هیات دولت اظهار کرد: صبح دوشنبه (۲۷ آذر) ساعت ۹ تا ۱۰ تعدادی از جایگاه‌های کشور عملیات سوخت‌رسانی‌شان متوقف شد که بلافاصله در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ستاد بحران را تشکیل دادیم و با بسیج ۲۲ هزار نفر از همکاران و صبوری مردم، همراهی جایگاه‌داران و پای کار آمدن صداوسیما در همان ساعات اولیه، این توطئه را خنثی کردیم و عملیات سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها به‌صورت دستی برقرار شد. وی با بیان اینکه مرکز داده سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران واقع شده و خوشبختانه مشکلی پیدا نکرده است، افزود: از عصر روز سه‌شنبه (۲۸ آذر) هم سامانه هوشمند کارت سوخت در ۸۸ درصد جایگاه‌ها بالا آمد و اکنون فعال است. وزیر نفت تصریح کرد: آنها می‌خواستند مردم را عصبانی کنند اما با کار جهادی که کردیم خیلی‌ها متوجه این موضوع نشدند، همچنین اسم عملیات‌شان را «گنجشک درنده» گذاشته‌اند اما خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک. اوجی گفت: امسال ۹۳ درصد سبد سوختی وزارت نفت در نیروگاه‌ها گاز بوده و بیش از ۳۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها عرضه شده، همچنین امسال روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به صنایع عرضه شده است. وی با اشاره به اینکه کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌ها در دولت سیزدهم آغاز شده است، افزود: بنده بیش از ۳۰ سال در صنعت نفت فعالیت دارم اما فرآیند کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه‌ها که در این دولت رقم خورده بی‌سابقه بوده است. وزیر نفت اظهار کرد: ظرف ۲ تا ۳ سال آینده همه محصولات پالایشگاهی ما استانداردی در حد یورو ۵ خواهند داشت.
اوجی در باره انتقال کارت سوخت به کارت ملی یا کارت بانکی نیز گفت: این موضوع در مرحله کارشناسی است. وی به بازدید هفته گذشته سیداحمدرضا دستغیب، رئیس کل دیوان محاسبات کشور از مجموعه وزارت نفت اشاره و بیان کرد: در این دیدار موضوع اندازه‌گیری‌های شرکت ملی نفت بررسی شد. کاری که در این دولت آغاز کردیم، هر بشکه نفت و هر مترمکعب گاز استخراج‌شده از چاه‌ها، مخازن و میدان‌های نفت و گاز تا واحدهای پالایشی، واحدهای بهره‌برداری و حتی مبادی صادراتی، اندازه‌گیری و رصد می‌شود که این موضوع مورد رضایت دیوان محاسبات کشور قرار گرفت. وزیر نفت با اشاره به ارسال لوح سپاس ازسوی دیوان محاسبات کشور به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: دستغیب پس از شنیدن گزارش معاونان بنده درباره بحث انتقال حساب‌های نفت و گاز به حساب خزانه واحد، از ارسال لوح سپاس از سوی دیوان محاسبات به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد. همه حساب‌های شرکت‌های زیرمجموعه پالایش و پخش که بیشترین حساب‌های دولتی به شمار می‌آیند، به حساب خزانه واحد متصل شده‌اند. اوجی از تصویب آیین‌نامه رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت خبر داد و افزود: کارشناسان وزارت نفت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در حال کار روی نحوه محاسبه سهم 14.5 درصدی وزارت نفت از بودجه به ازای هر بشکه نفت یا هر مترمکعب گاز استخراج‌شده از مخازن، چاه‌ها و میدان‌های دریایی و زمینی و تسویه حساب با شرکت نفت هستند. وی انتقال حساب نفت و گاز به حساب خزانه واحد و اندازه‌گیری‌ دقیق تولیدات نفت شرکت ملی نفت از طریق نصب سیستم بسیار پیشرفته پایش نفت و گاز ازسوی شرکت ملی نفت و گاز را طی 5 دهه انقلاب اسلامی، بی‌سابقه توصیف کرد.
* قدردانی رئیس‌جمهور از عملکرد وزارت نفت 
رئیس‌جمهور با قدردانی از وزیر و کارکنان وزارت نفت برای اقدام بهنگام در رویارویی با تلاش دشمن برای ایجاد اختلال در سامانه‌های سوخت‌رسانی کشور، همچنین اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع رسانه‌ها در این زمینه تصریح کرد: عملکرد سنجیده وزارت نفت و پوشش خبری مناسب این موضوع از سوی رسانه‌ها، مانع تحقق اهداف دشمنان در ایجاد نگرانی برای مردم شد. سیدابراهیم رئیسی دیروز  در نشست هیات دولت افزود: البته این مساله گواه آن است که دشمن مترصد ضربه زدن به مردم و زندگی شهروندان است و همه مسؤولان و دستگاه‌های مختلف باید اقدام‌های پیشگیرانه و اصول مراقبتی را بیش از گذشته مدنظر داشته باشند. رئیس‌جمهوری در ادامه حفظ انسجام و هم‌افزایی در رفع مشکلات و حل مسائل را وظیفه همه اجزا و ارکان کشور دانست و با توصیه مسؤولان و مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌ها به ضرورت توجه به اخلاق عمومی، حرفه‌ای و سازمانی در مجموعه‌های تحت مدیریت خود گفت: همه مدیران و مسؤولان دستگاه‌های مختلف باید در کنار توجه به پیشبرد امور اداری، به توسعه و ارتقای موازین اخلاقی در جهت افزایش بهره‌وری در خانواده اداری کشور نیز اهتمام داشته باشند.

Page Generated in 0/0058 sec