printlogo


کد خبر: 273275تاریخ: 1402/10/2 00:00
اخبار

«بچه‌ زرنگ» ۵۰ میلیاردی شد
انیمیشن سینمایی بچه‌ زرنگ که از 5 مهر اکران شده است، بعد از شکستن رکوردهای مختلف، توانست در کمتر از ۳ ماه، یک رکورد جدید ثبت کند و وارد باشگاه ۵۰ میلیاردی‌های سینمای ایران شود. به این ترتیب بچه‌ زرنگ هفتمین فیلم سینمای ایران است که در کنار آثاری چون فسیل، هتل، شهر هرت، انفرادی، بخارست و دینامیت توانسته است به این میزان از فروش در سینماهای کشور دست یابد.
انیمیشن بچه‌ زرنگ در حالی از مرز ۵۰ میلیارد تومان عبور کرد که ۶ فیلم دیگر سینمای ایران که توانسته‌اند به چنین فروشی دست یابند، همگی متعلق به سینمای کمدی هستند و بر همین اساس بچه‌ زرنگ نخستین فیلم غیرکمدی چند سال اخیر سینمای ایران است که در گونه کودک و نوجوان، توانسته است با ثبت این رکورد تازه، به پدیده سینمای ایران تبدیل شود.
این انیمیشن تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب داشته و رکورد پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران را در اختیار دارد. تا امروز تنها ۳ انیمیشن سینمایی شاهزاده‌ روم با بیش از یک میلیون مخاطب، فیلشاه با بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار مخاطب و بچه‌ زرنگ با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب پرمخاطب‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینمای ایران هستند که توانسته‌اند مخاطبان میلیونی جذب سینماها کنند. بچه‌ زرنگ محصول مشترک گروه هنر پویا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به همت یک گروه ۲۵۰ نفره از هنرمندان جوان ایرانی ساخته شده است.
***
مهلت ثبت حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی تمدید شد
مهلت ارسال متون و ثبت درخواست حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان (تهران - اردکان) تا ۵ دی تمدید شد. نمایشنامه‌نویسان حوزه تئاتر کودک و نوجوان می‌توانند با تکمیل مدارک در تارنمای icy.theater.ir نسبت به تکمیل فرآیند ثبت تقاضای حضور خود در جشنواره اقدام کنند. آخرین مهلت انجام فرآیند ثبت تقاضا در بخش‌های «تئاتر خردسال»، «تئاتر کودک»، «تئاتر نوجوان»، «تئاتر خیابانی» و «مسابقه نمایشنامه‌نویسی» ۵ دی ۱۴۰۲ خواهد بود. مطابق گاه‌شمار جشنواره، معرفی آثار برگزیده مرحله اول مسابقه نمایشنامه‌نویسی ۲۵ دی خواهد بود. بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری امیر مشهدی‌عباس از اول تا ۶ اسفند ۱۴۰۲ در شهر اردکان استان یزد برگزار می‌شود.
***
نماینده سینمای ایران از ادامه رقابت‌های اسکار ۲۰۲۴ بازماند
آکادمی علوم ‌و هنرهای سینمایی، فهرست اولیه نامزدهای چند شاخه از جمله بهترین فیلم بلند بین‌الملل، مستند بلند و انیمیشن کوتاه را اعلام کرد. در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی، ۱۵ فیلم آمریکاتسی از ارمنستان، راهب و اسلحه از بوتان، سرزمین‌ موعود از دانمارک، برگ‌های افتاده از فنلاند، طعم چیزها از فرانسه، اتاق معلمان از آلمان، سرزمین خدا از ایسلند، من کاپیتان از ایتالیا، روزهای کامل از ژاپن، توتم از مکزیک، مادر همه دروغ‌ها از مراکش، انجمن برف از اسپانیا، ۴ دختر از تونس، ۲۰ روز در ماریوپل از اوکراین و منطقه مورد علاقه از انگلستان موفق شدند خود را در بین نامزدهای اولیه قرار دهند. با این انتخاب‌ها، نگهبان شب رضا میرکریمی که‌ نماینده سینمای ایران در این شاخه بود، نتوانست خود را در رقابت حفظ کند. در شاخه مستند بلند نیز سمفونی آمریکایی، آپولونیا، آپولونیا، ورای آرمان شهر، بابی واین: رئیس‌جمهور مردم، ارواح بی‌طاقت، شهر سیاه و افسانه کابوی نیمه شب، خاطره ابدی، 4 دختر، رفتن به مریخ: برنامه نیکی جیووانی، در پنجره عقبی، مهر خورده از ابتدا، همچنان: فیلمی از مایکل جی فاکس، صدای آرام کم، ۳۲ صدا، کشتن ببر و ۲۰ روز در ماریوپل به عنوان نامزدهای اولیه انتخاب شدند. یونیفورم ما ساخته یگانه مقدم محصول ایران که در بخش انیمیشن کوتاه حضور داشت، موفق شد به فهرست اولیه جایزه این بخش راه یابد. رای‌گیری نهایی برای انتخاب نامزدهای نهایی، از ۱۱ تا ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴ انجام می‌شود و نامزدهای رسمی اسکار در تمام شاخه‌ها، روز ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ اعلام می‌شوند.
***
بازیگر سرشناس فرانسوی بار دیگر به تجاوز متهم شد
ژرار دپاردیو، بازیگر فرانسوی که در سال‌های گذشته چندین بار مورد اتهام تجاوز قرار گرفته بود، بار دیگر از سوی یک نویسنده‌ اسپانیایی متهم به تعرض جنسی شد. روث بازا، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ ۵۱ ساله اسپانیایی، با بیان اینکه بازگوشدن اتهامات قبلی علیه دپاردیو باعث شده حمله‌ این بازیگر به خود را بعد از گذشت ٣٠ سال به یاد آورد، تایید کرد شکایتی علیه او در پلیس اسپانیا تنظیم کرده است. بازیگر نقش «کریستف کلمب» در فیلم «فتح بهشت» با اتهامات جنسی متعددی روبه‌رو شده است که برخی از آنها به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد. در ابتدای سال جاری، ۱۳ زن، دپاردیو را به «رفتار‌ها یا اظهارات جنسی نامناسب» در صحنه تصویربرداری ۱۱ فیلم یا سریال در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۲ یا در مکان‌های دیگر متهم کردند. بازا عنوان کرده است جرم تجاوز به عنف علیه او مربوط به اکتبر ۱۹۹۵ و زمانی است که ٢٣ سال داشته است. او مدعی است در جریان تهیه‌ مصاحبه برای مجله سینمانیا با دپاردیو‌ی ۴۶ ساله دیدار کرده و در هر زمان و هر لحظه مورد مزاحمت بدون رضایت قرار گرفته است.

Page Generated in 0/0056 sec